Ο Γ. Περιστέρης, εγκαταλείπει τις πολιτικές διασυνδέσεις και στρέφεται στις συμμαχίες με ξένους ομίλους
Οι απανωτές συμμαχίες του ισχυρού άνδρα της ΓΕΚ Τέρνα Γιώργου Περιστέρη με ξένους ομίλους στο χώρο των κατασκευών και της ενέργειας, από το Κατάρ, τη Ρωσία και την Κίνα, αποδεικνύει την μεγάλη στροφή στην στρατηγική του μεγαλοκατασκευαστή.
Επί χρόνια, ο Γιώργος Περιστέρης, κατάφερνε να διατηρεί τον κατασκευαστικό και ενεργειακό όμιλό του σε υψηλά επίπεδα, με τους παράγοντες του χώρου, να τον συγκαταλέγουν ανάμεσα στις τρεις μεγαλύτερες και ισχυρότερες εταιρίες της χώρας, μαζί με τους ομίλους Μπόμπολα και Ιωάννου.
Σε όλα τα χρόνια της δράσης του ο Γιώργος Περιστέρης, κινείτο εντός ορίων, έχοντας μάλιστα εξασφαλίσει ισχυρές διασυνδέσεις στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, για τις οποίες επικρίθηκε από πολλούς, χωρίς όμως να δείξει ότι ενοχλείται.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις, της επιρροής που είχε ο Γιώργος Περιστέρης στην κυβέρνηση Παπανδρέου, ήταν η τοποθέτηση της Μαρίας Καλτσά, η οποία συμμετείχε, ως ανεξάρτητο, μη εκτελεστικό μέλος, στο ΔΣ της ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, στη θέση της γ.γ. Χωροταξίας στο υπουργείο Περιβάλλοντος, επί υπουργίας Τίνας Μπιρμπίλη. Ακόμα πιο χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση στη θέση του γ.γ. Συγχρηματοδοτούμενων Έργων του Σέργιου Λαμπρόπουλου, υπαλλήλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με καθήκοντα στη Νέα Οδό. Δύο άνθρωποι της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε δύο από τις πιο νευραλγικές θέσεις σε υπουργεία που έχουν άμεση σχέση με τις δραστηριότητες του Γιώργου Περιστέρη, δηλαδή κατασκευές, συγχρηματοδοτούμενα έργα, ενέργεια.
Δεν ήταν άλλωστε λίγοι εκείνοι που τον έβλεπαν να περνάει το κατώφλι του Yπουργείου Περιβάλλοντος, επί εποχής Μπιρμπίλη.
Στο χώρο των κατασκευών, είναι κοινό μυστικό, πως όταν οι εργολάβοι βρίσκονταν σε δύσκολη θέση και σε αδιέξοδα στο θέμα ιδιαίτερα των αυτοκινητοδρόμων, τα στελέχη των εταιριών ή των κοινοπραξιών, ακόμα και των ξένων ομίλων έλεγαν «να ζητήσουμε από τον Περιστέρη να μιλήσει στον υπουργό».
Άλλη μία απόδειξη της εύνοιας την οποία απολάμβανε ο Γιώργος Περιστέρης από τα κομματικά επιτελεία, ήταν η περίπτωση του αυτοκινητόδρομου Ε65, του Άξονα Κεντρικής Ελλάδος, που αποφασίστηκε ο καινούργιος σχεδιασμός με περικοπή 50%, ενώ όμως η κοινοπραξία Κεντρική Οδός, όταν το έργο βρισκόταν μετέωρο και υπό την απειλή της ακύρωσης, συνέχιζε να εισπράττει στο ακέραιο γενναιόδωρες ενέσεις ρευστότητας από το Δημόσιο, εν είδει αποζημιώσεων για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και την παράδοση χώρων.
Πάντως, ο Γιώργος Περιστέρης, δεν είχε ποτέ ιδιαίτερες σχέσεις με τους ανταγωνιστές του μεγαλοκατασκευαστές. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε, ότι ακόμα και στις κοινοπραξίες των αυτοκινητοδρόμων, προσπαθούσε να είναι αυτός κυρίαρχος, όπως για παράδειγμα στη Νέα Οδό και στον Ε65, όπου τα κατάφερε να αφήσει έξω τους συμπατριώτες του και να συμπράξει με τους Ισπανούς.
… σεργιάνι στον κόσμο
Με τη νέα κυβέρνηση όμως, φαίνεται ότι ο Γιώργος Περιστέρης έχει χάσει τις επιρροές και δεν έχει πια τα δικά του παλιά πόστα για να προσφεύγει σ’ αυτά, παράλληλα δε, βλέπει και δέχεται τις επιπτώσεις από τις παθογένειες της ελληνικής οικονομίας, με τις κλειστές στρόφιγγες των τραπεζών, τα χρέη του δημοσίου προς τους κατασκευαστές. Έτσι, έκανε στροφή στην στρατηγική του, επικεντρώνοντας τις προσπάθειές του σε συμμαχίες με ξένους ομίλους. Ξεκίνησε το σεργιάνι στον κόσμο ρίχνοντας αρχικά ιδιαίτερο βάρος στην ενέργεια και στη συνέχεια και στο θέμα των κατασκευών.
