Οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος για τον ελληνικό τουρισμό και το «ξενοδοχεία παντού». Νέος «καβγάς», η κόντρα με την πλατφόρμα Booking.
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
«Μπαράζ» επενδύσεων στον ξενοδοχειακό κλάδο από ισχυρούς ομίλους, αλλά και μικρότερες επιχειρήσεις, καταγράφεται αυτή την εποχή στην Ελλάδα, σε ένα timing κατά το οποίο παραμένουν ανοικτά πολλά μέτωπα στον τουρισμό.
Προτού ακόμη στεγνώσει το μελάνι στο ρεπορτάζ για την πρόθεση κατάθεσης ομαδικών αγωγών κατά της πλατφόρμας Booking.gr από Ελληνες ξενοδόχους, με θέμα του… νέου καβγά τις ρήτρες ισοτιμίας (rate parity) που τους επέβαλε, οι νέες επενδύσεις σε ξενοδοχεία διαδέχονται η μια την άλλη.
Το νέο «κύμα» από deals κάθε μεγέθους αφορά την Περιφέρεια (όχι μόνο τα μεγάλα αστικά κέντρα) και ειδικότερα πολλούς από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς στη χώρα, που προσελκύουν κάθε χρόνο εκατομμύρια ξένους επισκέπτες.
Μόνο στην Κρήτη, ενδεικτικά, βρίσκονται στα σκαριά επτά νέα projects τριών έως πέντε αστέρων σε Χανιά και Ρέθυμνο, όπου εμπλέκονται διάφορες εταιρίες, ενώ σε άλλες περιπτώσεις πέφτει στη μάχη το βαρύ πυροβολικό, όπως ο πανίσχυρος Ομιλος Hilton, ο οποίος δρομολογεί απόβαση σε δύο νησιά, σε Μύκονο και Κάρπαθο, έως το 2026 (με τα «Hilton Mykonos Beach Resort & Spa» και «Sound of the Sea Karpathos, Tapestry Collection by Hilton»), το «Elounda Hills» στο Λασίθι, πάλι στην Κρήτη, από τη Mirum Hellas, budget 700 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα το 2027, το πολυτελές νέο «Six Senses», στο πρώην «Costa Perla» στην Αργολίδα, από τη γνωστή διεθνή αλυσίδα και την «επανατοποθέτηση» του «Mitsis Grand Hotel» στη Ρόδο και τη δημιουργία ανάλογου μοντέλου στη Μύκονο.
Στη «λίστα» του 2024 φιγουράρουν το «King Jason Zante» της Louis Hotels στη Ζάκυνθο και το «Louis Apostolata Island Resort» στην Κεφαλλονιά, το «One&Only Kéa Island» στην Τζια, το πρώτο «InterContinental Resort Crete» στη Χερσόνησο Ηρακλείου, το «Elios Hill» της MK Hotel Collection κ.ά. Στην κατασκευή 5άστερων ξενοδοχείων σε Σίφνο και Σαντορίνη προχωρούν, αντίστοιχα, οι Apo Development και Αντώνιος Δρόσος Ε.Ε., στη Ζάκυνθο η Mega Villas κ.λπ.
Την ίδια ώρα, ο χρόνος μετρά αντίστροφα για το restart του υπό ριζική ανακαίνιση εμβληματικού πρώην «Hilton» στην «καρδιά» της Αθήνας, στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2025, με νέα ονομασία «The Ilisian» και επένδυση 340 εκατ. ευρώ, από την ΤΕΜΕΣ του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου και τον Ομιλο Ολαγιάν, στη συμφωνία περιλαμβάνονται και 55 luxury κατοικίες.
Ακόμα τρέχει ο χρόνος για το ξενοδοχείο «Mandarin Oriental» στο Ελληνικό, συνεργασία ανάμεσα στη Lamda και τη ΤΕΜΕΣ, και άλλα πολλά.
Ο συνολικός αριθμός των νέων επενδύσεων κοντεύει τριψήφιο αριθμό, με αθροιστικό προϋπολογισμό άνω των 5-6 δισ. ευρώ, ίσως και πιο πάνω.
