Έσοδα ύψους 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ κατέγραψε το 2023 ο όμιλος Lavazza, σημειώνοντας αύξηση 13% σε σχέση με το 2022. Στο αποτέλεσμα αυτό συνέβαλε η εξαγορά της MaxiCoffee, η οποία ενίσχυσε τη διεθνή παρουσία του ομίλου.
Όπως αναφέρεται σε σχετική εταιρική ανακοίνωση:
“Το 2023, το μακροοικονομικό σενάριο για τον κλάδο ήταν εξαιρετικά περίπλοκο λόγω της απότομης αύξησης του κόστους των πρώτων υλών, με τις τιμές σε επίπεδα ρεκόρ για τον green coffee και την ποικιλία Robusta. Παρ’ όλα αυτά, αποφασίσαμε να περιορίσουμε τις αυξήσεις τιμών στα προϊόντα μας, για να προστατεύσουμε τους καταναλωτές, διατηρώντας τους όγκους των πωλήσεων.Ωστόσο, η ισχυρή οικονομική ανάπτυξη του Ομίλου Lavazza μας επέτρεψε να αξιοποιήσουμε σημαντικές ευκαιρίες στον κλάδο του καφέ και να επιτύχουμε αύξηση της κερδοφορίας μέσω εξαγορών, όπως με την γαλλική επιχείρηση MaxiCoffee, επιτυγχάνοντας έσοδα άνω των τριών δισεκατομμυρίων ευρώ”, όπως δήλωσε ο CEO του Ομίλου Lavazza, Antonio Baravalle. Σχολιάζοντας δε ότι “ένα από τα δυνατά μας σημεία είναι η ικανότητά μας να διαφοροποιούμαστε, ακολουθώντας μια στρατηγική ανάπτυξης που μας δίνει σημαντική παρουσία σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές και τομείς της αγοράς. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε τη διεθνή αγορά και να εξετάζουμε στρατηγικές επενδύσεις και συνεργίες που μπορούν να συμβάλουν στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή μας, ώστε να ενδυναμωθεί η παρουσία μας, στις παγκόσμιες αγορές”.
Το 2023, ο Όμιλος Lavazza αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις, όπως και το 2022. Συγκεκριμένα το 2023 ήταν ακόμα μια χρονιά με αυξανόμενο κόστος για την ποικιλία του Green coffee καθώς και για την ποικιλία Robusta, η οποία κατά τη διάρκεια του έτους έφτασε να στοιχίζει περίπου 3.200 δολάρια ανά τόνο- ενώ οι τιμές της πρώτης ύλης του καφέ παραμένουν υψηλές. Όπως αναμενόταν, τα υψηλά επίπεδα του πληθωρισμού σε όλες τις αγορές έχουν αποδυναμώσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αυτό είχε σημαντικό αντίκτυπο στον κλάδο του καφέ, με αποτέλεσμα να υπάρχει περίπου μείωση 3% την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2023. Σε αυτό το ασταθές περιβάλλον που αντιμετωπίζουν όλες οι επιχειρήσεις, ο Όμιλος Lavazza έθεσε ως προτεραιότητα την προστασία των καταναλωτών, τηρώντας μια τιμολογιακή πολιτική που του επέτρεψε να διαφυλάξει το πελατολόγιό του, ενώ παράλληλα συνέχισε τα επενδυτικά του πλάνα ώστε να διασφαλίσει μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης. Αυτή η τακτική αφενός οδήγησε σε μειωμένα περιθώρια κέρδους για τον Όμιλο Lavvaza, αφετέρου υπήρξε βελτίωση της επίδοσης του Ομίλου τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων συνολικά, γεγονός που αποτυπώνεται στην αύξηση μεριδίου αγοράς κατά +0,3 ποσοστιαίες μονάδες.
Το 2023, ο Όμιλος κατέγραψε έσοδα ύψους 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 13% σε σχέση με το 2022. Στο αποτέλεσμα αυτό συνέβαλε η εξαγορά της MaxiCoffee, η οποία ενίσχυσε τη διεθνή παρουσία του Ομίλου Lavazza.”
Ένα σημαντικό γεγονός είναι ότι ο κύκλος εργασιών κατέγραψε σταθερή, συνεχή ανάπτυξη και στα δύο target της ομίλου δηλαδή στην οικιακή κατανάλωση και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο σημείωσε αύξηση +28% σε σύγκριση με το 2022.
