Οι «μάχες» Vopak – Jet Oil στην Κρήτη για την δημιουργία terminal αποθήκευσης πετρελαιοειδών
«Προβάδισμα έναντι της Mamidoil – Jet Oil των Κυριάκου και Νίκου Μαμιδάκη παίρνει η ολλανδική Vopak στην Κρήτη. Η εισηγμένη στον δείκτη ΑΜΧ της αγοράς Euronext επανέρχεται στην Ελλάδα για την δημιουργία τερματικού σταθμού αποθήκευσης πετρελαιοειδών στην περιοχή Αθερινόλακκος της Νότιας Κρήτης μετά το «ναυάγιο» των πρώτων προσπαθειών της στα τέλη του 2012.
Η εταιρία είχε κάνει τις αρχικές επαφές με την ελληνική Πολιτεία, το Φθινόπωρο του 2011, αλλά αυτές απέβησαν άκαρπες. Τώρα, επιστρέφουν καταθέτοντας αίτημα στην υπηρεσία Invest in Greece, για την επένδυση της τάξεως των 300-500 εκατ. ευρώ και, αν εγκριθεί ο φάκελός της, τότε θα ενταχθεί πιθανότατα σε καθεστώς ταχείας αδειοδότησης (fast track).
Και μπορεί η ιστορία να έχει αποδείξει ότι πολλές επενδύσεις που μπήκαν στο fast track, να χρειάζονται και πάλι τουλάχιστον έναν χρόνο για να λυθούν όλα τα αδειοδοτικά ζητήματα, όμως σίγουρα είναι πολύ λιγότερος ο χρόνος σε σχέση με τα 12 περίπου χρόνια που «σέρνεται» αντίστοιχο σχέδιο για την κατασκευή αποθηκευτικών εγκαταστάσεων στη Σούδα από τον όμιλο Μαμιδάκη.
Αν τελικά το αίτημα των Ολλανδών εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, σίγουρα αποκτούν… πλεονέκτημα έναντι των κρητικών επιχειρηματιών. Βέβαια, πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως και πάλι η «απόβαση» της Vopak στην Κρήτη θα είναι δύσκολη. Και αυτό γιατί πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να ξεπεράσει τον σκόπελο των αντιδράσεων περιβαλλοντικών οργανώσεων και τοπικών φορέων που όπως και στην περίπτωση της οικογένειας Μαμιδάκη έχουν δείξει πως εναντιώνονται στα σχέδια των επιχειρηματιών να μετατραπεί η Κρήτη σε μια απέραντη δεξαμενή αποθήκευσης καυσίμων.
Κάτι το οποίο καταστρέφει, όπως υποστηρίζουν, το φυσικό περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής. Άλλωστε και στην προηγούμενη προσπάθειά της η Vopak να υλοποιήσει το project είχε συναντήσει την σφορδρή αντίδραση των οικολογικών οργανώσεων αλλά και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που είχαν μιλήσει για την καταστροφή ενός μοναδικού υδροβιότοπου και είχαν ταχθεί κατά της συγκεκριμένης επένδυσης.
Από την άλλη πλευρά, ο όμιλος Mamidoil – Jet Oil περιμένει μια ξεκάθαρη δήλωση από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ που ασχολούνται με την εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας τι ισχύει τελικά με την έκταση όπου προορίζεται να γίνει η επένδυση των 20 εκατ. ευρώ. Και αυτό επειδή «ανακάλυψαν» ότι η έκταση έχει χαρακτηρισθεί από το 1986, με αμετάκλητη απόφαση της αρμόδιας επιτροπής, ως ιδιωτική έκταση εν μέρει αγροτική και εν μέρει χορτολιβαδική (κατεχόμενη από την εταιρία και τους δικαιούχους της από το 1969 βάσει νόμιμων τίτλων και δεν υπάγεται στις διατάξεις του νόμου περί δασών) θεωρείται ότι δήθεν υπάγεται στην διοίκηση και διαχείριση του Δημοσίου. Η αδειοδότηση της επένδυσης από το περασμένο Νοέμβριο έχει κολλήσει και στον Δήμο Χανίων.
