Εφαρμόζοντας See now-Βuy now και Pre-Orders στρατηγικές ενισχύονται οι πωλήσεις των brands πριν την κανονική παραγωγή
Της Μαρίας (Μαρλέν) Βυτινίδου
(Χημικό B.Sc., MBA, Fashion Designer, Business Instructor
και Ιδρύτρια του Ομίλου Επιχειρήσεων Μόδας AthensFashionClub)
Oι επιδείξεις μόδας ανά την υφήλιο αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης τόσο για τους επαγγελματίες της μόδας όσο και για τους λάτρεις της εξτραβαγκάντσας. Στα πλαίσια αυτής της σύντομης χρονικής συγκυρίας επιτρέπονται τα πάντα, on stage και off the stage. Oι άνθρωποι της μόδας ζουν κατά τη διάρκεια των fashion weeks την απόλυτη στυλιστική απελευθέρωση. Catwalks φαντασμαγορικά, μοντέλα θελκτικά, θεατές ντυμένοι υπερπαραγωγή και ολόκληρη η βιομηχανία της μόδας να αναζητά το επόμενο hot trend της σεζόν ή τον επόμενο Michele Alessandro.
Στο πλαίσιο της 34ης Εβδομάδας Μόδας Athens Fashion Week στο Ζάπειον Μέγαρον, που πραγματοποιήθηκε προ ημερών, γνωστοί και άγνωστοι Έλληνες σχεδιαστές μόδας, διεκδίκησαν την προτίμηση του κοινού και το πιο δυνατό χειροκρότημα, με τους πρώτους να παρουσιάζουν για πρώτη φορά τις συλλογές τους αλλά και το fashion brand τους. Διεκδικώντας πέραν της προβολής τους και τη διάκριση στο πλαίσιο του διαγωνισμού Νew Designers, ένα θεσμό που τα τελευταία 15 χρόνια ανέδειξε πολλά σχεδιαστικά ταλέντα και έδωσε βήμα στην ελληνική μόδα να ταξιδέψει διεθνώς με την υποστήριξη της διοργάνωσης. Τα φετινά βραβεία δόθηκαν σε τρεις ταλαντούχους νέους δημιουργούς, τους Παύλος Κύρκος (1ο Βραβείο-Βlue ), την Ελένη Τζιαμπαζάκη ( 2ο Βραβείο-Prince Anchor ) και την Λαμπρινή Μουρούτη ( 3ο Βραβείο-L’ amour et L’ ame ), χωρίς όμως να μειώσουν τη λάμψη και άλλων ταλαντούχων διαγωνιζομένων που ξεχώρισαν με την δημιουργικότητά τους όπως η Χριστίνα Μανελίδη, Ελληνίδα σχεδιάστρια, η οποία ήρθε από την Αμβέρσα για τη συμμετοχή της.
Τα φώτα λοιπόν έσβησαν για μία ακόμη φορά, οι πασαρέλες άδειασαν και τώρα ήρθε η ώρα για τον απολογισμό, γιατί όπως είναι ευρέως γνωστό από τον χώρο του management, «αν δεν μετρήσεις κάτι, δεν μπορείς και να το διοικήσεις». Τα ερωτήματα εδώ είναι πολλά για τους stakeholders, δηλαδή τους σχεδιαστές, τους συντελεστές της διοργάνωσης, τους χορηγούς, τους διαφημιζόμενους, την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και την πολιτεία.
Ποιο είναι το αποτέλεσμα μίας μεγαλειώδους εκδήλωσης μόδας για τους συμμετέχοντες σχεδιαστές; Πως συνεισφέρει στην επιχειρηματικότητα ενός σχεδιαστή η προβολή του σε μία επίδειξη μόδας και ποιο είναι το αντίκτυπο στις πωλήσεις του; Ποια είναι η αναγνωρισιμότητά του μετά την ολοκλήρωση του event, είτε λάβει βραβείο είτε όχι; Πως αξιοποιεί η πολιτεία αυτήν τη ευκαιρία για προβολή της εικόνας της στο εξωτερικό και την προσέλκυση επισκεπών ή ακόμα και επενδυτών; Πως ωφελείται η τοπική κοινωνία από τη δράση αυτή;
Η πολυδιάστατη υποδομή μίας Εβδομάδας Μόδας
Είναι πολλές οι διαστάσεις μίας μεγάλης παραγωγής μόδας, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, και αντίστοιχα μεγάλος και λεπτομερής πρέπει να είναι και ο στρατηγικός σχεδιασμός για την επιτυχημένη ολοκλήρωσή της.
Προβολή και αναγνωρισιμότητα-Βranding
Προσεγγίζοντας θεωρητικά την υλοποίηση μίας διοργάνωσης μόδας, αντικειμενικός σκοπός πρέπει να είναι η επιχειρηματική επιτυχία όλων των εμπλεκομένων και ξεκινώντας από τους σχεδιαστές-επιχειρηματίες είναι σαφές ότι μία άριστα οργανωμένη παραγωγή παρέχει τεράστια προβολή και αναγνωρισιμότητα στο όνομα του σχεδιαστή. Δυνητικοί πελάτες, buyers, media, influencers και κοινό έρχονται σε άμεση επαφή με τους σχεδιαστές και ενημερώνονται για τα προϊόντα τους και τις νέες τους προσεγγίσεις.
