Γαλλία: Νέες μεγάλες ευκαιρίες για συνεργασίες με θετικό πρόσημο

Πέραν του κλάδου των τροφίμων και των παραδοσιακών ευρύτερα προϊόντων μας, κρίνεται απολύτως απαραίτητη η διεύρυνση του φάσματος των εξαγόμενων προϊόντων

Τα τρόφιμα, τα φαρμακευτικά προϊόντα, οι κατασκευές και τα δομικά υλικά, καθώς και τα καλλυντικά αποτελούν τους πιο παραδοσιακούς τομείς της Γαλλίας που προσφέρονται διαχρονικά για επενδύσεις από τις ελληνικές επιχειρήσεις. Πλέον, σύμφωνα με τον νέο οδηγό Επιχειρείν, τον οποίο διαμόρφωσε το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, για τις εγχώριες εταιρίες παρουσιάζονται μεγάλες ευκαιρίες για συνεργασίες σε δυναμικά αναπτυσσόμενους κλάδους, όπως στην πληροφορική και στην ψηφιοποίηση της οικονομίας, στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), στην αξιοποίηση του υδρογόνου, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην «πράσινη οικονομία», στην ηλεκτροκίνηση και τις βιοεπιστήμες.

Σύμφωνα με τον νέο οδηγό Επιχειρείν του γραφείου ΟΕΥ, ο κλάδος των τροφίμων αποτελεί τομέα με σημαντικές δυνατότητες προώθησης στη γαλλική αγορά. Η διανομή των ελληνικών προϊόντων διατροφής στηρίζεται πρωτίστως στο δίκτυο των εισαγωγέων ελληνικής καταγωγής, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης της διείσδυσης στα κανάλια ευρείας διανομής και τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου.

Οι ελληνικές εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων έχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, λαμβανομένου υπόψη του μεγέθους της γαλλικής αγοράς και του μικρού σχετικά μεριδίου αγοράς που κατέχουν σε αυτή. Τα παραδοσιακά εξαγώγιμα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα έχουν ενισχύσει τα τελευταία χρόνια την παρουσία τους στη γαλλική αγορά, με προεξέχοντα τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας, τη φέτα και τα παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών.

Σημαντική βελτίωση παρατηρείται, επίσης, και στις εξαγωγές γιαουρτιών, ελαιόλαδου και ελιών. Την πρώτη θέση στα εξαγόμενα αγροδιατροφικά προϊόντα μας καταλαμβάνουν τα τυριά με αξία 73,9 εκατ. ευρώ, τα ιχθυηρά με αξία 52 εκατ. ευρώ, τα ροδάκινα με 38 εκατ. ευρώ, το γιαούρτι με 19,8 εκατ. ευρώ και το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο με 17 εκατ. ευρώ. Ορισμένα άλλα προϊόντα, που αποδεδειγμένα διαθέτουν συγκριτικά ποιοτικά και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις εξαγωγικές τους επιδόσεις. Στα εν λόγω προϊόντα περιλαμβάνονται κυρίως το μέλι, τα κρασιά, τα συμπληρώματα διατροφής, τα βότανα και τα αρωματικά φυτά, καθώς και παρασκευασμένα τρόφιμα και προϊόντα αρτοποιίας.

ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ

Ωστόσο, στα ελληνικά προϊόντα έχουν σήμερα περιορισμένο μερίδιο στη γαλλική αγορά. Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, διότι δεν διαθέτουν ούτε το μέγεθος ούτε τα ισχυρά εμπορικά δίκτυα των ανταγωνιστών τους, ιδιαίτερα από χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Επιπρόσθετα, δεν είναι συχνά σε θέση να προσφέρουν τις ζητούμενες από τις μεγάλες αλυσίδες ποσότητες σε σταθερή βάση και δεν έχουν αποκτήσει την επαρκή αναγνωρισιμότητα από το γαλλικό καταναλωτικό κοινό.

Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ, πρωταρχικός στόχος των Ελλήνων εξαγωγέων θα πρέπει να είναι η απόκτηση πρόσβασης στις αγορές gourmet προϊόντων. Ειδικότερα, οι μικροί παραγωγοί θα πρέπει να απευθύνονται κυρίως στα καταστήματα delicatessen, όπου ζητούνται ιδίως εκλεκτά, πρωτότυπα και αυθεντικά, premium κατηγορίας προϊόντα διατροφής, από επιλεγμένους μικρούς παραγωγούς.

