Οι στρατηγικές Λουμπέρ, Μαχαίρα, Σκλαβενίτη, Βερόπουλου και Μασούτη
«Κόκκινο» χτυπάει η μάχη μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με αιχμή του δόρατος την επέκταση του δικτύου τους, -κυρίως προς την περιφέρεια και τις τουριστικές περιοχές όπου η κατανάλωση «αντέχει»-προκειμένου να κερδίσουν το μεγαλύτερο μερίδιο από μια πίτα που λόγω κρίσης συρρικνώθηκε κατά τουλάχιστον 2 δισ. την τελευταία τριετία.
Με τις εκτιμήσεις να βλέπουν σταθεροποίηση για φέτος στα επίπεδα των 9 δισ., οι ισχυροί παίκτες προχωρούν σε κινήσεις ενίσχυσης της θέσης τους, με διαφορετικές όμως στρατηγικές. Έτσι, ο μεν Ζ. Λουμπέρ της Μαρινόπουλος ακολουθεί περισσότερο την οδό των εξαγορών μικρότερων αλυσίδων, ενώ ο Κ. Μαχαίρας της AB Βασιλόπουλος ρίχνει το βάρος του στην επέκταση μέσω νέων εταιρικών και franchise καταστημάτων.
Η ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι τελευταίες εξελίξεις κατοχύρωσαν ακόμη περισσότερο την κυριαρχία της Μαρινόπουλος, που με δύο κινήσεις ματ, αύξησε το δίκτυό της κατά 191 καταστήματα, φτάνοντας σε σύνολο τα 918. Ο leader της ελληνικής αγοράς με την ενσωμάτωση της Αρβανιτίδης (149 καταστήματα) και της Λάρισα (42 καταστήματα) διεύρυνε αποφασιστικά την παρουσία του στη Βόρειο και Κεντρική Ελλάδα και οι πληροφορίες λένε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις για την εξαγορά τριών-τεσσάρων ακόμη τοπικών αλυσίδων. Η επεκτατική στρατηγική Μαρινόπουλου στην περιφέρεια, συμπληρώνεται από την απόκτηση νέων σημείων σε τουριστικές περιοχές (7 στην Κρήτη, 3 στη Σαντορίνη, αλλά και Χαλκιδική μέσω της Αρβανιτίδης), ενώ προωθείται παράλληλα με την περαιτέρω εδραίωση στα μεγάλα αστικά κέντρα. Ισχυρό όπλο του, πέραν του επενδυτικού προγράμματος 250 εκ., η άντληση ρευστότητας 120 εκ. από πρόσφατη συμφωνία χρηματοδότησης μέσω sale and lease, με μεγάλο fund για πέντε υπερμάρκετ της αλυσίδας. Ταυτόχρονα, αναπτύσσει δίκτυο shop in shop (Κωτσόβολος και Χόντος), ενισχύει τη θέση του στην κατηγορία του “bake off”, αλλά εξετάζει και τη λειτουργία φαρμακείων εντός των σούπερ μάρκετ.
Η ΑΒ
Επιθετική στρατηγική ακολουθεί και ο δεύτερος παίκτης της αγοράς, ΑΒ Βασιλόπουλος, που, με την ισχυρή υποστήριξη της μητρικής Delhaize, προγραμματίζει για φέτος επενδύσεις 75 εκ. –υπερδιπλάσιες από πέρυσι- για το άνοιγμα 32 νέων καταστημάτων, (22 εταιρικά και 10 franchise). Τα 4, (Αθήνα, Σαντορίνη, Κυπαρισσία), άρχισαν να λειτουργούν, ενώ έμφαση θα δοθεί σε Β. Ελλάδα και Κρήτη, όπου η κατανάλωση παρουσιάζει μεγαλύτερες αντοχές. Σε επίπεδο εξαγορών ο Κ. Μαχαίρας εξακολουθεί να κινείται στοχευμένα, όπως έδειξαν και οι τελευταίες επιλεκτικές κινήσεις, με την προσθήκη 3 σημείων της «Χ. Καραγεωργίου», 1 του Μπαλάσκα και 2 της Extra.
Μικτή στρατηγική –εξαγορών και νέων εταιρικών ανοιγμάτων- ακολουθεί και ο Σκλαβενίτης που πέρυσι πρόσθεσε 23 νέα σημεία πώλησης, εκ των οποίων 5 δικά του και 18 μέσω συμφωνιών μίσθωσης καταστημάτων των μικρών αλυσίδων Δούκας, Μπαλάσκας και Extra, φτάνοντας συνολικά τα 109 καταστήματα. Για φέτος προγραμματίζει το άνοιγμα 4 νέων, ενώ το βήμα εξόδου από την Αττική, θα γίνει αρχές του 2015 στην Κόρινθο. Οι πληροφορίες λένε ότι βρίσκεται σε αναζήτηση κεφαλαίων μετά τις άκαρπες συζητήσεις που είχε με private equity για την πώληση μέρους των δανείων της εταιρίας (φτάνουν τα 613 εκ.).
Με τακτική ενίσχυσης του δικτύου μέσω εταιρικών καταστημάτων κινείται ο Βερόπουλος στο πλαίσιο της προσπάθειας τοποθέτησης του στο νέο ανταγωνιστικό τοπίο. Η αλυσίδα που αριθμεί 236 καταστήματα στην Ελλάδα, ανοίγει αυτή την εβδομάδα δύο νέα σημεία σε Π. Φάληρο και Ζάκυνθο, ενώ προγραμματίζει 10 ακόμη, κυρίως στην περιφέρεια.
Ο ΜΑΣΟΥΤΗΣ
Την εξαγορά μικρομεσαίας αλυσίδας (30-40 σημείων) εξετάζει η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. προκειμένου να μπει στην Αττική, την οποία προς το παρόν «περικυκλώνει». Η μεγαλύτερη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα, με δίκτυο 250 καταστημάτων, εγκαινίασε το Μάρτιο την παρουσία της στη Στερεά Ελλάδα με 4 νέα σημεία πώλησης στην Εύβοια και 1 στη Λαμία, ενώ ετοιμάζεται και για τη Θήβα.