Της Μαρίας (Μαρλέν) Βυτινίδου
Χημικός B.Sc., MBA, Fashion Designer, Business Instructor
Ιδρύτρια του Ομίλου Επιχειρήσεων Μόδας AthensFashionClub
Η Μόδα αφορά όλους μας, ακόμα και αυτούς που δεν την αναγνωρίζουν ως αξία. Το πρώτο πράγμα που βλέπεις σε έναν άνθρωπο είναι η εικόνα του πριν ακόμα μιλήσει και αυτή η εικόνα τα λέει όλα, φυσικά, για αυτούς που γνωρίζουν τη γλώσσα της μη λεκτικής επικοινωνίας. Η Μόδα ως αντικείμενο είναι λαμπερή, γοητευτική, συναρπαστική, σύνθετη, πρωτοποριακή, δύσκολη και πάνω από όλα παραγωγική για εκατομμύρια επιχειρηματίες σε όλο το κόσμο. Είναι ένας χώρος όπου η δημιουργικότητα και η καινοτομία εκτιμώνται ιδιαίτερα. Η Μόδα όμως δεν είναι ελκυστική μόνο για τους καταναλωτές αλλά και για τους αμέτρητους επαγγελματίες που θέλουν να εκφράσουν την δημιουργικότητά τους και να παράγουν πλούτο μέσα από αυτή.
Νέοι Σχεδιαστές ξεφυτρώνουν κατά χιλιάδες καθημερινά διεκδικώντας ένα μερίδιο από την πίτα της επιτυχίας. Οι επoνομαζόμενοι «Fashion Startuppers» φιλοδοξούν ο καθένας με το δικό του style και καινοτόμες προσεγγίσεις να τραβήξουν το ενδιαφέρον του κοινού και να καθιερωθούν ως τα επόμενα «ταλαντούχα παιδιά» της Μόδας. Η βιομηχανία της Μόδας έχει χώρο για όλους και πολύ περισσότερο για αυτούς που δημιουργούν «break through» προϊόντα, για αυτούς που αγωνίζονται σκληρά να δημιουργήσουν κάτι πρωτοποριακό που δεν έχουμε ξαναδεί και θα μας εντυπωσιάζει. Rei Kawakubo, Vivienne Westwood, Rick Owens, Issey Miyake είναι μόνο μερικά από τα χιλιάδες ονόματα σημαντικών σχεδιαστών που επαναπροσδιόρισαν τη βιομηχανία της μόδας μέσα από τις Avan-garde συλλογές τους.
Τελικά, είναι εύκολο να σταδιοδρομήσει κάποιος στη βιομηχανία της μόδας έχοντας ως «όπλα» μαζί του τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, το πάθος και την επιχειρηματικότητά του; Ποιοι είναι οι παράμετροι που καθορίζουν την επιτυχία ενός νέου επιχειρηματία μόδας και ποιες οι δυσκολίες;
Οι δυσκολίες μίας σύγχρονης, κορεσμένης παγκόσμιας αγοράς
Η έναρξη μιας νέας επιχείρησης στον τομέα της μόδας αποτελεί πρόκληση, ειδικά σε μια εποχή που κυριαρχεί η καινοτομία και η τεχνολογία. Oι νέοι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες σε μια αγορά που κατακλύζεται από προϊόντα μόδας. Μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Fashion Startuppers είναι:
Υψηλός Ανταγωνισμός: Η βιομηχανία της μόδας προσελκύει πολλά ταλάντα και γίνεται ιδιαίτερα ανταγωνιστική, με πολλούς νέους σχεδιαστές να προσπαθούν να δημιουργήσουν όνομα.
Αρχικά Κόστη: Το αρχικό κεφάλαιο μιας επιχείρησης μόδας αποτελεί πάντα ένα πρόβλημα για ένα νέο επιχειρηματία, καθώς στο πρώτο διάστημα της λειτουργίας της απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις για την αγορά υλικών, την παραγωγή, την προώθηση, την διανομή.
Δημιουργία Επωνυμίας: Χρειάζεται χρόνος και οργανωμένη προσπάθεια για να καθιερωθεί μια νέα επωνυμία στην αγορά και να αποκτήσει πιστούς πελάτες. Η δημιουργία Brand awareness, ή αλλιώς «αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας» αποτελεί ένα από τα πρώτα βήματα στην αγοραστική διαδικασία.
Νέες τάσεις: Η μόδα αλλάζει συνεχώς και οι νέοι επιχειρηματίες πρέπει να παρακολουθούν και να προσαρμόζονται στις νέες τάσεις της κοινωνίας, γεγονός που απαιτεί συνεχή έρευνα, καινοτομία και ενημέρωση από διεθνείς εκθέσεις του εξωτερικού.
