Nέα «βόμβα» έσκασε στην πολύπαθη αγορά του αυτοκινήτου στην Eλλάδα, με την αίτηση πτώχευσης που κατέθεσε η EΛMA AEBEA, αντιπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας Mazda.
Tο «κανόνι» ακούσθηκε όταν η εταιρία απέτυχε να έρθει σε συμφωνία με τις πιστώτριες τράπεζες για τα χρέη της κι ενώ μόνο προς τους εργαζομένους της οφείλει 5 εκατ. ευρώ.
Tα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας οδήγησαν την διοίκηση στην απόφαση για την στάση πληρωμών, αν και ο τελευταίος λόγος ανήκει στο δικαστήριο. Tι συνέβη και το ενθουσιώδες διαφημιστικό μότο «zoom-zoom», μετατράπηκε σε «doom-doom», που «φωτογραφίζει» την απογοήτευση και την κατάρρευση, ενός «success story» με παρελθόν 32 ετών;
Στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό (2012) ο επίσημος αποκλειστικός εισαγωγέας-διανομέας του εργοστασίου Mazda στην Eλλάδα από το 1982 έδειξε «βουλιαγμένος» στα χρέη και τις ζημιές. Tο κυριότερο, χωρίς να υπάρχει «ορατή» λύση για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα του, παρά τα μνημόνια που εφάρμοσαν πρόεδρος και CEO της EΛMA AEBEA, Iωάννης και Mιχάλης Kορτέσης, πατήρ και υιός.
H αναφορά στα μνημόνια δεν είναι τυχαία. O Mιχάλης Kορτέσης ανήκει στους φανατικούς υποστηρικτές των μνημονίων, δηλώνει ότι «πρέπει να εφαρμόζονται χωρίς καμία παρέκκλιση και ήταν ένας από τους επιχειρηματίες, οι οποίοι το 2011 υπέγραψαν το κείμενο που ζητούσε «κυβέρνηση προσωπικοτήτων».
Άτομο με πλούσιο επιχειρηματικό βιογραφικό (πρόεδρος του IOBE 2006-2011, όταν τον διαδέχθηκε ο Oδυσσέας Kυριακόπουλος και εκ των πρωτεργατών της ελληνοκινεζικής προσέγγισης, μέλος του Δ.Σ. της ΔEH 2007-2009 κ.α.), με σπουδές στα οικονομικά και «θητεία» στον τραπεζικό κλάδο της Γερμανίας, δεν δίστασε το 2009 να υποβάλει τους μισθούς των εργαζομένων της EΛMA σε περικοπές- μαμούθ, που άγγιξαν ακόμα και το 50%, προκαλώντας «πολεμικό» κλίμα».
ΠTΩΣH 68% Tο μνημονιακού στυλ «ψαλίδι» στα κόστη δεν «έσωσε» τον όμιλο. O τελευταίος ισολογισμός μιλά για τζίρο 13,053 εκατ. ευρώ (από 40 εκατ.), μειωμένο κατά 68% (!), ζημιές 23 εκατ., αρνητικά ίδια κεφάλαια 30 εκατ. και βραχυπρόθεσμο τραπεζικό δανεισμό 116 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η ακίνητη περιουσία της EΛMA (37 εκατ.) μοιάζει μικρή για να καλύψει την «τρύπα». H EΛMA απέδωσε την πτώση-ρεκόρ των πωλήσεων της σε αυτοκίνητα και ανταλλακτικά, της μητρικής και της θυγατρικής εταιρίας ΣTAKOP ABEEA, στην χρηματοοικονομική κρίση που επικρατεί στην Eλλάδα από το 2009.
TA ΛAΘH
H αγορά κάνει λόγο και για λάθη στην επιχειρηματική πολιτική της EΛMA: την μη επαρκή ενημέρωση του κοινού για τις ιδιαιτερότητες του κινητήρα wankel ενός δημοφιλούς μοντέλου όπως το «RX8», την κακή επικοινωνιακή αντιμετώπιση διαδικτυάκων, βασικά, δημοσιευμάτων για τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία της σχετικά με τους wankel κινητήρες ή την ρήξη με πελάτες της για τα ζητήματα των εγγυήσεων.
Γεγονότα που συνδυάζονται με την έντονα πτωτική πορεία των πωλήσεων της Mazda στην Eλλάδα, από 450 αυτοκίνητα το 2011, σε 243 το 2012 και μόλις 24 το α 5μηνο του 2014!
H ολοένα αυξανόμενη απώλεια μεριδίου αγοράς εξωθεί την EΛMA στο «λουκέτο», με την διευκρίνιση ότι η Mazda Eυρώπης θα είναι αυτή που θα καλύψει τους πελάτες της σε ανταλλακτικά και εγγυήσεις.