Σ’ αυτό το σεργιάνι πέτυχε την στρατηγική συνεργασία στον κλάδο της ενέργειας με την Qatar Petroleum International, η οποία εξαγόρασε το 25% της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής «Ήρων ΙΙ», στην οποία μετέχει εκτός της ΓΕΚ Τέρνα και η GDF Suez.
Είχε προηγηθεί η εξαγορά από το αμερικανικό fund York Capital του 3% της Τέρνα Ενεργειακή.
Ακολούθησε η μεγάλη συμφωνία με τη ρωσική RZD, με την οποία θα διεκδικήσουν από κοινού την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ και τελευταία προέκυψε το deal της Τέρνα Ενεργειακής με την κινεζική Sinohydro, στον τομέα των υδροηλεκτρικών έργων. Τα οφέλη από την αλλαγή στρατηγικής του Γιώργου Περιστέρη είναι, ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες για την διεκδίκηση έργων, ενώ ο όμιλος αποκτά ρευστότητα και ποντάρει και στην υπεραξία του ομίλου του.
Τι φέρνει η σύμπλευση με τους Ρώσους
Η συμμαχία του Γιώργου Περιστέρη με την ρωσική RZD, είναι το πρώτο deal που γίνεται μεταξύ Έλληνα κατασκευαστή με τους Ρώσους επί ελληνικού εδάφους. Ο κοινός στόχος είναι η διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και του λιμανιού Θεσαλονίκης, όπου έχουν να ανταγωνιστούν με ισχυρούς αντιπάλους.
Ο Γιώργος Περιστέρης όμως, από την συμμαχία με τους Ρώσους, δεν περιορίζεται μόνο στις δύο αυτές διεκδικήσεις, αλλά βλέπει μακρύτερα. Ποντάρει σε ευρύτερες συνέργειες με την RZD, η οποία είναι από τους μεγαλύτερους εργοδότες όχι μόνο της Ρωσίας αλλά σε διεθνές επίπεδο, ελέγχοντας 85.000 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου, έχοντας στα σχέδιά της την δημιουργία νέων σιδηροδρομικών δικτύων στην Ασία και στην Ευρώπη. Με βάση αυτό το χαρτοφυλάκιο, ο Γιώργος Περιστέρης θέλει να στηριχτεί στο άρμα της RZD για να ανοιχτούν οι… πόρτες στη ΓΕΚ Τέρνα για νέες δουλειές όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΟΙΧΤΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΣΤΡΟΦΙΓΓΑ
Το διπλό όφελος από το deal με τους Κινέζους
Το deal της Τέρνα Ενεργειακής με την κινεζική Sinohydro, ανοίγει τον δρόμο του Γιώργου Περιστέρη να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό του στα υδροηλεκτρικά έργα και έργα αντλησιοταμίευσης. Μέχρι τώρα, η Τέρνα έχει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ανάπτυξης υδροηλεκτρικών έργων, διαθέτοντας σε λειτουργία 15 MW μικρών υδροηλεκτρικών αλλά και 4360 MW σε φάση αδειοδότησης. Η κρατική εταιρία ανάπτυξης υδροηλεκτρικών έργων Sinohydro, διαθέτει διεθνή δραστηριότητα σε 55 χώρες, με έσοδα που ξεπερνούν τα 20 δισ. δολαρίων ενώ έχει ανεκτέλεστο 42 δισ. δολ.
Η αρχή της ελληνοκινεζικής συμμαχίας θα γίνει με την κατασκευή ενός μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου στο Αμάρι του Ρεθύμνου, ισχύος 50 MW. Αυτό είναι το πρώτο όφελος για τον Γιώργο Περιστέρη από το deal με τους Κινέζους. Το δεύτερο και εξαιρετικά σημαντικό στους χαλεπούς καιρούς της χώρας μας και τις κλειστές στρόφιγγες των τραπεζών, αποτελεί το γεγονός ότι στη συμφωνία συνεργασίας με την Sinohydro, συμμετέχει και η Industrial & Commercial Bank of China, που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες σε παγκόσμιο επίπεδο. Έτσι, στα κοινά σχέδια της Τέρνα Ενεργειακής με την Sinohydro, θεωρείται δεδομένο σ’ αυτό που δεν πρόκειται να σκοντάψει είναι η τραπεζική χρηματοδότηση.