Μόνο στην «DEALnews»: Πόσο κοστίζει το καθένα από τα 10 ηλεκτρικά αεροσκάφη για τα οποία η εταιρία υπέγραψε μνημόνιο.
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Ούτε το 2024 πέταξαν τα υδροπλάνα στην Ελλάδα, αλλά το κλίμα δείχνει πιο αισιόδοξο από ποτέ τα τελευταία χρόνια για την «τύχη» του project. Το πιο θετικό σημείο από όλα αποτελεί το γεγονός ότι, επιτέλους, δόθηκε η «εκκίνηση» για την υλοποίηση ενός φιλόδοξου πλάνου, το οποίο στην πλήρη ανάπτυξή του για μία και μόνο εταιρία, τη Hellenic Seaplanes, μπορεί να φτάσει στα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος μιας πενταετίας.
Ναι μεν πραγματοποιήθηκαν μέσα στο έτος πιλοτικές πτήσεις σε διάφορα νησιά και περιοχές της χώρας τους προηγούμενους μήνες, αλλά τα επίσημα εμπορικά δρομολόγια βρίσκονται ακόμη «σε αναμονή», με πολύ πιθανή την έναρξή τους μέσα στους πρώτους μήνες του 2025 ή και λίγο αργότερα, αν δεν μεσολαβήσουν νέες (αδικαιολόγητες πια) καθυστερήσεις.
Από τον νόμο του 2013 χρειάστηκαν ως τώρα περί τα 12 συναπτά έτη… υπομονής και επιμονής από τους επιχειρηματίες και τους επενδυτές του νέου κλάδου των αερομεταφορών, λόγω της ανίκητης ελληνικής γραφειοκρατίας (που απαιτούσε, π.χ., μέχρι χαρτί δασαρχείου για την ίδρυση υδατοδρομίου), των αλλεπάλληλων παρεμβάσεων επί του νομοσχεδίου, των γενικότερων οικονομικών συνθηκών που επικρατούσαν στη χώρα εν μέσω κρίσεως και Μνημονίων, της έλλειψης πολιτικής βούλησης από κάποια πρόσωπα ίσως κατά το παρελθόν κ.λπ.
Αν και πολλοί προσθέτουν άλλη μια παράμετρο: για να «επιστρέψουν» τα υδροπλάνα στην Ελλάδα, έπειτα από το πρώτο αποτυχημένο τελικά, όπως αποδείχθηκε, εγχείρημα της περιόδου 2004-2009, θα πρέπει να καταστεί η δραστηριότητα κερδοφόρος και στην… πράξη. Αλλά πώς να διαπιστωθεί κάτι τέτοιο, όταν δεν υπήρχαν τα κατάλληλα σε αριθμό υδατοδρόμια για να αποθαλασσωθούν και να προσθαλασσωθούν τα αμφίβια σκάφη, τα οποία -σημειωτέον- διαθέτουν τη δυνατότητα να «φορέσουν» και τροχούς, εκτός από πλωτήρες, για να «κατέβουν» και σε συμβατικά αεροδρόμια;
Τα «καλά νέα» προέρχονται αυτή την εποχή από δύο πλευρές: Πρώτον, παρατηρείται μια επιτάχυνση στους ρυθμούς των αδειοδοτήσεων και της κατασκευής υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα, με στόχο έναν… τριψήφιο αριθμό, μεταξύ 120-140, τα προσεχή χρόνια, ώστε το δίκτυο να καταστεί βιώσιμο επιχειρηματικά. Δεύτερον, η Hellenic Seaplanes ανήκει στις εταιρίες του κλάδου οι οποίες τρέχουν το business plan τους για τα υδροπλάνα και τα υδατοδρόμια. Ακόμα μία επιβεβαίωση αποτελεί το γεγονός ότι πλέον κάνει αλλεπάλληλες κινήσεις για τη δημιουργία ενός σημαντικού στόλου, όπως είναι η υπογραφή Μμημονίου συνεργασίας (MoU) με τη νορβηγική Elfly Group, πρωτοπόρο στην ανάπτυξη ηλεκτρικών υδροπλάνων. Στο πλαίσιο του μεγάλου deal, η Hellenic Seaplanes προχωρά στην καταρχήν δέσμευση για την απόκτηση 10 ηλεκτροκίνητων υδροπλάνων Noemi, εννέα θέσεων, τα οποία θα παραδοθούν σταδιακά από το 2028.
Οι πληροφορίες της «DEALnews» αναφέρουν ότι το καθένα από τα καινοτόμα και πρωτοποριακά αυτά αεροσκάφη θα κοστίσει 6,25 εκατ. ευρώ, συνεπώς πρόκειται για μια συμφωνία συνολικής αξίας 62,5 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, η Hellenic Seaplanes θα συνεχίσει να επιχειρεί με τα Cessna Grand Caravan (12 θέσεων) και Twin Otters (19 θέσεων), όπως εξηγεί η διοίκηση της εταιρίας, που ήδη αποτελούν μέρος του στόλου της, «εξασφαλίζοντας την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στις συνδέσεις εντός Ελλάδας και της Μεσογείου».
