Μετά από μήνες αναμονής, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στη δημοσίευση των διαγωνισμών για τα έργα αποκατάστασης των πλημμυροπλήκτων περιοχών της Θεσσαλίας. Ωστόσο, η διαδικασία παρουσιάζει καθυστερήσεις και αποκλεισμό μικρότερων κατασκευαστικών εταιρειών, προκαλώντας αντιδράσεις.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο απέστειλε προσκλήσεις σε τέσσερις μεγάλους τεχνικούς ομίλους της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ) για τη διενέργεια κλειστών διαγωνισμών συνολικού ύψους 1,357 δισ. ευρώ. Η επιλογή των εταιρειών αυτών αιτιολογείται από την «αποδεδειγμένη εμπειρία» τους σε έργα υποδομής, ωστόσο αποκλείει τη συμμετοχή μικρότερων επιχειρήσεων που έχουν ήδη εκφράσει την αντίθεσή τους.
Η διαδικασία επιλογής των αναδόχων θα ακολουθήσει τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, μια μέθοδος που επιτρέπεται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και δικαιολογείται από το υπουργείο λόγω του σφιχτού χρονοδιαγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης.
Τις τέσσερις αυτές κατασκευαστικές εταιρείες, το υπουργείο καλεί σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση όπως προβλέπει ο νόμος σε καταστάσεις έκτακτων συνθηκών και επιτάσσει σύμφωνα με το υπουργείο και το σφιχτό χρονοδιάγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης από το οποίο προέρχεται χρηματοδότηση συνολικού ύψους 600 εκατ. ευρώ.
Τα έργα που δρομολογούνται
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, υπέγραψε τις αποφάσεις που δίνουν το πράσινο φως για τη διενέργεια διαγωνισμών για την ανάθεση σημαντικών έργων υποδομής στη Θεσσαλία.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης για οδικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 899.699.996 ευρώ και σιδηροδρομικά έργα ύψους 450.060.000 ευρώ.
Οι υπουργικές αυτές αποφάσεις αφορούν τα εξής οδικά έργα:
-Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278.200.000 ευρώ
-Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267.500.000 ευρώ
-Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184.000.000 ευρώ
-Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170.000.000 ευρώ
Στον τομέα των σιδηροδρομικών υποδομών, οι περσινές καταστροφές προκάλεσαν σοβαρές βλάβες στον κύριο σιδηροδρομικό άξονα «Αθήνας-Θεσσαλονίκης» και στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα που η κυκλοφορία των τρένων εξακολουθεί να γίνεται σε μονή γραμμή. Οι παρεμβάσεις επεκτείνονται στις περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος που έχουν επίσης τεθεί εκτός λειτουργίας. Για τα σιδηροδρομικά έργα, οι εργολαβίες αυτές αφορούν:
-Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) με προϋπολογισμό 173.600.000 ευρώ
-Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από τον Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) ως τον Σ.Σ. Κράννων (ΧΘ 336+330) με προϋπολογισμό 37.200.000 ευρώ
-Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, με προϋπολογισμό 57.660.000 ευρώ
Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου με προϋπολογισμό 181.660.000 ευρώ
Για τον έλεγχο των μελετών και την παρακολούθηση των εργασιών, το υπουργείο προχωρεί σε ανάλογες απευθείας συμβάσεις με δυο συμβούλους που θα υποβοηθήσουν τις αρμόδιες υπηρεσίες με κόστος που για τα οδικά έργα ανέρχεται σε 3,7 εκατ. ευρώ και για τα σιδηροδρομικά έργα σε 4,58 εκ.
Η πρόσκληση για την ανάθεση των συμβάσεων απευθύνεται σε τέσσερις κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, τις Aecom, Hill International, PLANET και Salfo, οι οποίες διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία για την εκτέλεση αυτού του έργου.