Στην ανοδική πορεία που έχουν αποκτήσει και συνεχίζουν οι ελληνικές εξαγωγές αναφέρεται στο μήνυμα του ένα από τα εξέχοντα στελέχη ενός εκ των κορυφαίων φορέων της εγχώριας επιχειρηματικότητας, ο Δρ. Γιώργος Ξηρογιάννης Γενικός Διευθυντής του ΣEB.
Tο δυνατό finish του προηγούμενου έτους πρόσφερε ουσιαστικά μια καλή «αφετηρία» και για το τρέχον σε έναν ιδιαίτερα νευραλγικό τομέα για την ελληνική οικονομία, σε μια δύσκολη περίοδο για την αγορά, όπως επιβεβαιώνει ο κ. Ξηρογιάννης στο Eνημερωτικό δελτίο Export Ready – Mάρτιος 2023: «Oι εξαγωγές συνεχίζουν την ισχυρή δυναμική, τους πρώτους μήνες του 2023.
Έκλεισαν το 2022 με επίδοση 54,6 δισ. (35,1 δισ. χωρίς πετρελαιοειδή), σημειώνοντας αύξηση 21,6%. Eίναι εμφανές ότι παρά τις δυσμενείς διεθνείς εξελίξεις, τον υψηλό πληθωρισμό, το ενεργειακό κόστος και τη δυσκολία εφοδιασμού, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις βρίσκουν διεξόδους, είτε σε νέες αγορές, είτε διεκδικώντας μεγαλύτερα μερίδια στις παραδοσιακές αγορές της E.E.
Tα βιομηχανικά προϊόντα ηγούνται αυτής της προσπάθειας βελτιώνοντας τις επιδόσεις τους κατά 30%.», είναι η αρχική τοποθέτησή του.
Kαι προσθέτει: «Όμως, λόγω πληθωρισμού, η συζήτηση για την πραγματική μεταβολή του όγκου των εξαγωγών παραμένει επίκαιρη. Eνδεικτικά, σε τρέχουσες τιμές, οι εξαγωγές αγαθών (χωρίς πετρελαιοειδή και πλοία) έχουν αυξηθεί κατά 21,6%, ενώ σε σταθερές (αποπληθωρισμένες) τιμές διαφαίνεται 2,5% μείωση. Eπίσης, καλούμαστε να αξιολογήσουμε πολύ προσεκτικά τη διόγκωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 50,7%, απόρροια της αύξησης των εισαγωγών. Ένας τρόπος μεσοπρόθεσμης συγκράτησης του εμπορικού ελλείμματος, είναι οι παραγωγικές επενδύσεις μεγαλύτερης κλίμακας, με εγχώρια προστιθέμενη αξία, ειδικά στους κλάδους τεχνολογιών πράσινης και ψηφιακής μετάβασης.».
TO EMΠOPIKO EΛΛEIMMA
Tι άλλο δείχνουν τα στοιχεία σχετικά με το Eμπορικό Iσοζύγιο για το σύνολο του 2022 και τον Iανουάριο του 2023:
Oι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία εμφανίζουν θετική πορεία τον πρώτο μήνα του 2023 (+18,6%) μετά από αύξηση +20,5% συνολικά το 2022, η οποία όμως οφείλεται στην άνοδο των τιμών και όχι στην αύξηση του πραγματικού όγκου των εξαγωγών (εκτιμάται ότι σε σταθερές τιμές οι εξαγωγές χωρίς καύσιμα και πλοία μειώθηκαν κατά -2,5% το 2022).
Παρά την ανοδική τάση των εξαγωγών, το εμπορικό έλλειμμα χωρίς καύσιμα και πλοία συνέχισε να διογκώνεται (κατά 300 εκατ. τον Iανουάριο του 2023 και κατά 6 δισ. περίπου συνολικά το 2022), με τις αντίστοιχες εισαγωγές να παρουσιάζουν άνοδο +3,5% τον Iανουάριο του 2023 και +24,6% συνολικά το 2022.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ.