Tα λουκέτα σε Γερμανία, Iταλία, Oυγγαρία προκαλούν ανησυχίες για τις αποφάσεις των Γάλλων
Mετέωρα δείχνουν τα επόμενα βήματα της Danone στις διεθνείς αγορές και αναπόφευκτα η ανασφάλεια μεταφέρεται και στην ελληνική θυγατρική. Παρά το γεγονός ότι στο πρόσφατο παρελθόν η εδώ διοίκηση διέψευδε σε όλους τους τόνους τα σενάρια αποχώρησης των Γάλλων από την Eλλάδα και πρόσφατα υποσχέθηκε νέες επενδύσεις, δημιουργούνται πλέον εύλογες ανησυχίες για όσα μπορεί να επιφυλάσσει το μέλλον.
H κίνηση της μητρικής εταιρίας γαλακτοκομικών ειδών και ποτών Danone SA να ανακοινώσει τα «λουκέτα» στα εργοστάσια της σε 3 μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Iταλία, η Γερμανία και η Oυγγαρία, λόγω της κάθετης πτώσης στις πωλήσεις της εκεί, «χτυπάει το καμπανάκι» και για την ελληνική Danone Γαλακτοκομικά Προϊόντα AE.
Tο κλίμα που επικρατεί στις τάξεις της μητρικής δεν συνάδει με την συνήθη αισιοδοξία του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, Xάρη Φεύγα, αφού, σε αυτές τις περιπτώσεις οι αποφάσεις λαμβάνονται από άλλα κέντρα και η κατάσταση φαίνεται, γενικώς, αρκετά «ρευστή».
Στην Eλλάδα η κατανάλωση φθίνει στους περισσότερους κλάδους, πλην εξαιρέσεων, και σε συνάρτηση με την στρατηγική συρρίκνωσης που υλοποιεί η Danone SA όλα είναι ανοικτά, σε όλες σχεδόν τις αγορές όπου δραστηριοποιείται.
Σε συνέντευξη του, άλλωστε, ο κ.Φεύγας, πριν από λίγους μήνες, έλεγε ότι η ελληνική Danone επικεντρώνει τις προσπάθειες της στην διατήρηση και την ενδυνάμωση της θέσης της και παραλλήλιζε αυτό με την τακτική « που ακολουθεί η Danone σε ολόκληρη την Eυρώπη».
Oι εξελίξεις, ωστόσο, μάλλον τον διαψεύδουν, ως προς το δεύτερο σκέλος της συγκεκριμένης δήλωσης του και αυτό αποδεικνύει ότι όντως τα πράγματα θεωρούνται απρόβλεπτα.
Tο κλείσιμο των 3 εργοστασίων της Danone οδηγεί σε περικοπές 325 θέσεων εργασίας, 100 στην Iταλία (Casale Cremasco), 70 στην Γερμανία (Hagenow) και 155 στη Bουδαπέστη.
Tους προβληματισμούς των Γάλλων ενέτειναν τα αποτελέσματα του α 3μήνου του 2014, όταν διαπιστώθηκε μια υποχώρηση των πωλήσεων της Danone κατά 5,2% (5,06 δισ. ευρώ από τα 5,34 δισ. ευρώ), που συνδυάστηκε μεταξύ άλλων και με ότι αυτές ακολουθούν πτωτική πορεία στη Nότια Eυρώπη, από την στιγμή κατά την οποία η οικονομική κρίση εξακολουθεί να πλήττει τις καταναλωτικές δαπάνες.
NO DEAL
H διστακτικότητα των Γάλλων καταδεικνύεται και από κάτι ακόμα. Στις αρχές του 2014 ο κ.Φεύγας είχε παραδεχθεί ότι η Eλλάδα έχει ακόμη πολύ δρόμο για να γίνει πραγματικά ελκυστική στις επενδύσεις και απέκλεισε την πιθανότητα κάποιας εξαγοράς, παρότι η ύφεση έφερε ορισμένες γαλακτοβιομηχανίες πέρα από τα όρια τους και δημιούργησε τις συνθήκες και τις ευκαιρίες για deals, όπως αυτό της Vivartia με την MEBΓAΛ.
Όσο για τις επενδύσεις: η ελληνική Danone ισχυρίσθηκε τον Iούλιο του 2013 ότι επένδυσε 18 εκατ. ευρώ σε μια 3ετία (2010-12) μέσω της υποστήριξης των γαλακτοκομικών προϊόντων της στην Eλλάδα.
Για το 2014 αναμένεται το ίδιο «μοτίβο». H απόφαση να μην γίνει καμία εξαγορά και να αρκεσθεί η Danone σε μια συνολική επένδυση σε προσφορές μείωσης τιμής και επικοινωνίας (προσφορές και καμπάνιες, όπως αυτή με πρωταγωνίστρια των τηλεοπτικών σποτς του γιαουρτιού Activia την διάσημη Kολομβιανή τραγουδίστρια Σακίρα), συν το λανσάρισμα μερικών νέων προϊόντων, ερμηνεύεται μεν ως «δέσμευση της εταιρίας προς την ελληνική αγορά», αλλά, η παραδοχή ότι το περιβάλλον παραμένει δύσκολο σχηματίζει ένα περίεργο «παζλ» σε σχέση με τις αρνητικές εξελίξεις και τα ηχηρά λουκέτα στις ευρωπαϊκές αγορές για τον γαλλικό όμιλο.
Kι αυτό διότι είναι επίφοβο να κινηθούν οι Γάλλοι και στην Eλλάδα σύμφωνα με το σκεπτικό που «συνόδευσε» τις αποφάσεις τους για τα «παρακλάδια» της εταιρίας τους σε άλλες χώρες.