Το «κλειδί» της RZD ανοίγει τις πόρτες για νέες δουλειές σε Μόσχα και Βαλκάνια
Μέχρι σήμερα στο εξωτερικό η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη έχει αναλάβει δύο σιδηροδρομικά έργα. Το ένα αφορά στην ανακαίνιση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής Plovdiv- Svilengrad- τμήμα Krumovo- Parvomai στην Βουλγαρία. Το δεύτερο την πλήρη ανακαίνιση της γραμμής Βουκουρέστι- Κοστάντζα στη Ρουμανία.
Η «συμμαχία» του μεγαλοκατασκευαστή όμως, με την RZD με επικεφαλής τον Βλαντιμίρ Γιακούνιν, καθώς από κοινού διεκδικούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και το λιμάνι Θεσσαλονίκης φαίνεται να αποτελεί το «κλειδί» για να ανοίξει… τις πόρτες και για νέες δουλειές όχι μόνο στη Μόσχα, αλλά και στην ευρύτερη βαλκανική και ευρωπαϊκή αγορά.
Είναι ο πρώτος Έλληνας κατασκευαστής που «συμμαχεί» με τους Ρώσους επί ελληνικού εδάφους. Μέχρι τώρα κυριαρχούσε η αντίστροφη τάση που συνήθως οι Έλληνες διεκδικούσαν μεγάλα έργα στη Ρωσία και αλλού. Πλέον οι δύο πλευρές ξεκινούν με «αφετηρία» την Ελλάδα και ο Περιστέρης φιλοδοξεί να επεκταθεί ακόμη πιο δυνατά και με «ισχυρό συνεργάτη» εκτός συνόρων. Βέβαια ο ανταγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ είναι μεγάλος- 3 ισχυροί υποψήφιοι για την πρώτη και 8 σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για το δεύτερο- και η σύγκρουση αναμένεται σφοδρή.
Ταυτόχρονα η συμμαχία αυτή αποτελεί «διαβατήριο» για να μπει δυναμικά και στο «κομμάτι» της αξιοποίησης των λιμένων, αφού η ελληνική εταιρία διαθέτει διευρυμένο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων.
Πέρα από τα προφανή άμεσα οφέλη από το πακέτο ΤΡΑΙΝΟΣΕ- ΟΛΘ, ο Γιώργος Περιστέρης βλέπει πιο… μακριά. Στις πιθανές ευρύτερες συνέργειες οι οποίες θα μπορούσαν να προκύψουν με την RZD, η οποία είναι από τους μεγαλύτερους εργοδότες της Ρωσίας και ελέγχει 85.000 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ κατατάσσεται στους τρεις μεγαλύτερους σε διεθνές επίπεδο.
Αν η συνεργασία των δύο πλευρών «δέσει», αυτό σημαίνει ότι ανοίγει μια μεγάλη ευκαιρία για την ΓΕΚ Τέρνα, αφού τα επενδυτικά πλάνα των Ρώσων δεν σταματούν μόνο στο ελληνικό δίκτυο. Απώτερος στόχος είναι να εξελιχθεί η RZD σε ισχυρό παίκτη και να ανακατέψει την… τράπουλα στο κομμάτι των ευρωπαϊκών εφοδιαστικών αλυσίδων.
Στα σχέδιά τους είναι η δημιουργία νέων σιδηροδρομικών δικτύων στην Ασία και την Ευρώπη. Ήδη δε, έχει ανακοινωθεί η δημιουργία εμπορευματικής γραμμής από τη Ρωσία στη Βιέννη μέσω Ουκρανίας και Σλοβακίας μήκους 430 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 6,3 δισ. ευρώ.