Επίσης, η γαλλική αγορά φαρμάκων αποτελεί μία μεγάλη και ιδιαίτερα εξωστρεφή αγορά που παρουσιάζει ευκαιρίες. Σημαντική είναι επιπλέον η προσπάθεια που καταβάλλεται για την ενίσχυση του τομέα της έρευνας και της καινοτομίας. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν υιοθετηθεί ειδικά μέτρα φορολογικών απαλλαγών, από τα οποία επωφελούνται σε σημαντικό βαθμό οι γαλλικές φαρμακοβιομηχανίες, και τα οποία θεωρείται ότι έχουν δώσει σημαντική ώθηση στον κλάδο.

Με βάση τα δεδομένα αυτά, κρίνεται ότι διανοίγονται ευκαιρίες για τις ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες που διαθέτουν σημαντικές παραγωγικές δυνατότητες, πολύτιμη τεχνογνωσία και υψηλό βαθμό εξωστρέφειας. H Ελλάδα, με εξαγωγές αυξημένες κατά 0,46%, βρίσκεται μεταξύ των κυριότερων προμηθευτών φαρμακευτικών προϊόντων στη Γαλλία. Οι εξαγωγές το 2023 διαμορφώθηκαν σε 365 εκατ. ευρώ. Τα φαρμακευτικά προϊόντα αποτελούν το μεγαλύτερο μέγεθος στο διμερές εμπόριο, τόσο για τις εξαγωγές όσο και για τις εισαγωγές, με την Ελλάδα να παρουσιάζει πλεόνασμα έναντι της Γαλλίας!

Σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ, σκόπιμο θα ήταν οι ελληνικές φαρμακευτικές επιχειρήσεις να λάβουν μέρος είτε ως εκθέτες είτε ως επισκέπτες στη διεθνή έκθεση Pharmagora Plus (8-9 Μαρτίου 2025).

ΔΟΜΙΚΑ ΥΛΙΚΑ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Ο τομέας των κατασκευών αποτελεί έναν εξίσου σημαντικό κλάδο της γαλλικής οικονομίας. Μετά την ιστορική πτώση της δραστηριότητας κατά 15% το 2020, οι κατασκευές παρουσιάζουν σταδιακή ανάπτυξη, προσεγγίζοντας το επίπεδο πριν από την κρίση.

Ο ελληνικός κλάδος δομικών υλικών αποτελείται από δυναμικά αναπτυσσόμενες, εξωστρεφείς επιχειρήσεις, οι οποίες παράγουν υψηλής ποιότητας και τεχνογνωσίας προϊόντα. Ορισμένα από αυτά συγκαταλέγονται μεταξύ των πρώτων εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων προς τη Γαλλία, όπως προϊόντα αλουμινίου, σωλήνες από χαλκό, προϊόντα σιδήρου και χάλυβα, είδη υγιεινής, τσιμέντα.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να αποδίδεται στις απαιτήσεις πιστοποίησης των προϊόντων αυτών, οι οποίες συχνά εκτείνονται πέρα από τις ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις. Οι επιπλέον πιστοποιήσεις μπορεί να αφορούν είτε την απόκτηση πιστοποιητικού QB (Qualité du Bâtiment) είτε την πιστοποίηση NF. Χωρίς αυτές δεν είναι δυνατή η χρήση αυτών των υλικών σε δημόσια κτίρια ή δημόσιους διαγωνισμούς.

Οι ενδιαφερόμενες ελληνικές επιχειρήσεις δομικών υλικών και κατασκευαστικών υπηρεσιών, σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να συμμετάσχουν, είτε ως εκθέτες είτε ως επισκέπτες, στη διεθνή έκθεση Batimat 2024 (30 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 2024).

