Με τα κιάλια ψάχνουν εργαζομένους …ταλέντα οι Έλληνες εργοδότες στον κλάδο των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και σήμερα ανέρχεται στο 82% το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν δυσκολία να βρουν ανθρώπους με σχετικές δεξιότητες για τις θέσεις που αναζητούν, όταν πριν από μία 10ετία, ήτοι το 2014, αυτό διαμορφωνόταν στο 42%.
Αυτό επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της ManPowerGroup Ελλάδας, Χαράλαμπος Καζαντζίδης, σε παρουσίασή του που θα αναλύσει σήμερα στο πλαίσιο συνεδρίου που διοργανώνεται στην 1η έκθεση Logistics & Transports Thessaloniki EXPO, που «τρέχει» ταυτόχρονα με την Freskon στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης και oργανώθηκε από την «Ο.ΜΙΝD Creatives».
Σύμφωνα με την έρευνα, τα έτη 2015-2016 η έλλειψη ταλέντου στον κλάδο των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας ανερχόταν στη χώρα μας στο 59%, το 2018 στο 61%, το 2019 στο 77% και το 2021 στο 80% και ενώ καταγράφηκε υποχώρησε το 2022 και 2023 στα επίπεδα του 78% και 77% αντίστοιχα, ωστόσο φέτος εκτινάχθηκε και πάλι στο 82%, σημειώνει.
Ποια είναι η έλλειψη ταλέντου ανά μέγεθος οργανισμού στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τον κ. Καζαντζίδη υπολογίζεται στο 30% για τους οργανισμούς του κλάδου που απασχολούν από δέκα έως και 49 άτομα, στο 25% από 50 μέχρι και 249, στο 28% από 250 μέχρι και 999, στο 20% από 1.000 μέχρι και 4.999 και στο 30% από 5.000 και πάνω.
Στη σειρά κατάταξης, την πρώτη τετράδα σχετικά με τις ειδικότητες των θέσεων που δυσκολεύονται να καλύψουν οι Έλληνες εργοδότες του κλάδου είναι κατά τον κ. Καζαντζίδη οι IT DataSkills σε ποσοστό 28%, από 23% το 2023, HR Skillis στο 24% από 19% πέρυσι, Sales Marketing Skills στο 21% από 18% και Administration Office Support Skillis στο 20%, από 17%.
Ποιες είναι οι προοπτικές της απασχόλησης για τον κλάδο των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τον κ. Καζαντζίδη, αυτές ανέρχονται στο 9%, ποσοστό μειωμένο κατά 13% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2024 και αυξημένο κατά +1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Πάντως. αντίστοιχες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι εργοδότες του κλάδου των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας σε παγκόσμιο επίπεδο, αφού όπως σημειώνει ο ίδιος, ανέρχεται στο 76% το ποσοστό αυτών που δηλώνουν ότι ψάχνουν εναγωνίως, αλλά δεν βρίσκουν τους ανθρώπους που χρειάζονται για τις κενές τους θέσεις. Για τις προοπτικές της απασχόλησης για τον κλάδο των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδας σε παγκόσμιο επίπεδο, τονίζει ότι αυτές ανέρχονται στο 16%, αριθμός μειωμένος σε ποσοστό κατά 9% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2024 και κατά 10% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Επιτακτική η ανάγκη να γεφυρωθεί το χάσμα-Οι γυναίκες το «κλειδί» του μέλλοντος
Η γεφύρωση του χάσματος γενεών μπορεί να γίνει μέσω στρατηγικής επανειδίκευσης (reskilling) και αναβάθμισης (upskilling) των δεξιοτήτων, σύμφωνα με τον κ. Καζαντζίδη. Οπως υποστηρίζει,μέχρι το 2030, η Gen Z θα αποτελεί το 58% της δεξαμενής άντλησης εργαζομένων και επειδή λόγω απώλεια της γνώσης λόγω συνταξιοδότησης θα …ανθίσουν οι baby boomers και στο πλαίσιο αυτό θα χρειαστεί η υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και επανειδίκευσης σε νέους ρόλους.
«Το παρόν – και μελλοντικό – ανθρώπινο δυναμικό θα τροφοδοτείται από γυναίκες», σημειώνει ο ίδιος και στο πλαίσιο αυτό τονίζει ότι είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι «οι γυναίκες εκπροσωπούνται πλήρως στις δεξαμενές υποψηφίων για θέσεις εργασίας με δυναμική». Στην Ελλάδα, κατά τον ίδιο, το 52% των Ελλήνων εργοδοτών στον κλάδο των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής Αλυσίδα, δηλώνουν ότι «η ισότητα έχει ήδη επιτευχθεί» και «αυτό το ποσοστό είναι το υψηλότερο στη χώρα μας», υπογραμμίζει.
Ως αναξιοποίητη δεξαμενή ταλέντων «βλέπει» ο ίδιος του μετανάστες και υποστηρίζει ότι «επιτυχής ενσωμάτωση αυτών των πολυπολιτισμικών ομάδων, ευνοεί την επίλυση του ζητήματος της έλλειψης ταλέντου».
Οι προσδοκίες των εργαζομένων
Οι σημερινοί εργαζόμενοι, όπως αναφέρει ο ίδιος, αναζητούν ευελιξία και αυτονομία, καθώς δίνουν προτεραιότητα στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και προσθέτει ότι η γενιά των Gen Z είναι αυτή που διαμορφώνει το μέλλον της εργασιακής κουλτούρας που πρέπει να λάβουν υπόψη οι εργοδότες.
Επίσης, όπως τονίζει, η επιδότηση της προσφοράς το εργαζόμενου (bonus), η μέτρηση της παραγωγικότητάς του και η προτεραιότητα που δίνει η εταιρεία στο εργασιακό περιβάλλον αφήνουν ικανοποιημένο το προσωπικό.
Συμπερασματικά, τονίζει ότι οι εργοδότες για να προσελκύσουν εργαζομένους θα πρέπει να «σκεφτούν σοβαρά» τις αυξήσεις μισθών και παροχών σε νέο προσωπικό, να προθήσουν περισσότερο την αύξηση της τηλεργασίας και παράλληλα να δείχνουν σεβασμό στην ποιότητας ζωής του εργαζόμενου και των δικαιωμάτων του, όπως μεταξύ άλλων αποσύνδεση και πληρωμή υπερωριών, κάλυψη λειτουργικών εξόδων εργασίας από το σπίτι και ταυτόχρονη μείωση λειτουργικών εξόδων στο γραφείο.
Παράλληλα, για την αύξηση των εργαζομένων στον κλάδο, απαιτείται η ουσιαστική σύνδεση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και της αγοράς, ενώ αναφερόμενος στις τεχνολογικές επενδύσεις ο ίδιος κάνει λόγο για αυτοματοποίηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της εργασίας στην παραγωγή, την επιμέλεια και την παράδοση αγαθών και υπηρεσιών, training- upskilling υποψηφίων σε Τεχνολογίες και ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω tailor made εκπαιδεύσεων. Αναφέρει δε ότι απαιτούνται «εμπιστοσύνη στην τεχνογνωσία, εξειδίκευση και εμπειρία στον κλάδο των Logistics των HR partners καλύπτοντας ολόκληρο το φάσμα των ειδικοτήτων: Από τους λεγόμενους blue collars έως τα υψηλόβαθμα στελέχη της τεχνολογίας και πληροφορικής που έχει ανάγκη η «βιομηχανία»/κλάδος του Logistics των Μεταφορών» και προσθέτει και την «προσωρινή απασχόληση για τις έκτακτες ανάγκες προσωπικού».