Προκειμένου να μειωθεί το χρέος του οργανισμού προς το Ελληνικό Δημόσιο
Μεταβίβαση του ενεργού τροχαίου υλικού του ΟΣΕ στο Δημόσιο προβλέπεται με απόφαση που δημοσιεύτηκε στην «Διαύγεια», ενώ στην εταιρεία παραμένει η κυριότητα του μη ενεργού τροχαίου υλικού. Στόχος, η απομείωση του χρέους του οργανισμού προς το ελληνικό κράτος.
Πάντως η επικινδυνότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι δεδομένη, καθώς αυτό λαμβάνει χώρα λίγο πριν την επικείμενη πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τους επενδυτές, προκειμένου να υποβληθούν εκ μέρους τους δεσμευτικές προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά κυρίως επειδή για τις Βρυξέλλες παραμένει ανοικτό το θέμα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Η απόφαση
Σύμφωνα με την σχετική απόφαση το τροχαίο υλικό που μεταβιβάζεται αφορά σε 3.353 τεμάχια, τα οποία αποτελούν κινητήρες, φορτάμαξες και επιβατάμαξες. Στην απόφαση τονίζεται ότι από την έναρξη ισχύος της το χρέος του ΟΣΕ Α.Ε. προς το Δημόσιο μειώνεται ισόποσα με την αξία του μεταβιβαζόμενου τροχαίου υλικού κατά την ημερομηνία μεταβίβασης, όπως αυτή προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ Α.Ε. (λογιστική αξία).
Ωστόσο διευκρινίζεται ότι τα ζητήματα που σχετίζονται με την παραλαβή του τροχαίου υλικού, τα αρμόδια για την παραλαβή όργανα, τους χώρους φύλαξης, τη διαπίστωση της κατάστασης του μεταβιβαζόμενου τροχαίου υλικού, καθώς και την τεχνική και οικονομική αποτίμηση του τροχαίου υλικού για τον προσδιορισμό της εμπορικής αξίας του, θα προσδιοριστούν με νέα απόφαση των αρμοδίων Υπουργών που θα εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 3891/2010 όπως ισχύει.
Παράλληλα, σημειώνεται ότι, αν από τον προσδιορισμό της εμπορικής αξίας τού μεταβιβαζόμενου τροχαίου υλικού διαπιστωθεί απόκλιση σε σχέση με τη λογιστική τους αξία, με όμοια απόφαση θα αναπροσαρμοστεί το ύψος του διαγραφόμενου χρέους της ΟΣΕ Α.Ε. προς το Δημόσιο, ώστε να ισούται με την εμπορική αξία τού εν λόγω τροχαίου υλικού.
Ιδιοκτήτης και διαχειριστής της υποδομής
Μετά την μεταβίβαση του τροχαίου υλικού στο Δημόσιο στον ΟΣΕ παραμένει πλέον ουσιαστικά μόνον η ιδιοκτησία και η διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής. Η δραστηριότητα της σιδηροδρομικής μεταφοράς, επιβατικής και εμπορευματικής, εδώ και χρόνια βρίσκεται εκτός ΟΣΕ καθώς ασκείται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Επίσης εκτός Οργανισμού βρίσκεται η συντήρηση του τροχαίου υλικού, η οποία γίνεται από την ΕΕΣΣΤΥ, την πρώην τεχνική βάση του ΟΣΕ, που προσφάτως αποσχίστηκε.
Οι δύο εταιρείες βρίσκονται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. Σε χέρια ιδιωτών αναμένεται ότι θα περάσει σύντομα και η συντήρηση της υποδομής του ΟΣΕ καθώς έχει ήδη ληφθεί η σχετική απόφαση και σε εκκρεμότητα παραμένει η προκήρυξη του διαγωνισμού, που θα έπρεπε, σύμφωνα τουλάχιστον με το σχεδιασμό, να έχει γίνει.
Επιπλέον στο δημόσιο πέρασε και η πλήρης κυριότητα της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, με πρόβλεψη η οποία υπήρχε στον πρόσφατο νόμο με τα μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Ανησυία στους εργαζομένους
Η πλήρης αποψίλωση του ΟΣΕ από δραστηριότητες και περιουσιακά στοιχεία προκαλούν ανησυχία στους εργαζόμενους που παραμένουν στον Οργανισμό και ανέρχονται σε περίπου 1.550 άτομα. Σύμφωνα με πηγές από την πλευρά της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία μια εταιρεία να μην διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία της αλλά αυτό να γίνεται από ανεξάρτητη εταιρεία (ΓΑΙΑΟΣΕ).
Επίσης εκείνο που σημειώνουν είναι ότι χαρακτηριστικά πρωτοτυπίας έχει και το γεγονός ότι το τροχαίο υλικό δεν μεταβιβάστηκε στην ΕΕΣΣΤΥ, εταιρεία η οποία είναι αρμόδια για την συντήρησή του, αλλά περνά στην κατοχή του Δημοσίου.