Οι κινήσεις στρατηγικής των Φουρλή, Βαράγκη, Θεοδωρίδη, Παπαπαναγιώτου
Σε… ανασύνταξη δυνάμεων προχωρούν οι ισχυροί της αγοράς επίπλου προκειμένου να αντιμετωπίσουν το «σαράκι» της συνεχιζόμενης βαθιάς οικονομικής κρίσης που έχει… καταφάει τα οικονομικά τους μεγέθη τα τελευταία χρόνια, αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό.
Όσο η καταναλωτική δαπάνη σε έπιπλα παραμένει σε ιστορικά χαμηλά, με τον τζίρο του κλάδου να έχει υποστεί καθίζηση από τα 2,8 δισ. ευρώ το 2008 στα επίπεδα των 900 εκατ. ευρώ σήμερα (μια πτώση της τάξεως του 70%), τόσο οι εταιρίες που έχουν απομείνει «όρθιες» στην αγορά προσπαθούν να βρουν νέους τρόπους για να προσελκύσουν πελάτες, αλλά και «ατού» για να μπορέσουν να επιβιώσουν.
Πλέον διαμορφώνονται νέα «ήθη και έθιμα» στον κλάδο, με τους επιπλάδες να διεκδικούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από μια ήδη συρρικνωμένη πίτα και την ώρα που ηχηρά brand names, όπως η NEOSET έχουν καταρρεύσει.
Κάποιοι στρέφονται σε νέες δραστηριότητες, όπως η SATO του Σωτήρη Θεοδωρίδη, άλλοι που είναι «αντίπαλοι» στήνουν… συμμαχίες με έμφαση στο εξωτερικό, όπως έκαναν ο Δημήτρης Βαράγκης της ομώνυμης εταιρίας με τον Θ. Παπαπαναγιώτου της Δρομέας στη Μέση Ανατολή, ενώ την ίδια ώρα ο leader του κλάδου, τα ΙΚΕΑ του ομίλου Φουρλή «απαντούν» με νέες, επιλεκτικές επενδύσεις.
Έτσι, η SATO μετά τη συμφωνία με τους πιστωτές της και το «κούρεμα» υποχρεώσεών της έχει επικεντρωθεί στο να ξαναμπεί σε τροχιά ανάκαμψης. Γι’ αυτό το λόγο και πέρα από την παραδοσιακή δραστηριότητά της στα έπιπλα γραφείου και στα οικιακά μέσω της αλυσίδας ENTOS, έχει επεκταθεί και στην παροχή υπηρεσιών σε εταιρίες που μετεγκαθίστανται.
Η SATO αναλαμβάνει την διεκπεραίωση των απαιτούμενων διαδικασιών κατά την αλλαγή έδρας, οργανώνοντας την καινούργια γραφειακή επιφάνεια των εταιριών, ενώ, μέσω του κέντρου logistics στην Ελευσίνα, θα προσφέρει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αποθηκεύσουν προσωρινά τμήμα του εξοπλισμού τους.
Ένας ακόμα τομέας στον οποίο επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί ο mr SATO είναι το παιδικό έπιπλο, ώστε να ευνοηθεί από την αποχώρηση της NEOSET. Θα εντείνει τις προσπάθειές του για το παιδικό έπιπλο, πάντως, αφού μειώσει τα αποθέματα της SATO, ώστε να απελευθερώσει κεφάλαια κίνησης.
Τη δική τους «απάντηση» στην κρίση και στον ανταγωνισμό δίνουν οι όμιλοι Βαράγκη και Παπαπαναγιώτου με έμφαση στις ξένες αγορές. Και οι δύο άλλωστε, έχουν στρέψει εδώ και καιρό τις κεραίες τους εκτός συνόρων για να αντιμετωπίσουν τις απώλειες εντός. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια προχώρησαν πριν από μερικές ημέρες στην ανανέωση της συνεργασίας τους στις αραβικές χώρες.
Πιο συγκεκριμένα, η Βαράγκης έχει αναλάβει την αποκλειστική αντιπροσώπευση των επίπλων γραφείου της Δρομέας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ, μέχρι το τέλος Απριλίου του 2016. Η ίδια συμφωνία προβλέπει την επέκταση της αντιπροσώπευσης και στη Σαουδική Αραβία, υπό την προϋπόθεση ότι η Βαράγκης θα έχει ολοκληρώσει μέσα στο προσεχές εξάμηνο την ίδρυση θυγατρικής εταιρίας.
Η συνεργασία των δύο εταιριών έκανε ιδιαίτερη αίσθηση στην ελληνική αγορά επίπλου και πολλοί μίλησαν και για ενδεχόμενο μετοχικής συνεργασίας. Και οι δύο επιχειρηματίες το έχουν διαψεύσει. Μάλιστα ο κ. Παπαπαναγιώτου του Δρομέα είπε χαρακτηριστικά: «Εμείς με τον Δημήτρη Βαράγκη συνεργαζόμαστε, όχι με την εταιρία του».