Aποτελεί επιβεβαίωση στο κοινό η παρουσία ενός σχεδιαστή σε μία διοργάνωση μόδας, ότι είναι κοντά τους με ένα πολύ άμεσο τρόπο. Μέσα από όμορφα μοντέλα, το ταλέντο επιβεβαιώνεται, τα ρούχα παρουσιάζονται στην ιδανική τους μορφή και τονώνεται η σχέση μεταξύ επιχείρησης-πελάτη.
Εφαρμόζοντας See now-Βuy now και Pre-Orders στρατηγικές ενισχύονται οι πωλήσεις των brands πριν την κανονική παραγωγή και δημιουργείται μία πυξίδα για την πορεία των πωλήσεων ανά προϊόν που λειτουργεί ταυτόχρονα και ως φιλοσοφία αειφόρου ανάπτυξης. Σε επίπεδο Retail δημιουργείται ενθουσιασμός από τη πλευρά των καταναλωτών και σε άμεσες πωλήσεις μετά το τέλος της επίδειξης.
Networking και συνεργασίες
Ολόκληρη η διοργάνωση λειτουργεί ως πλατφόρμα δημιουργίας δικτύου πελατών και νέες συνεργασίες αναπτύσσονται σε κλίμα θετικής διάθεσης και ευημερίας.
Mέσα από δυνατές επιδείξεις παρουσιάζονται νέες τάσεις και εδραιώνονται καινοτόμες τεχνικές προσέγγισης της μόδας, όπως η Βιώσιμη Μόδα, οι Zero waste techniques, το Upcycling. Tαυτόχρονα παρουσιάζονται ιδιαίτερα υφάσματα όπως ύφασμα από κάναβη, γάλα, μανιτάρια, πορτοκάλι, bamboo, μπανάνα και πολλά άλλα, που κάνουν την επίδειξη μόδας να φαίνεται ως ένα μικρός «incubator» γνώσης.
Fashion Incubators/Accelerators
Στην Ελλάδα, ο μοναδικός Fashion Incubator ( Θερμοκοιτίδα Μόδας) «The Fashion Gate» λειτουργεί από το 2016 υπό τη διεύθυνση της Σχολής Μόδας AthensFashionClub ενισχύοντας στο πλαίσιο της Athens Fashion Week ταλαντούχους σχεδιαστές και αναπτύσσοντας τη Νεοφυή Επιχειρηματικότητα με βραβεία όπως Incubation Programmes και χορηγίες καταξιωμένων εργοστασίων να αναπτύξουν επιχειρηματικά το brand τους και να προωθήσουν τις συλλογές τους στο εξωτερικό. Στο εξωτερικό, κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, Πορτογαλία και Ολλανδία, οι fashion incubators παρουσιάζουν πάντα στο πλαίσιο των fashion weeks επιδείξεις μετά την ολοκλήρωση των incubation programmes.
Κάθε startupper επιβάλλεται να λάβει ένα ρίσκο τουλάχιστον μία φορά στην επιχειρηματική του εξέλιξη και να προκαλέσει το αγοραστικό του κοινό με ευρυματικότητα και διαφορετικότητα. Ο χώρος της μόδας ενθαρρύνει τέτοιους είδους συμπεριφορές και τολμηρές προσεγγίσεις. Στο τέλος, όλα θα φανούν στο χειροκρότημα.
Ο ρόλος της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης
Δυστυχώς η Ελλάδα δεν είναι Παρίσι, Λονδίνο ή Μιλάνο ώστε να συρρέουν από όλες τις άκρες της γης οι λάτρεις της μόδας για να παρακολουθήσουν το Athens Fashion Week. H πολιτεία φέρει μεγάλο μέρος της ευθύνης που η Αθήνα δεν αποτελεί πόλο έλξης και τουριστικό προορισμό για μόδα όπως άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις. Είναι στο χέρι της όμως να δημιουργήσει στρατηγικές ώστε να αλλάξει αυτή η αντίληψη και να ωφεληθούν όλοι από την προσέλκυση τουριστών και επενδυτών στο αντικείμενο της μόδας.
Τέλος και αρχή μαζί
Οταν σβήνουν τα φώτα της πασαρέλας ξεκινά ο απολογισμός και ο προβληματισμός. Τα χρώματα ξεθωριάζουν και τα υφάσματα περιμένουν υπομονετικά στον πάγκο να κοπούν και να γίνουν το επόμενο είδωλο θαυμασμού. Οι σχεδιαστές, οι πατρονίστ, οι μοδίστρες, oι στυλίστες όλοι είναι σε ετοιμότητα για το επόμενο fashion show, γιατί η μόδα δε σταματά ποτέ και η επιχειρηματικότητα αναζητά την επόμενη της πρόκληση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