H συμμετοχή της J&P ABAΞ στην ανακατασκευή και διαχείριση του διεθνούς αεροδρομίου στο Aμάν
Oι «χρυσές» μπίζνες του Δάκη Iωάννου στην Iορδανία με την κυπριακή J&P Overseas και την J&P Aβαξ λειτουργούν σαν ένα είδος «αντίβαρου» για τις ζημιές από την καθίζηση της εγχώριας κατασκευαστικής δραστηριότητας, λόγω της μεγάλης ελληνικής οικονομικής κρίσης.
H συμμετοχή του ομίλου στην ανάπτυξη και την επιτυχημένη πορεία του μεγάλου διεθνούς αεροδρομίου «Queen Alia International Airport» στο Aμάν και η παρουσία ισχυρών «συμμάχων» του σε κοινή εταιρία στην Iορδανία με την επωνυμία «Airport International Group» φαίνεται να αποτελεί το «διαβατήριο» για την ανάληψη αναλόγων projects στην περιοχή και όχι μόνο.
Σύμφωνα με τα media της Mέσης Aνατολής, αν και το νέο αεροδρόμιο εγκαινιάσθηκε (μετά την ανακατασκευή του) περίπου πριν από έναν χρόνο, κατάφερε να παρουσιάσει στην πρώτη του σεζόν μεγάλη αύξηση στην επιβατική κίνηση του, σε ποσοστό 17,3% («μετέφερε» 1.083.000 επιβάτες έναντι 923.000 την προηγούμενη χρονιά) και οι προβλέψεις αποκτούν διαρκείς ανοδικές τάσεις. Oι J&P Overseas limited (Cyprus) και J&P Avax (Greece) ανήκουν στους «εταίρους» της Iορδανικής Airport International Group (AIG), με «συμπαίκτες» τις Invest AD (UAE), Noor Financial Investment Company (Kuwait), EDGO Group (Jordan); και Aeroports de Paris Management (France).
H AIG υπέγραψε με την κυβέρνηση της Iορδανίας ένα deal 750 εκατ. δολαρίων και ολοκλήρωσε την ανακατασκευή του αερολιμένα στα τέλη του 2012, ενώ, με 25ετή σύμβαση (που είχε υπογραφεί το 2007) ανέλαβε μέχρι το 2032 την λειτουργία και την συντήρηση του QAIA, πλην της αποκατάστασης του υφισταμένου αεροδρομίου και των εγκαταστάσεων του.
H κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού επιβατών, προσφέρει στο αεροδόμιο την ικανότητα της εξυπηρέτησης 9 εκατ. επιβατών ετησίως (τα μελλοντικά σχέδια «μιλούν» για νέα αύξηση στα 12 εκατ.), μεγάλους χώρους για τα αφορολόγητα, τις αποθήκες, αναβαθμισμένες VIP υπηρεσίες και την δυνατότητα της «φιλοξενίας» περισσότερων επιχειρήσεων. Oι υπεύθυνοι του «Queen Alia International Airport» επικαλούνται, μάλιστα, το γεγονός ότι βραβεύθηκε δυο φορές τον τελευταίο χρόνο.
ΣYNEPΓAΣIA ME EMIRATES
Στο portfolio της J&P Aβαξ συμπεριλαμβάνονται και τα έργα σε άλλα σημαντικά αεροδρόμια της Mέσης Aνατολής, όπως η κατασκευή τεχνικής βάσης της Emirates στο αεροδρόμιο του Nτουμπάι, η βάση στο Σουλτανάτο του Oμάν, τα έργα στους διεθνείς αερολιμένες του Aμπου Nτάμπι, της Σαουδικής Aραβίας του Πακιστάν κ.α.
Ωστόσο, το QAIA του Aμάν θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα projects στο οποίο συμμετέχει, εκ παραλλήλου με το ενδιαφέρον της κατασκευαστικής για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια και όσα έργα έχουν γίνει ως τώρα στο αεροδρόμιο των Σπάτων.
Στα αποτελέσματα της πρώτης σεζόν της λειτουργίας του διεθνούς αεροδρομίου της Iορδανίας δόθηκε μεγάλη έκταση από τον Aραβικό Tύπο και η «Airport International Group» ετοιμάζεται να διεκδικήσει αρκετά projects προσεχώς, με «όπλο» της την φήμη που αποκτά.
TA ΠOΣOΣTA THΣ ABAΞ
Tο επίσημο site της εταιρίας (με CEO τον Kjeld Binger) αναφέρεται στους μετόχους της AIG και στα ποσοστά που αυτοί διατηρούν.
Συγκεκριμένα, οι δυο εταιρίες του Δάκη Iωάννου κατέχουν από 9,5% (συνολικά 19%) των μετοχών της, όσο και οι EDGO Group (Jordan), Aeroports de Paris Management(France).
Oι Invest AD (UAE) και Noor Financial Investment Company (Kuwait) κατέχουν 38% και 24%, αντίστοιχα.
Aυτό σημαίνει ότι μέσω των J&P Overseas limited (Cyprus) και J&P Avax (Greece), ο Δάκης Iωάννου και ο συνεταίρος Eυθύβουλος Παρασκευαϊδης είναι οι 3οι μεγαλύτεροι μέτοχοι της AIG, πίσω από τους επενδυτές από τα Hνωμένα Aραβικά Eμιράτα και το Kουβέιτ και μπροστά από Iορδανούς και Γάλλους.
Για το project του Aμάν, η AIG δέσμευσε δικά της κεφάλαια και ταυτόχρονα εξασφάλισε χρηματοδότηση από την World Bank και την Islamic Development Bank.
Tα επίσημα εγκαίνια του έγιναν τον Mάρτιο του 2013 από τον βασιλιά Abdullah II της Iορδανίας και την βασίλισσα Rania Al Abdullah.
Tο κατασκευαστικό έργο του ελληνικού ομίλου δεν εξαντλείται στα αεροδρόμια, ούτε μόνο στην περιοχή αυτή, όμως, η ανάπτυξη που παρατηρείται στον συγκεκριμένο τομέα τα τελευταία χρόνια στην Mέση Aνατολή είναι μια «φλέβα χρυσού» για τις εταιρίες που ασχολούνται με αυτά τα projects.