Σε ότι αφορά τις φυτείες του καφέ, ο Όμιλος Lavazza αναπτύσσεται, λαμβάνοντας υπόψη τις 15 κύριες γεωγραφικές περιοχές στις οποίες δραστηριοποιείται, σημείωσε αύξηση +6,6% σε σχέση με το 2022 και κέρδισε μερίδια αγοράς, επιτυγχάνοντας ανάπτυξη 9,1% σε σύγκριση με το 2022.
Στο τμήμα δε κατασκευής σκευάσματος για κάψουλες, χάρη στην διάθεσης της ενημερωμένης σειράς καψουλών NCC [1], ο Όμιλος σημείωσε αύξηση αξίας + 15,3% έναντι του 2022, σε σύγκριση με την ανάπτυξη 3% για την αγορά συνολικά, οδηγώντας σε κέρδος μεριδίων της αγοράς.
Ο Όμιλος Lavazza ανέφερε αύξηση των πωλήσεων κατά αξία στο κανάλι λιανικής σε όλες τις αγορές και ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες (+ 9,8%), την Πολωνία (+ 21%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (+ 8,6%). Η Ιταλία και η Γαλλία (ως οι πιο σημαντικές αγορές του Ομίλου) κατέγραψαν επίσης αυξήσεις 6,3% και 5,8% αντίστοιχα.
Η EBITDA του Ομίλου Lavazza ανέρχεται σε €263 εκατομμύρια, μειωμένη από €309 εκατομμύρια το 2022, με περιθώριο EBITDA 8,6% έναντι 11,4% το 2022. Η στρατηγική του oμίλου ήταν να περιορίσει τις αυξήσεις των τιμών προς τον καταναλωτή σε ένα περιβάλλον πληθωρισμού, απορροφώντας μέρος της αύξησης του κόστους εντός των περιθωρίων του. Τα κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) ανήλθαν σε €97 εκατομμύρια, μειωμένα από €160 εκατομμύρια το 2022. Ο καθαρός κέρδος διαμορφώθηκε σε €68 εκατομμύρια, έναντι €95 εκατομμυρίων πέρυσι. Η καθαρή χρηματοοικονομική θέση στο τέλος του 2023 ήταν αρνητική κατά €292 εκατομμύρια, αντικατοπτρίζοντας έκτακτες λειτουργίες και ιδιαίτερα την εξαγορά της MaxiCoffee που ολοκληρώθηκε το 2023.
Ο Όμιλος Lavazza θέλοντας να διασφαλίσει μακροπρόθεσμες προοπτικές της επιχείρησης, εξαγόρασε τη MaxiCoffee στη Γαλλία, που ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου το 2023, και ως στρατηγική επιλογή ενίσχυσε τη διεθνή παρουσία της εταιρείας. Η γαλλική εταιρεία απευθύνεται τόσο σε ιδιώτες όσο και σε επιχειρήσεις μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου της εταιρείας, ενός δικτύου 60 εμπορικών αντιπροσωπειών σε όλη τη Γαλλία, των Écoles du Café της και των concept stores της. Η πλατφόρμα προσφέρει μια επιλογή από 8.000 προϊόντα από πάνω από 350 διαφορετικές μάρκες καφέ (κόκκους, αλεσμένο και κάψουλες), καθώς και μια μεγάλη γκάμα μηχανών καφέ, καφετιέρες, μύλους άλεσης καφέ και αξεσουάρ. Η εξαγορά της MaxiCoffee αποτέλεσε σημαντικό ορόσημο για τον Όμιλο Lavazza, ο οποίος δεσμεύεται να συνεχίσει την αναπτυξιακή του πορεία μέσω στρατηγικών επενδύσεων.
Ο CEO του Ομίλου Lavazza, Antonio Baravalle, δήλωσε: “Το 2024, αντιμετωπίζουμε το ασταθές οικονομικό περιβάλλον ενώ παράλληλα αναμένουμε την επιστροφή μας σε πιο ευνοϊκές συνθήκες, με κύριο στόχο την ανάκαμψη του μεικτού περιθωρίου λειτουργίας. Αυτό θα επιτευχθεί χάρη στις θυσίες που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, τη σταθερή βάση καταναλωτών και πελατών μας, καθώς και την συνεχή εστίαση στη χρηματοοικονομική και λειτουργική διαχείριση.”
