Με κέρδη κοντά στα 2 εκατομμύρια ευρώ έκλεισε η χρήση του 2013 για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία όμως παρουσιάζει σωρευμένες υποχρεώσεις 882 εκατομμυρίων ευρώ.Παρότι η εταιρεία την προηγούμενη χρονιά κατέγραψε μείωση των εσόδων της κατά 8,78% από τα 82,9 στα 75,7 εκατομμύρια ευρώ, εντούτοις κατέγραψε κέρδη μετά από φόρους 1,95 εκατομμυρίων ευρώ.
Τα συνολικά έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήλθαν σε 130,5 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο το ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται η κρατική επιδότηση ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ με τα οποία το κράτος επιδοτεί την εταιρεία για την κάλυψη των ζημιογόνων σιδηροδρομικών δρομολογίων.
Ο υπεραστικός σιδηρόδρομος είχε έσοδα 45,2 εκατ., ο προαστιακός 13,7 εκατ., ενώ τα έσοδα από τα εμπορευματικά τρένα διαμορφώθηκαν στα 16 εκατομμύρια.
Να σημειωθεί ότι το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας ανέρχεται σε 882 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 863 εκατομμύρια αφορούν προς προμηθευτές και συναφείς υποχρεώσεις. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται και το θέμα των ενισχύσεων προς την εταιρεία που βρίσκονται το μικροσκόπιο της ΕΕ ως παράνομες, δημιουργώντας «σκιές» στην επιχειρούμενη αποκρατικοποίηση.
«Τσεκούρι» στις αμοιβές προσωπικού
Η βελτίωση του οικονομικού αποτελέσματος της εταιρείας, η οποία στη χρήση του 2012 είχε καταγράψει οριακή κερδοφορία, ήταν το αποτέλεσμα της περαιτέρω μείωσης των δαπανών προσωπικού.
Το 2013 οι δαπάνες προσωπικού ανήλθαν στα 27,3 εκατ., έναντι 36,8 εκατ. το 2012, καταγράφοντας μείωσης 25,6%. Μάλιστα πέρα από τις περικοπές που έγιναν κατ’ εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, το κόστος μειώθηκε και λόγω της αποχώρησης εργαζομένων αφού το σύνολο του προσωπικού από 877 άτομα το 2012, υποχώρησε στα 800 άτομα το 2013.
Ωστόσο, η εταιρεία η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης και σύντομα αναμένεται ότι θα κληθούν οι τρεις ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, αντιμετωπίζει πλέον πρόβλημα στην κάλυψη των αναγκών της λόγω της συνεχούς μείωσης του προσωπικού.
Το πλέον σοβαρό ζήτημα αφορά την ειδικότητα των μηχανοδηγών, όπου έχουν εξαντληθεί όλες οι διαθέσιμες «δεξαμενές» προσωπικού. Το αποτέλεσμα είναι οι ανάγκες να καλύπτονται με υπερωρίες και υπερεργασία, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις περικοπής δρομολογίων.
Πέραν των δαπανών του προσωπικού στο εξοδολόγιο της εταιρείας καταγράφονται ακόμη δαπάνες 22 εκατομμυρίων για καύσιμα, 22 εκατομμυρίων για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, 18 εκατομμυρίων για την ενοικίαση του τροχαίου υλικού, 16 εκατομμύρια για τέλη χρήσης του δικτύου και 6,2 εκατομμύρια για το ρεύμα της ηλεκτροκίνησης.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Ζηλιασκόπουλος σημειώνει ότι για τη τρέχουσα χρονιά προτεραιότητα της εταιρείας είναι ο εξορθολογισμός του κόστους που θα προέρθει από την μείωση της δαπάνης για ενέργεια με την αύξηση της ηλεκτροκίνησης αλλά και την αναδιάρθρωση – συγκέντρωση των υπηρεσιών των εμπορευματικών μεταφορών του λεκανοπεδίου στο Θριάσιο. Επίσης ειδική αναφορά κάνει και στην προσπάθεια αύξησης των εμπορευματικών μεταφορών που έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετούς μήνες με στοχευμένες δράσεις.