Το ερώτημα είναι αν ο VIP τουρισμός θα «σώσει την παρτίδα» σε μια περίοδο στη διάρκεια της οποίας αναδεικνύονται πολλά ζητήματα ζωτικής σημασίας για τον κλάδο. Την «άλλη όψη του νομίσματος» αποτελούν οι διαμαρτυρίες των ξενοδόχων για τις αυξήσεις των τελών ανθεκτικότητας και παρεπιδημούντων, οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές, το αδειοδοτικό πλαίσιο για νέες επενδύσεις, η απουσία πρόσβασης σε χρηματοδοτήσεις, άρα και η χαμηλή ρευστότητα για πολλές μικρές τουριστικές και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που οδηγούνται σε μαρασμό και εν συνεχεία σε… αφανισμό κ.λπ.
Ανοικτά παράλληλα παραμένουν τα στοιχήματα της αύξησης της κατ’ κεφαλήν δαπάνης και της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα, που στέλνουν για άλλη μια φορά το μήνυμα ότι για να θεωρείται μια οικονομία υγιής η ανάπτυξη θα πρέπει να είναι «για όλους»!
Η «αιτία του πολέμου» και το ύψος των τιμών
Τι ακριβώς συμβαίνει και οι Ελληνες ξενοδόχοι κήρυξαν «πόλεμο» κατά της δημοφιλούς πλατφόρμας κρατήσεων Booking.gr, με την απειλή ομαδικών αγωγών;
Της καταλογίστηκε αρχικά ότι δεν έχει συμμορφωθεί με την οδηγία ψηφιακών αγορών της Ε.Ε., παρά το γεγονός ότι είναι νομικά υποχρεωμένη να το κάνει, και έχει δεχθεί κριτική επειδή δεν επικοινώνησε αποτελεσματικά τις αναγκαίες αλλαγές στους επαγγελματικούς χρήστες της, όπως κατήγγειλε η HOTREC, ένωση που εκπροσωπεί ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφέ στην Ευρώπη.
Η συνέχεια δόθηκε στη Γ.Σ. του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, όπου τέθηκε επί τάπητος η απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου, που επέτρεψε στα ξενοδοχεία να προσφέρουν στους δικούς τους ιστότοπους χαμηλότερες τιμές από αυτές που προσφέρουν μέσω των πλατφορμών.
Η «μοίρα των φτωχών» και το σερί των πλειστηριασμών
Οι μεγάλοι επενδύουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, οι μικροί ασφυκτιούν οικονομικά. Η «DEALnews» ανέδειξε το φαινόμενο να οδηγούνται δεκάδες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις πιο περιορισμένου μεγέθους σε πλειστηριασμούς, απόρροια και της έλλειψης ρευστότητας, σε καιρούς φαινομενικής ευμάρειας για τον κλάδο.
Αυτή την περίοδο το «ηλεκτρονικό σφυρί» χτύπησε ή χτυπά, μεταξύ άλλων, για τις Τουριστική Ξενοδοχειακή Μονάδα Ιόλη-Δανέζης στην Κασσάνδρα, Easy Days στην Κέρκυρα, Μιχ. Αντωνιάδης Α.Ε. στα Μετέωρα κ.ά., σε μια ατελείωτη «μαύρη λίστα».
Το πρόβλημα αναγνώρισε στη συνέντευξή του στην εφημερίδα μας ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Χατζής, με τη χαρακτηριστική φράση του: «Είναι μείζον ζήτημα και βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας της ΠΟΞ. Οι πολλές μικρές και πολύ μικρές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είναι αποκλεισμένες από τη χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τα οποία θα μπορούσαν να βοηθούσαν στην αναβάθμισή τους, ενώ παράλληλα δεν έχουν πρόσβαση ούτε στο τραπεζικό σύστημα. Γι’ αυτό και ζητάμε επίμονα να υπάρξουν εξειδικευμένα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε όλος ο κλάδος στο σύνολό του να κινηθεί δυναμικά προς ένα μέλλον ποιότητας».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 29/11/2024)