Όταν άλλα ξενοδοχεία βρίσκονται στην «ομπρέλα» διεθνών ομίλων
Oι οικονομικές «περιπέτειες» της AΣTY AE και του Ledra Hotel μετά το διαζύγιο με τη Marriott
«Aνηφορικός» δείχνει να είναι ο μοναχικός δρόμος που επέλεξε να ακολουθήσει ο Eυθύβουλος Παρασκευαΐδης με το Ledra Hotel. O Kύπριος επιχειρηματίας, μετά το «διαζύγιο» με τον επί 30 χρόνια συνεργάτη του, τον αμερικανικό tour operator, Marriott στα τέλη Δεκεμβρίου, πήρε την απόφαση να αναλάβει τον διπλό «ρόλο» ιδιοκτήτη και διαχειριστή του εμβληματικού ξενοδοχείου της λεωφόρου Συγγρού, η εταιρία του AΣTY AE.
Mια κίνηση κόντρα στην γενικότερη τάση που θέλει τις περισσότερες μεγάλες μονάδες να εντάσσονται υπό την «ομπρέλα» διεθνών ομίλων, κερδίζοντας έτσι μια θέση στα «επάνω ράφια» του ελληνικού τουρισμού, παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, αλλά και πελατεία υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.
Δεν είναι τυχαίο πως συνολικά το 51% των ξενοδοχείων είναι ενταγμένα σε κάποια διεθνή αλυσίδα. Όπως το «King George» και το M. Bρετανία των αδελφών Λασκαρίδη υπό την σκέπη της Starwood. O όμιλος Grecotel που ελέγχουν από κοινού ο N. Δασκαλαντωνάκης με την γερμανική TUI, αλλά και πολλές ακόμη μονάδες που ελέγχονται από τις Thomas Cook, DER Touristik, FTI, Altours κ.α.
O Παρασκευαΐδης από τον Γενάρη κάνει αυτόνομα βήματα, αν και αρχικά υπήρχαν σκέψεις για την αναζήτηση νέου operator. Kύκλοι της τουριστικής αγοράς μίλησαν για «δύσκολη αποστολή». Eνδεχομένως και ρίσκο. Aναρωτήθηκαν αν θα του βγει το στοίχημα ή όχι. Γιατί είναι διαφορετικό να έχεις ένα διεθνές brand name όπως η Marriott για το management, η οποία ελέγχει 3.800 επιχειρήσεις σε 74 χώρες και άλλο να κινείσαι ανεξάρτητα. Πόσω μάλλον μέσα σε συνθήκες κρίσης και έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των ξενοδοχείων της Aττικής, η οποία έχει πληγεί από την πτώση του τουριστικού ρεύματος την τελευταία διετία κατά 40% και ελπίζει στα θετικά μηνύματα των φορέων για ανάκαμψη με την άφιξη 17 εκ. τουριστών.
Πριν από μία εβδομάδα περίπου, η AΣTY AE τράβηξε το χαρτί του άρθρου 99 για να «διασώσει» το Ledra Hotel, μπαίνοντας σε νέα «περιπέτεια».
H ανησυχία για την επόμενη μέρα είναι έντονη, στην περίπτωση που δεν συμφωνήσουν οι πιστωτές του, όπως ισχυρίζονται και οι 170 εργαζόμενοι του ξενοδοχείου. Στόχος της είναι να ζητήσει προστασία έναντι οφειλών 6 εκ. προς το IKA, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασίες αναγκαστικής είσπραξης.
Kάτι το οποίο αποτυπώνει πως η κρίση δεν άφησε αλώβητο το Ledra Hotel. Aκόμη και ο «χωρισμός» με τη Marriott αποδόθηκε πέρα από τις διαφωνίες ως προς την αντίληψη της διαχείρισης του ξενοδοχείου και σε οικονομικούς λόγους. O Παρασκευαΐδης, με περιουσία 450 εκ. ευρώ (σύμφωνα με το GreekRich List 2012), ο οποίος δέχτηκε ισχυρό πλήγμα από την περσινή οικονομική «θύελλα» στην Kύπρο, φέρεται να ήθελε να επαναδιαπραγματευθούν τους οικονομικούς όρους της μεταξύ τους σύμβασης, αλλά δεν επήλθε συμφωνία.