Η συνεργασία αυτή ήλθε την κατάλληλη στιγμή για τον Δημ. Βαράγκη, για να δώσει «ανάσα» στα ταμεία της εταιρίας, όπως άλλωστε και η ολοκλήρωση της έκδοσης του μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, που θα ανοίξει τον δρόμο για την είσοδο νέων επενδυτών στην εταιρία. Οι πωλήσεις της Βαράγκης υποχώρησαν στα 2 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2013, από 3,55 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2012, οι ζημιές διευρύνθηκαν στη 2,34 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά η Δρομέας δεν άφησε ανεκμετάλλευτο το κενό που άφησε στην αγορά επίπλου το λουκέτο της NEOSET. Έτσι ο κ. Παπαπαναγιώτου, υπέγραψε συμφωνία παραγωγής επίπλων για το δίκτυο καταστημάτων με τα σήμετα της NEOSET. Αυτή η συμφωνία, αλλά και οι μεγάλες δουλειές στο εξωτερικό που αναλαμβάνει ο Δρομέας, έφεραν αύξηση του τζίρου στο τρίτο τρίμηνο του 2013 στα 9,12 εκατ. ευρώ από 6,37 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2012, ενώ οι ζημιές των 831.000 ευρώ του 2012, έγιναν κέρδη 947.000 για τον όμιλο.
«ΑΠΑΝΤΗΣΗ»
Την δική τους «απάντηση» σε όλες αυτές τις κινήσεις δίνουν τα ΙΚΕΑ του ομίλου Φουρλή, που αποτελούν τον leader της αγοράς επίπλου, αν και έχουν υποστεί τις δονήσεις της κρίσης, με πτώση του τζίρου κατά 7% το 2013 σε σχέση με το 2012. Γι’ αυτό και οι επόμενες κινήσεις του Βασίλη Φουρλή, είναι ιδιαίτερα προσεκτικές και πολύ μελετημένες.
Μέσα στο 2014 θα επενδύσει 8-10 εκατ. ευρώ με ένα μεγάλο μέρος να διατίθεται για το άνοιγμα δύο νέων σημείων παραγγελιοληψίας ΙΚΕΑ σε Κομοτηνή και Βάρνα Βουλγαρίας, ενώ προγραμματίζεται από τον προσεχή Σεπτέμβριο να λειτουργήσει e-commerce για την ΙΚΕΑ, ώστε οι καταναλωτές να πραγματοποιούν τις αγορές τους μέσω διαδικτύου. Ακόμα 5 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την αυτοματοποίηση του logistic center στο Σχηματάρι. Από τη λειτουργία των σημείων παραγγελιοληψίας, ο όμιλος Φουρλής αναμένει τζίρο περίπου 10 εκατ. ευρώ. Παράλληλα μέσα στην επόμενη διετία προγραμματίζεται η ρευστοποίηση της συμμετοχής (50%) στο Mall της Σόφιας, που ανέρχεται σε 27,5 εκατ. ευρώ, με στόχο να ενισχυθεί η ρευστότητα του ομίλου Φουρλή.
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ISTIKBAL, ΣΕΙΡΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΟΙ ΣΕΡΒΟΙ…
Οι ξένοι βάζουν… φωτιά στον ανταγωνισμό
Μπορεί η πτώση στην ελληνική αγορά επίπλου να είναι πολύ μεγάλη, όμως ξένοι όμιλοι βλέπουν «φως στο τούνελ» και είτε δραστηριοποιούνται εδώ είτε ετοιμάζονται να… εισβάλλουν. Η τουρκική αλυσίδα Istikbal, που εισήλθε στην ελληνική αγορά το 2007, εξελίσσεται σε δυνατό παίκτη στα είδη σπιτιού και σήμερα αριθμεί 16 καταστήματα, σχεδιάζει ανάπτυξη του δικτύου της τόσο στο λεκανοπέδιο, όσο και στις πόλεις της επαρχίας.
Η Istikbal είναι μία από τις μεγαλύτερες τουρκικές βιομηχανίες παραγωγής επίπλων και αποτελεί έναν από τους leaders του κλάδου της στη Ν.Α. Ευρώπη με 5.500 καταστήματα διεθνώς.
Ανάκαμψη στην αγορά επίπλου στην Ελλάδα φαίνεται ότι διαβλέπει και πολυεθνική εταιρία επίπλου από τη Σερβία, που σχεδιάζει είσοδο μέσω του εμπορικού κέντρου Phoenix Center. Η πολυεθνική εταιρία λειτουργεί 40 καταστήματα στη Σερβία, ενώ συνεργάζεται σε επίπεδο χονδρικής με περισσότερα από 500 καταστήματα στην Ευρώπη.