Μετά την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού από τη θυγατρική της «Νέα Αττική Οδός ΜΑΕ» και την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο της Latsco, η Axia ανεβάζει τον πήχη, θέτοντας νέα τιμή-στόχο στα 27,40 ευρώ και διατηρώντας τη σύσταση αγοράς για τη μετοχή.
Η πώληση του 10% της Αττικής Οδού συμβάλλει στη μείωση του συνολικού κινδύνου του έργου και επιβεβαιώνει την ελκυστικότητα της επένδυσης για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Επιπλέον, το ασφάλιστρο που καταβλήθηκε υπογραμμίζει την υψηλή αποτίμηση του έργου.
Η συμφωνία αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των αποδόσεων του Ομίλου, με βελτιωμένο εσωτερικό βαθμό απόδοσης (IRR) και μειωμένο χρόνο απόσβεσης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Axia, ο IRR μετοχικού κεφαλαίου για την προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτιμάται στο 13,20%, ενώ η καθαρή παρούσα αξία (NPV) για το έργο ανέρχεται σε 322 εκατ. ευρώ, ήτοι 3,1 ευρώ ανά μετοχή.
Η έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού, σε συνδυασμό με τη συμφωνία με τη Latsco, δημιουργεί ένα ισχυρό θετικό κλίμα γύρω από την εταιρεία. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται σε μια φάση σημαντικής ανάπτυξης και αναμένουν περαιτέρω ενίσχυση των επιδόσεών της.
Η Αττική Οδός από τις πιο προσοδοφόρες παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη
Η Axia χαρακτηρίζει την εν λόγω κίνηση ως την πιο προσοδοφόρα οδική παραχώρηση στην Ελλάδα. «Μετά την επιτυχή υποβολή προσφορών τον περασμένο Σεπτέμβριο, στις 6 Οκτωβρίου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε τη λειτουργία της Αττικής Οδού. Η παραχώρηση αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για περίοδο 25 ετών», αναφέρει.
«Η Αττική Οδός είναι μία από τις μεγαλύτερες και πιο προσοδοφόρες παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη. Πρόκειται για έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο μήκους 70 χιλιομέτρων που εκτείνεται μέσα από την Αθήνα επιτρέποντας στους οδηγούς να παρακάμπτουν το κέντρο της Αθήνας και να συνδεθούν με τον κύριο οδικό άξονα της χώρας. Πρόκειται για τον πιο πολυσύχναστο αυτοκινητόδρομο διοδίων στην Ελλάδα με μέση ημερήσια κυκλοφορία άνω των 270 χιλιάδων οχημάτων (εκτιμώμενη για το 2024)», υπογραμμίζει η Axia.
Οικονομικές εκτιμήσεις για την Αττική Οδό
Το μοντέλο αποτίμησης της Axia για την παραχώρησης τη Αττικής Οδού βασίζεται στις παρακάτω βασικές παραδοχές:
- Κυκλοφοριακή κίνηση: Με βάση τον εκτιμώμενο όγκο κίνησης 270.000 οχημάτων το 2024, ενσωματώνει ετήσια αύξηση 2,6% στον μέσο όγκο τα επόμενα 10 χρόνια. Με βάση τον όγκο των παραδοχών του 2024, εξακολουθεί να είναι 12% χαμηλότερος έναντι της κορύφωσης, ενώ η πραγματική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας θεωρείται ότι ξεπερνά το 2% κάθε χρόνο. Με βάση τις παραπάνω παραδοχές, ο μέσος CAGR κατά την περίοδο παραχώρησης εκτιμάται σε 2,6%.
- Διόδια: Με βάση ένα μέσο εισιτήριο 2,1 ευρώ το 2025 (μικτοί τύποι οχημάτων, χωρίς ΦΠΑ), μέχρι το 2026 υπολογίζεται μια μέση προσαρμογή του πληθωρισμού 2%. Επιπλέον, ενσωματώνει την εισαγωγή διαφοροποιημένων διοδίων, μετά το 5ο έτος λειτουργίας, σύμφωνα με τις διατάξεις παραχώρησης. Το CAGR κατά την περίοδο παραχώρησης εκτιμάται σε 2,4%.
- Έσοδα: Με βάση τα παραπάνω, τα εκτιμώμενα έσοδα από 215 εκατ. ευρώ το 2025 αναμένεται να υπερβούν τα 710 εκατ. ευρώ έως το τέλος της παραχώρησης και αντιπροσωπεύουν 5,1% CAGR.
- Κρατικό τέλος: Ορίζεται στο 9,3% των ετήσιων εσόδων.
- Opex: Υπολογίζεται σε λίγο πάνω από το 9% των εσόδων ή 20 εκατ. ευρώ το 2025.
- EBITDA: Το εκτιμώμενο EBITDA το 2025 είναι 175 εκατ. ευρώ, για να αυξηθεί σε 241 εκατ. ευρώ έως το 2030 και σε 421 εκατ. ευρώ έως το 2040. Το μέσο EBITDA εκτιμάται σε 357 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο παραχώρησης με το EBITDA CAGR να υπολογίζεται στο 5,4%.
- Capex: Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, το capex θα υπερβαίνει τα 300 εκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
- Οι δαπάνες αποσβέσεων ορίζονται σε 131 εκατ. ευρώ ετησίως.
- Οι συνολικές πληρωμές τόκων κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης εκτιμώνται σε 1,72 δισ. ευρώ με το συνολικό πραγματικό κόστος τόκων να εκτιμάται κάτω από 4% σταθερό κατά τη διάρκεια της περιόδου. Η δανειακή διευκόλυνση των 2,6 δισ. ευρώ έχει διάρκεια 22 ετών.