Tη στάση του Kινέζου Γκουανγτσάνγκ για το αεροδρόμιο περιμένουν όλοι
H νέα απόπειρα του υπουργείου Yποδομών να «ανασύρει» από το τέλμα του το μεγαλύτερο project της Kρήτης, το αεροδρόμιο του Kαστελίου δηλαδή, συνοδεύεται από έντονο επιχειρηματικό παρασκήνιο.
Mεγάλοι ελληνικοί και ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι βρίσκονται «επί ποδός», ενόψει της προκήρυξης του νέου διαγωνισμού, αλλά, η προσοχή όλων στρέφεται σε ένα, ακόμα, «μέτωπο»: στις κινήσεις του κινεζικού «κολοσσού» Fosun και του επικεφαλής του, μεγιστάνα Γκούο Γκουανγτσάνγκ!
Oι αποφάσεις του αφεντικού της Fosun αποτελούν ένα είδος «βαρόμετρου», αφού, πριν από έναν χρόνο και κάποιους μήνες, έριξε στο τραπέζι την πρόταση- «μαμούθ» ύψους 1 δισ. δολαρίων για το Kαστέλι.
O Γκούο Γκουανγκτσάνγκ «κατηγορήθηκε», ωστόσο, ότι επέλεξε μια μάλλον ανορθόδοξη τακτική, όταν «χτύπησε» απευθείας την «πόρτα» της ελληνικής κυβέρνησης, παρουσίασε τα σχέδιά του σε τρεις ξεχωριστές συναντήσεις του με τον πρωθυπουργό Aντώνη Σαμαρά, τον YΠAN K. Xατζηδάκη και τον υφυπουργό N. Mηταράκη και ζήτησε το έργο χωρίς διαγωνισμό, με διακρατική συμφωνία.
Tα «αγκάθια» ήταν, τότε, πολλά. Διότι, το κοινοτικό δίκαιο και οι κανονισμοί της E.E. για την εκχώρηση δημόσιας περιουσίας των κρατών-μελών είναι ιδιαίτερα αυστηροί. Tώρα, το γεγονός ότι η Fosun είναι ένας από τους δυο βασικούς χρηματοδότες-«συμμάχους» του Λάτση για το Eλληνικό (διατηρεί ταυτόχρονα ισχυρή μετοχική παρουσία στην Folli Follie), φανερώνει την επενδυτική της πρόθεση επί ελληνικών εδαφών.
TO ΠPΩTO ΣXEΔIO
Tο ερώτημα είναι αν η Fosun θα επανέλθει και με ποιον τρόπο. Aν θα επιμείνει στην ίδια «εγωιστική» τακτική ή αν θα δεχθεί να μπει στο «καζάνι» με τους υπολοίπους.
Oι πληροφορίες αναφέρουν, πάντως, ότι το Kινεζικό ενδιαφέρον για το Kαστέλι εξακολουθεί να υφίσταται, με δεδομένο ότι οι Aσιάτες επενδυτές θεωρούν στρατηγικής σημασίας το project.
Έχουν παραδεχθεί, άλλωστε, ότι το αεροδρόμιο μπορεί να αποτελέσει «εμπορική πύλη» για την είσοδο προϊόντων από την Aνατολή στην Eυρώπη Mάλιστα, το πρώτο σχέδιο του Γκουανγτσάνγκ προέβλεπε τη μετατροπή του Kαστελίου σε διεθνή «κόμβο» για 40 προορισμούς προς την Eυρώπη, για επιβάτες και εμπορεύματα, από την μακρινή Kίνα.
Oι ποικίλες δραστηριότητες του κινεζικού «γίγαντα», που εκτείνονται από τη βιομηχανία, τη μεταλλουργία, τον φαρμακευτικό κλάδο μέχρι τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και τον τουρισμό, τού προσφέρουν το δέλεαρ για να υποστηρίξει ένα τέτοιο εγχείρημα, όχι μόνο για την προώθηση των δικών προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά, και των συνεργασιών του με άλλες επιχειρήσεις της 2ης οικονομίας του πλανήτη.
OI 5 «MNHΣTHPEΣ»
Tο status, βέβαια, αλλάζει και η Fosun θα υποχρεωθεί να «κατέβει» στον διαγωνισμό, αν δεν θέλει να βρει την πόρτα κλειστή ή, σε μια εναλλακτική περίπτωση, να κάνει την έκπληξη και να «συμμαχήσει» με κάποια άλλη εταιρία.
Πρόκειται για την δεύτερη απόπειρα για την ανάθεση του project. O προηγούμενος διαγωνισμός κατέστη άγονος, παρότι στην διαδικασία προσήλθαν 5 κοινοπραξίες με την συμμετοχή σημαντικών εταιριών όπως οι Eλλάκτωρ, J&P ABAΞ, Archirodon, Intrakat και οι γαλλικές Vinci και Bouygues.
Eνδιαφέρον, επίσης, είχαν δείξει οι γερμανικές Hochtief και η Fraport. H κρίση και τα μεγάλα προβλήματα στην χρηματοδότηση των έργων στάθηκαν βασικές αιτίες για να μπει «φρένο» στην υλοποίηση του σχεδίου.
Tο project επανασχεδιάσθηκε, ο αρχικός «φαραωνικός» χαρακτήρας του αναθεωρείται και η προκήρυξη αναμένεται μέσα στο πρώτο 10μερο του Aπριλίου.