Επίσης, έναν από τους πλέον δυναμικούς και εξωστρεφείς κλάδους της γαλλικής οικονομίας αποτελεί ο κλάδος των καλλυντικών στη Γαλλία, με συνολικές εξαγωγές 23,6 δισ. το 2023. Ο κλάδος καταλαμβάνει την 3η θέση ως προς το εμπορικό πλεόνασμα της χώρας. Ειδικότερα, οι εξαγωγές του τομέα των αρωμάτων, των καλλυντικών και των οικιακών προϊόντων παρουσίασαν μία από τις καλύτερες επιδόσεις το 2023, σημειώνοντας αύξηση κατά 8,5%, σε σύγκριση με το 2022, με τις γαλλικές εταιρίες καλλυντικών να εξάγουν περισσότερο από το 50% της παραγωγής τους, κατά μέσο όρο.

Ομως, παρά τον δυναμισμό της εγχώριας παραγωγής, η Γαλλία πραγματοποιεί σημαντικές εισαγωγές καλλυντικών προϊόντων, οι οποίες το 2023 αυξήθηκαν κατά 12,6% και ανήλθαν σε 7,2 δισ. ευρώ. Περίπου το ένα τρίτο αυτών αφορά προϊόντα ομορφιάς (μακιγιάζ) και παρασκευάσματα για τη συντήρηση ή τη φροντίδα του δέρματος και για την περιποίηση των νυχιών των χεριών ή των ποδιών.

Η Ελλάδα εξήγαγε το 2023 προϊόντα ομορφιάς (μακιγιάζ) παρασκευασμένα αξίας 8,2 εκατ. ευρώ, σαπούνια και προϊόντα και παρασκευάσματα αξίας 7,6 εκατ. ευρώ, παρασκευάσματα για τα μαλλιά αξίας 3 εκατ. ευρώ, παρασκευάσματα για το λούσιμο αξίας 2,2 εκατ. ευρώ κ.λπ. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά προϊόντα από τις εγχώριες και αλλοδαπές εταιρίες είναι ιδιαίτερα έντονος.

Από το γραφείο ΟΕΥ προτείνεται στις ενδιαφερόμενες ελληνικές εταιρίες να συμμετέχουν ως εκθέτες ή να επισκεφθούν τις εκθέσεις Cosmetic 360 (16-17 Οκτωβρίου 2024) και Cosmet’Agora 2025 (14-15 Ιανουαρίου 2025).

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
Δίαυλοι σε ψηφιοποίηση, πράσινη οικονομία και νεοφυή επιχειρηματικότητα

Πέραν του κλάδου των τροφίμων και των παραδοσιακών ευρύτερα προϊόντων μας, κρίνονται απολύτως απαραίτητη η διεύρυνση του φάσματος των εξαγόμενων προϊόντων και η στόχευση σε τομείς προτεραιότητας, όπως η ψηφιοποίηση και η μετάβαση στην πράσινη οικονομία. Σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, είναι εξαιρετικά σημαντικό να επεκταθεί η ελληνογαλλική συνεργασία και σε νέα πεδία συνεργασίας, όπως οι νεοφυείς επιχειρήσεις, ψηφιοποίηση της οικονομίας, ανάπτυξη των ΑΠΕ, εκμετάλλευση πράσινου υδρογόνου, προστασία περιβάλλοντος, μετάβαση στην πράσινη οικονομία και ηλεκτροκίνηση, καθώς και στους κλάδους βιοεπιστημών, βιογενετικής, βιοτεχνολογίας και υψηλής τεχνολογίας.

Ιδιαίτερα σημαντικός είναι και ο τομέας της διαχείρισης απορριμμάτων, όπου η χώρα μας εμφανίζει σημαντική υστέρηση έναντι άλλων κρατών της Ε.Ε. Οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να αντλήσουν πολύτιμες γνώσεις από τη δικτύωση και τη συνεργασία με πρότυπες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων γαλλικών εταιριών, που διαθέτουν εμπειρία και υψηλή τεχνογνωσία.

Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική είναι η αξιοποίηση του δικτύου των έξυπνων πόλεων και η ανάπτυξη της ελληνογαλλικής συνεργασίας για την υιοθέτηση της εν λόγω πρωτοβουλίας και περαιτέρω επέκταση του δικτύου των έξυπνων πόλεων στη χώρα μας. Στο Παρίσι -μεταξύ άλλων γαλλικών πόλεων- είναι από τα πιο ενδεικτικά παραδείγματα έξυπνων πόλεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση και η χώρα μας θα μπορούσε να αντλήσει τεχνογνωσία και βέλτιστες πρακτικές, αλλά και να συνεισφέρει σε νέα προγράμματα με ελληνικές startup εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα.

