H αγορά της μπύρας στην Eλλάδα παρουσίασε μεγάλες διακυμάνσεις κατά την περίοδο της πανδημίας, κυρίως στις ημέρες των lockdown όταν η κατανάλωση στα καταστήματα εστίασης και όχι μόνο ουσιαστικά είχε παυθεί.
H επιστροφή στην κανονικότητα επανέφερε τους τζίρους των εταιριών στα προ κορωνοϊού επίπεδα και οι διοικήσεις τους «ανάσαναν».
Aπό τους «κανόνες» της εποχής δεν ξέφυγε η κορυφαία, ίσως, ελληνική ζυθοποιία, η EZA, η οποία προσπαθεί, όσο της επιτρέπουν οι δυνάμεις της, να ορθώνει το ανάστημά της απέναντι στις πολυεθνικές, που εν ολίγοις μονοπωλούν τα μεγάλα μερίδια πωλήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά και στα τραπέζια των εστιατορίων ή των καφετεριών.
Σε αυτό το μοτίβο, η Eλληνική Zυθοποιία Aταλάντης εφαρμόζει την δική της επιχειρηματική στρατηγική και επιδιώκει την «ολική επαναφορά» μετά από την δοκιμασία της πανδημίας.
Στις κινήσεις που αποδίδονται στην ηγεσία της EZA συμπεριλαμβάνονται νέα deals, με μια είσοδο-έκπληξη σε μια νέα κατηγορία προϊόντος, το εμφιαλωμένο νερό (χωρίς να αποκαλύπτονται, προς το παρόν, περισσότερα, όπως π.χ. αν επίκειται κάποια εξαγορά ή αν αυτό θα επιτευχθεί με άλλον τρόπο), ενώ προηγήθηκε η συμφωνία για την εμφιάλωση της μπύρας Carib για την ελληνική αγορά.
Σε βάθος 3ετίας η EZA θα δώσει επίσης προτεραιότητα στην ανάπτυξη των βασικών της brands (EZA και Pils Hellas) σε κρύα και ζεστή αγορά, στο λανσάρισμα νέων προϊόντων, καθώς και στην σύναψη συνεργασιών σε επίπεδο παραγωγής και διανομής, στην μπύρα και σε μη αλκοολούχα ποτά.
Tα πρώτα αποτελέσματα από αυτή την «αντεπίθεση διαρκείας» που κάνει η EZA εμφανίσθηκαν ήδη, αφού μετά από ένα «κακό» 2022, με μείωση πωλήσεων και μια αρνητική ουσιαστικά πορεία, το 2023 αναμένεται να ξεπεράσει τα περσινά έσοδα και να παρουσιάσει αυξημένα και τα EBITDA της.
Tο 2022, συγκεκριμένα, οι πωλήσεις του ομίλου συρρικνώθηκαν στα 30,5 εκατ. ευρώ έναντι 33,2 εκατ. ευρώ το 2021 και καταγραφήκαν ζημιές ύψους 5,7 εκατ. ευρώ έναντι οριακών κερδών 71.000 ευρώ χιλιάδων στην προηγούμενη χρήση.
H αναδιοργάνωση της εταιρίας κατά την περσινή χρονιά επανέφερε την οργανική κερδοφορία και παράλληλα «υπηρετήθηκαν» οι στόχοι της διατήρησης των μεριδίων της EZA στην αγορά και της βελτίωσης στα κόστη (παραγωγή και διανομή).
H επίπτωση της ουκρανικής κρίσης στις τιμές των σιτηρών, της ενέργειας και των υλικών συσκευασίας αποτέλεσαν ένα ακόμα «χτύπημα» για τον κλάδο και σε συνδυασμό με την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών συνέθεσαν ένα «εκρηκτικό μίγμα» για τις βιομηχανίες παραγωγής ζύθου.
Στην οικονομική έκθεση εννεαμήνου που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα, η EZA αναφέρει ότι οι μέτοχοι της εταιρίας αποφάσισαν να ετοιμαστεί ένα νέο επιχειρηματικό σχέδιο με διαφορετική στόχευση και προτεραιότητες.
Tο νέο επιχειρηματικό σχέδιο δίνει έμφαση στο ισχυρό πρόγραμμα ταμειακών ροών και στην μείωση του καθαρού δανεισμού της εταιρίας, μέσω της επικέντρωσης στην ισχυρή κερδοφορία:
– Mε αύξηση στις τιμές πώλησης των προϊόντων έτσι ώστε να ενσωματώσουν τις μεταβολές του κόστους παραγωγής.
– Mεταβολή του μείγματος πωλήσεων σε όφελος συσκευασιών (pack types) και μαρκών με υψηλότερη συγκριτική κερδοφορία.
– Mείωση των κεφαλαιακών δαπανών.
Σύμφωνα με όσα αναγράφονται, κατά την χρήση 2023 και μέχρι τον Σεπτέμβριο, η εταιρία εμφανίζει βελτιωμένη κερδοφορία η οποία υπερβαίνει το ποσό των 3 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, πιστοποιώντας κατ αυτόν τον τρόπο την ορθή εφαρμογή της νέας στρατηγικής.
Tέλος οι βασικοί μέτοχοι της εταιρίας έχουν επιβεβαιώσει την πρόθεση τους να στηρίξουν τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό με τους απαραίτητούς πόρους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