Οι πιέσεις από την οικογένεια Μαμιδάκη είναι έντονες προκειμένου να ξεμπλοκάρει το «στοιχειωμένο» project, το οποίο έχει κοστίσει ακριβά στον όμιλο. Ο οποίος θα μπορούσε εδώ και μια 12ετία να αποθηκεύει καύσιμα και να εξυπηρετεί καλύτερα τον εφοδιασμό τους αλλά και τις ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης, οι οποίες διαπιστωμένα είναι μεγάλες.
Πολλοί πάντως, είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως, τόσο την επένδυση των Ολλανδών όσο και εκείνη των Μαμιδάκηδων, δεν «καλοβλέπουν» και εταιρίες που ήδη διαθέτουν αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στο νησί, αν και εκείνες θεωρούν πως η αύξηση του ανταγωνισμού κάνει και τις ίδιες ακόμη καλύτερες. Στην Κρήτη υπάρχουν αυτή την στιγμή 35.000 κ.μ. αποθηκευτικών χώρων καυσίμων, εκ των οποίων τα 29.000 κ.μ. ελέγχονται από τον όμιλο των ΕΛΠΕ, ενώ οι υπόλοιπες αποθήκες ελέγχονται από τη Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη.
Επαφές σε υψηλό επίπεδο
Ένα «κοινό σημείο» μεταξύ της ολλανδικής Vopak και του ομίλου Μαμιδάκη είναι πως και οι δύο έχουν θέσει σε υψηλό κυβερνητικό επίπεδο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με τις επενδύσεις τους.
Πριν από δύο χρόνια, ο πρέσβης της Ολλανδίας, Κίις φον Ράι συζήτησε με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη το θέμα της επένδυσης των 300-500 εκατ. ευρώ και φέρεται να είχε ζητήσει την ένταξή του στο fast track. Αλλά και ο όμιλος Mamidoil – Jet Oil είχε αποστείλει μέχρι και επιστολή το 2010 στον τότε πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου ώστε να μεσολαβήσει για να ξεμπλοκάρει η επένδυση στη Σούδα. Τώρα, μένει να δούμε πως θα εξελιχθεί το θέμα με τις δύο επενδύσεις. «Παιχνίδια» στρατηγικής για την κυριαρχία στο εμπόριο
Κόμβος 2 πλωτών διαδρόμων η Κρήτη
Η Κρήτη αποτελεί τη σκακιέρα για ένα «παιχνίδι» στρατηγικής και κυριαρχίας. Γι’ αυτό και προσελκύει το ενδιαφέρον των ισχυρών παικτών του παγκοσμίου εμπορίου πετρελαίου, μεγάλων traders και εταιριών (ελληνικών και ξένων) που έχουν δραστηριότητα στο κομμάτι της αποθήκευσης και διαμετακόμισης ενεργειακών αγαθών.
Η προνομιακή της θέση είναι το μεγάλο πλεονέκτημα του νησιού γι’ αυτό και ο ανταγωνισμός είναι έντονος. Έτσι και η Vopak ενδιαφέρεται για την υλοποίηση του τερματικού σταθμού αποθήκευσης στον Αθερινόλακκο, καθώς το νησί βρίσκεται ακριβώς σε ένα σταυροδρόμι μεταφοράς ενέργειας, σε έναν κόμβο δύο πλωτών διαδρόμων με τεράστια σημασία για το εμπόριο πετρελαϊκών προϊόντων: ο πρώτος είναι από τον Βόσπορο προς το Σουέζ, τον Περσικό Κόλπο και την Ασία και ο δεύτερος προς τη Δυτική Μεσόγειο, τον Ατλαντικό και τις ΗΠΑ. Πάντως, στο μικροσκόπιό της η Vopak είχε βάλει και άλλες περιοχές, όπως η Κύπρος, η Αίγυπτος και η Τουρκία.