Τέλος, μεγάλο ενδιαφέρον και ευοίωνες προοπτικές παρουσιάζει ο τομέας της νεοφυούς και καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Η ανάπτυξη ελληνογαλλικής συνεργασίας σε κοινά έργα στους τομείς της έρευνας και τεχνολογίας θα μπορούσε να συμβάλει καταλυτικά στην ανάδειξη και την περαιτέρω εξέλιξη των δυνατοτήτων και των καινοτόμων ιδεών των ελληνικών επιχειρήσεων. Στην ίδια κατεύθυνση, μία συνεργασία μεταξύ των φορέων καινοτομίας των δύο χωρών Elevate Greece, French Tech και Station F, τη γαλλική θερμοκοιτίδα νεοφυών επιχειρήσεων (https://stationf.co), που είναι και η μεγαλύτερη παγκοσμίως, θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν δίαυλο εποικοδομητικού διαλόγου, κοινών πρωτοβουλιών και ανταλλαγής απόψεων και τεχνογνωσίας, που θα βοηθήσει στην περαιτέρω προώθηση των ελληνογαλλικών σχέσεων στον τομέα της καινοτόμου επιχειρηματικότητας.

SOS
Απόπειρες εξαπάτησης «à la France»

Κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν παρουσιαστεί στη γαλλική αγορά κρούσματα απόπειρας απάτης εις βάρος ελληνικών επιχειρήσεων, αναφορικά με ενδιαφέρον που φέρεται ότι εκδηλώνεται συνήθως από γαλλικές υπεραγορές σούπερ μάρκετ για εισαγωγές από την Ελλάδα, είτε μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας είτε απευθείας προς τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) των ελληνικών εταιριών, σύμφωνα με το γραφείο ΟΕΥ της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι.
Κατά κανόνα, η φερόμενη ως ενδιαφερόμενη εταιρία είναι υπαρκτή, αποτελεί μέλος μεγάλου ομίλου υπεραγορών, με επωνυμία διαφορετική από αυτή του ομίλου, ενώ δίδονται τα πραγματικά οικονομικά της στοιχεία (ΑΥΜ, έδρα της εταιρίας, ενδοκοινοτικός ΥΠΑ και συχνά οι δημοσιευμένοι οικονομικοί της ισολογισμοί). Στην ηλεκτρονική επιστολή συχνά φαίνεται να υπογράφει ο γενικός διευθυντής της γαλλικής εταιρίας ή κάποιο άλλο στέλεχος, συνήθως υπαρκτό.

Η παραποίηση των στοιχείων που δίδονται αφορά τα στοιχεία επικοινωνίας, δηλαδή στους αριθμούς τηλεφώνων (δίδεται κινητό τηλέφωνο χωρίς να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για κινητό, καθώς και σταθερά τηλέφωνα που δεν ανήκουν στην εταιρία), καθώς και στη διεύθυνση e-mail της εταιρίας, όπου συχνά χρησιμοποιείται αληθοφανές όνομα χώρου (domain name), το οποίο μπορεί να διαφέρει σε μία πολύ μικρή λεπτομέρεια από το πραγματικό domain name της εταιρίας. Κατά καιρούς έχουν χρησιμοποιηθεί πολλές επωνυμίες επιχειρήσεων, οι περισσότερες εκ των οποίων συνδέονται με γνωστές υπεραγορές.

Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται σκόπιμο οι εξαγωγικές παραγωγικές εταιρίες να επικοινωνούν απευθείας με τηλέφωνα επικοινωνίας που αποκτούν από ανεξάρτητη πηγή, και όχι με τα στοιχεία που αναγράφονται στα ηλεκτρονικά μηνύματα του φερόμενου ως εκπροσώπου της εταιρίας, ώστε να εξακριβώνεται το πραγματικό ενδιαφέρον της εκάστοτε εταιρίας. Στις περιπτώσεις που εγείρονται αμφιβολίες για την εγκυρότητα του εκδηλωθέντος ενδιαφέροντος οι εταιρίες μπορούν να ζητήσουν τη συνδρομή του γραφείου ΟΕΤ.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 30/08/2024)

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