Μπόμπολας–Ιωάννου «χτυπούν» μαζί τις επεκτάσεις τραμ–μετρό
Ένα «χρυσό» πακέτο έργων, που ανέρχεται στο ιλιγγιώδες ποσό των 3,5 δισ. ευρώ, ξεδιπλώνεται στις ράγες του Tραμ και του Mετρό, έχει προκαλέσει πυρετό διεργασιών στα στρατηγεία των μεγαλοεργολάβων.
Μέσα από αυτές τις διεργασίες, εξετάζονται και οι συνεργασίες, καθώς τα έργα των επεκτάσεων σε όλο το δίκτυο σταθερής τροχιάς απαιτούν συνένωση δυνάμεων για την επιτυχία και της εξασφάλισης αλλά και της εκτέλεσης του έργου. Μέσα από αυτές τις διεργασίες, σχεδιάζεται και θεωρείται δεδομένη μια ισχυρή συμμαχία μεταξύ δύο από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες, την Άκτωρ του ομίλου Μπόμπολα και την J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου.
Η νέα συνεργασία αποτελεί συνέχεια της παραδοσιακής συμμαχίας των δύο μεγαλοεργολάβων, στους αυτοκινητόδρομους, στην Αττική Οδό και σε άλλα σημαντικά έργα, με τελευταίο την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέας – Δομοκού, στην δε κοινοπραξία που κέρδισε το έργο συμμετέχει επίσης και η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη. Η συνεργασία των δύο μεγαλοκατασκευαστών συνεχίζεται και μετά την ανάληψη της ηγεσίας της Άκτωρ από τον Λεωνίδα Μπόμπολα, γιο του κυρίαρχου των κατασκευών Γιώργου.
Το μεγαλύτερο έργο και χρυσοφόρο, που θα διεκδικήσουν Άκτωρ και J&P Άβαξ είναι η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη της Γραμμής 4 του μετρό, που θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου και θα καταλήγει στον Ευαγγελισμό, διασχίζοντας τους σταθμούς: Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι.
Σε πλήρη ανάπτυξη η Γραμμή 4 περιλαμβάνει 29 σταθμούς, συνολικού μήκους 33 χλμ. Και η συνολική δαπάνη ανέρχεται στα 3,3 δισ. ευρώ. Η πλήρης ανάπτυξη περιλαμβάνει επίσης το τμήμα Ευαγγελισμός – Μαρούσι, Άλσος Βεϊκου – Περισσός και Μαρούσι – Εθνική Οδός, που αναμένεται να δημοπρατηθούν μετά το 2015.
Τα… προνόμια του τραμ
Πιο «εύκολα» είναι τα πράγματα στις επεκτάσεις του τραμ, καθώς και τα ποσά είναι μικρότερα αλλά υπάρχει και το προνόμιο της χρηματοδότησης των μελετών για την επέκταση του τραμ μέχρι τα Άνω Πατήσια από το Ίδρυμα Ωνάση. Το έργο, που γίνεται κάτω από την σκέπη του συνολικού εγχειρήματος για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου και το κόστος του οποίου ανέρχεται σε περίπου 70 εκατ. ευρώ θα δημοπρατηθεί από την Αττικό Μετρό και τις μελέτες θα χρηματοδοτήσει το Ίδρυμα Ωνάση.
Έτοιμα σχεδόν είναι τα τεύχη δημοπράτησης για την επέκταση του Tραμ και στην Αργυρούπολη, το κόστος της οποίας ανέρχεται σε 15 έως 20 εκατ. ευρώ, τα οποία αναζητά η Αττικό Μετρό.
Μέσα στο 2015 προβλέπεται και η δημοπράτηση της επέκτασης του Tραμ από τον σταθμό του Πειραιά προς Κερατσίνι, το κόστος του οποίου προβλέπεται μαζί με τα οχήματα σε 60 εκατ. ευρώ.
Οι άλλοι μνηστήρες
Τα μεγάλα και χρυσοφόρα έργα των επεκτάσεων στις ράγες του μετρό και του τραμ, έχουν ασφαλώς προκαλέσει το ενδιαφέρον και των άλλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιριών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη έχει (όπως και στο παρελθόν) προσεγγίσει την πλευρά Ιωάννου, για την δημιουργία κοινοπραξίας, χωρίς όμως να υπάρξει εξέλιξη.
Περισσότερες πιθανότητες δίνουν παράγοντες του κατασκευαστικού χώρου να υπάρξει συνεργασία του διδύμου Μπόμπολα – Ιωάννου με την Intrakat του Σωκράτη Κόκκαλη.
Σε θέση μάχης είναι και η εταιρία Θεμέλη, η οποία μετά από δικαστικούς αγώνες εναντίον του Άκτορα του ομίλου Μπόμπολα, κέρδισε την επέκταση του Tραμ στον Πειραιά. Στην αφετηρία για την διεκδίκηση των έργων βρίσκεται και ο όμιλος Στέγγου, που προσβλέπει στην εξασφάλιση μέρους των επεκτάσεων τραμ και μετρό, για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της Τεχνικής Ολυμπιακής και της Μοχλός και του Πόρτο Καρράς.
Από πλευράς των ξένων κατασκευαστικών εταιριών, δεν φαίνεται «φως», καθώς τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο μετρό Θεσσαλονίκης με τις ιταλικές Impregilo – Ansaldo, που είχαν συνάψει κοινοπραξία με την ΑΕΓΕΚ, δημιούργησαν κακό προηγούμενο.
Το σενάριο χρηματοδότησης και η συμμετοχή των ιδιωτών
Το θέμα της χρηματοδότησης ενός τόσο μεγάλου έργου απασχολεί ιδιαίτερα το Yπουργείο Υποδομών, γι’ αυτό βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοϊδη, η συγχρηματοδότηση δεν θα αφορά μόνο πόρους από την Κομισιόν, αλλά και από την ΕΤΕπ και ιδιωτικά κεφάλαια. Γι’ αυτό και η συνένωση δυνάμεων δύο εύρωστων κατασκευαστικών ομίλων, αυξάνει τις πιθανότητες να κερδίσουν την έγκριση δανειοδότησης από τις τράπεζες, για ένα έργο με εξασφαλισμένη ανταποδοτικότητα.
Το σενάριο προβλέπει την άντληση δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το οποίο να φτάνει ως και το 50% του κόστους των έργων. Να τοποθετηθούν πόροι από τα κοινοτικά ταμεία που να ανέρχονται στο 10% του προϋπολογισμού του έργου, ενώ οι ιδιώτες επενδυτές να τοποθετήσουν το υπόλοιπο ποσοστό των δαπανών, τουλάχιστον δηλαδή 40%, αν όχι και περισσότερο, που μπορεί να φτάνει και το 1 δισ. ευρώ.