Δικτύωση και Συνεργασίες: Η επιτυχία στη μόδα εξαρτάται συχνά από το δίκτυο επαφών και τις σχέσεις με σημαντικούς παράγοντες του χώρου.Η επιτυχία δεν έρχεται μόνο μέσα από την προσωπική αξία του καθενός αλλά και από τις ευκαιρίες που δίνονται να αναδείξει κάποιος το ταλέντο του τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Στρατηγικές για το κλειδί της επιτυχίας
Η αντιμετώπιση των περισσότερων δυσκολιών έρχεται μέσα από τη διαφοροποίηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Προτεινόμενες στρατηγικές είναι:
Έρευνα αγοράς: Κάθε νέος επιχειρηματίας πρέπει να γνωρίζει τις τελευταίες τάσεις και τις προτιμήσεις των καταναλωτών και πιο συγκεκριμένα του segment ( τμήμα της αγοράς ) στο οποίο απευθύνεται.Η ενημέρωσή του μέσα από στατιστικές, ανάλυση δεδομένων και παρακολούθηση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση των αναγκών και των επιθυμιών του κοινού στόχου.
Πειραματισμός με νέα υλικά και τεχνολογίες: Η χρήση νέων υλικών βιώσιμης μόδας ή η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα ενδύματα, μπορεί να κάνει τα προϊόντα να ξεχωρίζουν. Τα πορτογαλικά κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, απολαμβάνουν πλέον διεθνή αναγνωρισιμότητα για την ποιότητά τους αλλά και την ποικιλία τους σε διαφορετικές συνθέσεις με οικολογικές προδιαγραφές, όπως το Eco Vero, τα υφάσματα από κάνναβη, τσουκνίδα, καλαμπόκι, λινάρι, bamboo, μπανάνα, ανανά, φελό, οργανικό βαμβάκι, ύφασμα με μικροκάψουλες αλόης, ανακυκλωμένο μαλλί και ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Επίσης, ενδύματα Φορέσιμης Τεχνολογίας όπως το «Solar Jacket» σχεδιασμένο από την AthensFashionClub που δίνει τη δυνατότητα φόρτισης κινητού με τη βοήθεια του ηλίου, αποτελούν προϊόντα καινοτομίας που θα κατακλύσουν την αγορά την επόμενη δεκαετία.
Συνεργασίες: Συνεργασίες μεταξύ επιχειρήσεων με διαφορετικό αντικείμενο μπορούν να προσδώσουν μια νέα διάσταση και απήχηση στα προϊόντα.Xαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συνεργασία της Mattel Creations με τον οίκο Υψηλής Ραπτικής Balmain, που δημιούργησαν συλλεκτικά ρούχα για την διασημότερη κούκλα του κόσμου, την Barbie, τόσο σε φυσική μορφή όσο και σε NFTs φορεμένα σε avatars.
Χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης: Η αντιμετώπιση της δυσκολίας του Βrand Awareness έρχεται πλέον δωρεάν μέσα από πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok, το Facebook, LinkedIn, το Pinterest και είναι ιδανικές για την προβολή των προϊόντων μόδας. Συνεργασίες με influencers μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην ταχεία διάδοση της επιχείρησης μόδας.
Νew Customer Experience: Pop-up Stores και Special Events μπορούν να δημιουργήσουν μια μοναδική εμπειρία για τους πελάτες και να ενισχύσουν την αφοσίωση στo brand.
Xρήση Τεχνητής Νοημοσύνης: Με τη χρήση AI και ψηφιακών εργαλείων μπορεί να επιτευχθεί μία πιο προσωποποιημένη προσέγγιση των πελατών και η ανάλυση των προτιμήσεών τους να προσφέρει εξατομικευμένη πρόταση αξίας.
Στρατηγικές του Porter: Σύμφωνα με το γνωστό ακαδημαϊκό καθηγητή Michael Porter, κάθε επιχείρηση για να είναι επιτυχημένη πρέπει να επιλέξει αν θα τοποθετηθεί μέσα στην αγορά είτε ως Ηγέτης Κόστους είτε ως Ηγέτης διαφοροποίησης.
« Fashion Startupers λοιπόν, μη διστάζετε να τολμήσετε να επιχειρήσετε με καινοτομία και μοναδικότητα! Ενα λαμπρόν μέλλον στη Βιομηχανία της Μόδας έχει κρατήσει μία θέση για εσάς!»
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 26/04/2024)