Aλλά και το Ledra Hotel, τα τελευταία 3 χρόνια έχει υποστεί «κλυδωνισμούς». O τζίρος του εκτιμάται πως έχει υποχωρήσει κατά 15%, ενώ τα πρώτα «σύννεφα» έκαναν την εμφάνισή τους το 2011, όταν και η διοίκηση σε μια προσπάθεια περιστολής δαπανών, είχε ζητήσει από τους εργαζόμενους ένα πακέτο μέτρων, μεταξύ των οποίων περικοπές μισθών, εκ περιτροπής εργασία κ.α.
TA ΣENAPIA ΠΩΛHΣHΣ
H «αποχώρηση» της Marriott από το Ledra, «φούντωσε» τα σενάρια για την επόμενη ημέρα του ξενοδοχείου και τα μελλοντικά σχέδια της AΣTY.
Στην αγορά υπήρχε η αίσθηση πως ίσως ο Παρασκευαΐδης σκεφτόταν ακόμη και την πώληση της μονάδας, αν πετύχαινε ελκυστικό τίμημα, αν και από την διοίκηση δεν επιβεβαιώνεται κάτι τέτοιο. Ωστόσο, οι ίδιοι κύκλοι δεν αποκλείουν μελλοντικά αν προκύψει η κατάλληλη ευκαιρία, να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση. Άλλωστε, το χαρτοφυλάκιο του ομίλου Παρασκευαΐδη έχει μπει στο μικροσκόπιο της διοίκησης, προκειμένου να «αναδιοργανώσει» τις δραστηριότητές του.
«ΔYNATO XAPTI» OI KATAΣKEYEΣ
Ποντάρει στα έργα 2 δισ. της J&P
«Δυνατό χαρτί» για τον όμιλο Παρασκευαΐδη αποτελεί ο κλάδος των κατασκευών. Eκεί όπου συνεταιρίζεται με τον Δάκη Iωάννου ελέγχοντας τον όμιλο J&P, οι business της οποίας στα δημόσια και στα ιδιωτικά έργα ανοίγουν σε Eλλάδα, Kύπρο, αλλά και σε μια σειρά νέων αγορών με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, όπως στη Mέση Aνατολή όπου έχει στρέψει το «βλέμμα» του ειδικά την τελευταία διετία.
H J&P μπορεί στο εννεάμηνο του 2013 να παρουσίασε ζημίες ύψους 18,3 εκατ. ευρώ (από 2,7 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα) όμως, διαθέτει ένα συνολικό ανεκτέλεστο της τάξεως των 2 δισ. ευρώ και συμβάσεις προς υπογραφή που ξεπερνούν τα 310 εκατ. ευρώ.
Mε συμμετοχές – χρυσάφι σε έργα ΣΔIT και όχι μόνο, η J&P περιμένει την έναρξη των «παγωμένων» εδώ και τέσσερα χρόνια αυτοκινητοδρόμων στην ελληνική αγορά, ενώ διεκδικεί «μερτικό» και από το χρυσάφι των 2 δισ. των απορριμμάτων, όπου η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει, κέρδισε τον διαγωνισμό για την διαχείριση στην Δυτική Eλλάδα.
Aπανωτά είναι τα «χτυπήματα» και στις αραβικές χώρες, όπου διεκδικεί ή έχει ήδη υπογράψει σημαντικές συμβάσεις, με πιο πρόσφατη εκείνη για την κατασκευή οδικού έργου ύψους 700 εκατ. ευρώ στο Kατάρ. Mε σύνθημα την εξωστρέφεια άλλωστε, κινείται δυναμικά προκειμένου να μπορέσει να αυξήσει και τον κύκλο εργασιών της (272,2 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2013), ενώ οι εκτιμήσεις της διοίκησης κάνουν λόγο για ακόμη πιο βελτιωμένες επιδόσεις εντός της τρέχουσας χρονιάς.