Η ΓΕΚ Τέρνα έχει όλα τα «φόντα» και την ευκαιρία για να μπει στον «χορό» τόσο των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων, όσο και εκείνων της αξιοποίησης λιμανιών με «όχημα» την RZD. Στα μεν πρώτα, καθώς η εταιρία του Γιώργου Περιστέρη έχει εμπειρία καθώς στο χαρτοφυλάκιό της διαθέτει μία ευρεία λίστα σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα (π.χ. η κατασκευή της νέας διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Λιανοκλάδι- Δομοκός, η ανακαίνιση της γραμμής Πειραιά- Κορίνθου, Θεσσαλονίκης- Ειδομένης κ.ά.), ενώ διαθέτει και παρουσία, όπως προαναφέραμε και στη βαλκανική αγορά.
Άλλωστε, αυτά τα πλεονεκτήματα διέκριναν και οι Ρώσοι στη ΓΕΚ Τέρνα και την… επέλεξαν για συνεταίρο τους. Οι πρώτες διερευνητικές επαφές μεταξύ των δύο πλευρών είχαν γίνει στο πρώτο ταξίδι του αδελφικού φίλου του Πούτιν, Βλαντιμίρ Γιακούνιν στην Ελλάδα και επισφραγίστηκαν στην τελευταία τους επίσκεψη στη χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι.
ΟΙ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ
Ο μεγαλοκατασκευαστής έχει αποδείξει μέχρι τώρα ότι η στρατηγική του επικεντρώνεται στις συμμαχίες με ξένους ομίλους. Γεγονός που του ανοίγει αφενός νέους ορίζοντες ως προς τη διεκδίκηση έργων, αφετέρου αποφέρει ρευστότητα και προσδίδει υπεραξίες στον όμιλο.
Η συμμαχία με τους Ρώσους μέσω της κοινής καθόδου στους διαγωνισμούς για μεγάλα έργα υποδομών, έρχεται ως συνέχεια- αν και σε διαφορετική βάση- της στρατηγικής συμμαχίας με την Qatar Petroleum, η οποία απέκτησε το 25% της Ήρων ΙΙ, αλλά και εκείνης με την αραβική TAQA στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πάντως, ότι με «όχημα» την RZD ίσως ο Περιστέρης θα μπορούσε να ανοίξει «πόρτα» και για ευρύτερες συνεργασίες στον τομέα της ενέργειας με τη Ρωσία, δεδομένου του ενδιαφέροντος της Μόσχας για την ενίσχυση της κυριαρχίας της στα ενεργειακά.
ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ
Η στρατηγική της Μόσχας στην Ελλάδα
Οι Ρώσοι γνωρίζουν καλά ότι η Ελλάδα με τις αναγκαίες παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό και λιμενικό δίκτυο μπορεί να αποτελέσει διαμετακομιστικό κόμβο στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Αναβαθμίζοντας το δίκτυο υποδομών και αν κόψουν… το νήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΛΘ, τότε θα έχουν πετύχει ένα σημαντικό στόχο τους: που δεν είναι άλλος από το να επιλέγουν την Ελλάδα τα πλοία που διέρχονται το Σουέζ ως σταθμό διαμετακόμισης, αντί να αναγκάζονται να καταπλέουν στα λιμάνια του Βελγίου, της Ολλανδίας και της Γερμανίας.
Για τους Ρώσους η Ελλάδα έχει γεωστρατηγική σημασία, καθώς έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει «ισχυρό παράγοντα» στις εμπορευματικές ροές από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη και αντιστρόφως.
Η Μόσχα θεωρεί ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μαζί με τον ΟΛΘ και πιθανώς το λιμένα Αλεξανδρούπολης μπορούν να παίξουν κομβικό ρόλο προς την Κεντρική, την Ανατολική και τη Δυτική Ευρώπη και άρα αποτελούν κλειδί, για να επιτευχθεί ο στόχος τους και να βγουν στην παγκόσμια αγορά με την είσοδο της RZD στο σκληρό πυρήνα των ευρωπαϊκών εφοδιαστικών αλυσίδων, από τις οποίες απουσιάζουν ως τώρα.