O Όμιλος Lavazza θεωρεί ότι το ανθρώπινο δυναμικό του, έχει πρωταρχικό ρόλο στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του, για αυτό επενδύει στους ανθρώπους του και καλλιεργεί ένα θετικό, παραγωγικό και συμπεριληπτικό εργασιακό περιβάλλον. Το 2023, οι εργαζόμενοι του Ομίλου ξεπέρασαν τους 5.500 παγκοσμίως, με σχεδόν 70% να απασχολούνται σε θυγατρικές του εξωτερικού.
“Με συνεχή ματιά στο μέλλον, αποφασίσαμε για άλλη μια φορά να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στους ανθρώπους μας, με μια σημαντική αναθεώρηση των μισθών το 2023 ως απάντηση στον πληθωρισμό, και την καταβολή μέσου μπόνους παραγωγικότητας βάσει επιδόσεων άνω των 3.000 ευρώ στο προσωπικό των ιταλικών μας εγκαταστάσεων. Παράλληλα, παραμένουμε προσηλωμένοι στην προώθηση μια συμπεριληπτικής πολιτικής για ισότητα μέσω του προγράμματος Gap Free: μια πορεία πολιτισμικού μετασχηματισμού, που προωθεί την αξία της διαφορετικότητας και των ίσων ευκαιριών για όλους. Πιστεύουμε στη σπουδαιότητα των πιστοποιήσεων που αποκτήθηκαν σε αυτόν τον τομέα, καθώς μας ωθούν να γινόμαστε όλο και καλύτεροι,” δήλωσε ο CEO του Ομίλου, Antonio Baravalle.
Το σύστημα κινήτρων μπόνους παραγωγής αποσκοπεί όχι μόνο στην αναγνώριση της επαγγελματικής δέσμευσης, αλλά και μέσω του καθορισμού στόχων που ορίζονται με βάση οικονομικούς και οργανωτικούς δείκτες, εμπλέκει τους ανθρώπους άμεσα και συνειδητά σε μακροπρόθεσμη στρατηγική της εταιρείας, την οποία επικοινωνούμε και μοιραζόμαστε για να δημιουργήσουμε ένα αίσθημα συμμετοχής στην επίτευξη των στόχων μας.
Όσον αφορά την DE&I (Διαφορετικότητα, Ισότητα και Συμπερίληψη), το 2023 ο Όμιλος έλαβε Πιστοποίηση EDGE πρώτου επιπέδου (Edge Assess) στην Ιταλία. Αυτό είναι θεμελιώδες για την υποστήριξη αντικειμενικής και συγκρίσιμης εσωτερικής ανάλυσης της έμφυλης ισότητας στις ιταλικές εγκαταστάσεις, αλλά και για την υιοθέτηση μιας αναγνωρισμένης, ακριβούς μέτρησης του εσωτερικού χάσματος αμοιβών μεταξύ των φύλων, και τέλος για τον εντοπισμό των συγκεκριμένων τομέων παρέμβασης που αποτέλεσαν το σημείο εκκίνησης για την ανάπτυξη ενός βραχυπρόθεσμου σχεδίου δράσης στο οποίο βασίζονται πολλές από τις πρωτοβουλίες που υλοποιήθηκαν το 2023 και σχεδιάζονται για το 2024. Στις αρχές του 2024, σε αυτό προστέθηκε η Πιστοποίηση Έμφυλης Ισότητας σύμφωνα με το UNI/PdR 125:2022.
Ο Όμιλος Lavazza ενσωματώνει τις αρχές ESG στο επιχειρηματικό του μοντέλο. Τον Ιούνιο του 2024, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, ο Όμιλος Lavazza θα δημοσιεύσει εθελοντικά την δέκατη Έκθεση Βιωσιμότητας, η οποία συντάχθηκε σύμφωνα με τα πρότυπα της Global Reporting Initiative που θέτουν τα κύρια διεθνή κριτήρια για την αναφορά των επιδόσεων βιωσιμότητας, και ελέγχεται από εξωτερικό φορέα διασφάλισης.
Το 2023 εγκαινιάστηκε επίσημα στην Τορίνο το πρώτο “Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας στον Καφέ”, ένας κόμβος που υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Lavazza μαζί με ένα παγκόσμιο δίκτυο συνεργατών, ο οποίος αποσκοπεί στην υποστήριξη και προώθηση των βασικών αρχών της κυκλικής οικονομίας, επιταχύνοντας τη βιώσιμη μετάβαση και ενισχύοντας την καινοτομία στον κόσμο του καφέ”, καταλήγει στην ανακοίνωσή του ο όμιλος.