Τα δύο αυτά υδροπλάνα αγοράστηκαν το μεν αντί ποσού μεταξύ 3-4 εκατ. ευρώ, το δε με 9 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, σε αυτό το timing το budget της Hellenic Seaplanes για την απόκτηση νέων αεροσκαφών ανεβαίνει πάνω από τα 75 εκατ. ευρώ αθροιστικά, με την προοπτική να αυξηθεί και άλλο άμεσα. Αυτό θα συμβεί, διότι κατά πάσα πιθανότητα θα αγοραστούν το επόμενο διάστημα και άλλα υδροπλάνα τύπου Cessna Grand Caravan και Twin Otters, για να εξυπηρετηθούν τα δρομολόγια προς και από ελληνικούς προορισμούς όταν ανάψει το «πράσινο φως» για τις εμπορικές πτήσεις (μεταφοράς επιβατών και φορτίων).
Η Hellenic Seaplanes, όπως σχολιάζεται από τον ιδρυτή, πρόεδρο και CEO της Νικόλα Χαραλάμπους, θέτει τα θεμέλια για μια μοναδική, καινοτόμο πρωτοβουλία που θα φέρει την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή των βιώσιμων αερομεταφορών. Επιπλέον, τονίζεται εκ μέρους της εταιρίας ότι τα νέα αυτά αεροσκάφη, εξοπλισμένα με ηλεκτροκινητήρες τελευταίας τεχνολογίας, αποτελούν την αιχμή του δόρατος για τη βιωσιμότητα στις αερομεταφορές, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές ρύπων και την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Οι άλλοι «παίκτες» και τα budget
Ο προαναφερόμενος προϋπολογισμός των 250 εκατ. ευρώ αφορά την αδειοδότηση και κατασκευή υδατοδρομίων στην Ελλάδα σε λιμάνια, παράκτιες περιοχές, νησιά, λίμνες και παραθαλάσσια resorts. Μάλιστα, σε αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνεται το budget άλλων εγχώριων εταιριών οι οποίες δραστηριοποιούνται στον νέο κλάδο των αερομεταφορών στην ελληνική αγορά. Δηλαδή, οι Grecian Air Seaplanes και Ελληνικά Υδατοδρόμια, που διαθέτουν κοινούς μετόχους και η μεν θα αναλάβει το πτητικό έργο, η δε ασχολείται εδώ και καιρό με το «χτίσιμο» του δικτύου υδατοδρομίων ή υδάτινων πεδίων.
Η πρώτη από τις δύο φιλοδοξεί να ξεκινήσει τις πτήσεις της από την άνοιξη του 2025, σύμφωνα με όσα επισήμανε το φθινόπωρο στο ITC 2024 – 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών η επικεφαλής Ανάπτυξης της Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια Μαρία Τόκτωρ. Κι εφόσον αδειοδοτηθεί ένα επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων, θα αρχίσει τη λειτουργία της με τρία υδροπλάνα, τα οποία δύναται να φτάσουν, υπό προϋποθέσεις, τα 57 σε βάθος 5ετίας, κυρίως Twin Otters της Viking Air.
Φυσικά, δεν προστίθεται στον «λογαριασμό» ούτε το σοβαρό ενδεχόμενο εισόδου νέων «παικτών» από το εξωτερικό, εφόσον δουν ότι ο σχεδιασμός για το όλο project υλοποιείται. Παλαιότερα, η «DEALnews» είχε αποκαλύψει ότι ενδιαφέρον για τη μεταφορά μέρους των δραστηριοτήτων της στις ελληνικές θάλασσες εκδηλώνει και η κορυφαία εταιρία υδροπλάνων στον κόσμο, η Trans Maldivian Airways, που φάνηκε να ξεπερνά τα οικονομικά της προβλήματα μετά το τέλος της πανδημίας, και όχι μόνο αυτή. Είδηση η οποία επιβεβαιώθηκε 100%. Ολα αυτά μπορούν να εκτινάξουν το ύψος των επενδύσεων στον κλάδο των υδατοδρομίων και υδροπλάνων σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ!
«ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΩΣ» ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΠΛΙΟ, ΑΛΛΑ…
Ο απίστευτος «γολγοθάς» για την κατασκευή ενός υδατοδρομίου στην Ελλάδα
Αλλο ένα ελληνικό υδατοδρόμιο κατάφερε να «ξεκολλήσει» από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας το προηγούμενο διάστημα. Η περίπτωση θεωρείται χαρακτηριστική, καθώς το έργο, όπως ανέφερε ο Νικόλας Χαραλάμπους, CEO της Hellenic Seaplanes, έμεινε πίσω από το 2021.
Ειδικότερα, έπειτα από αλλεπάλληλες και πολυετείς προσπάθειες, το υδατοδρόμιο Ναυπλίου έλαβε, επιτέλους, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, με την έγκριση της υποδομής να αποφασίζεται κατόπιν συνεδρίας του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ). Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί, σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε η εταιρία, ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση των μεταφορικών υποδομών της Αργολίδας, καθώς φέρνει πιο κοντά τη δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων που θα αναβαθμίσει τον τουρισμό και την τοπική οικονομία. Πλέον, η «σκυτάλη» περνάει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, η οποία καλείται να δώσει το τελικό «πράσινο φως» για την πλήρη αδειοδότηση του έργου, επιτρέποντας η υποδομή να περάσει στο επόμενο στάδιο και στην έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Η ολοκλήρωση του υδατοδρομίου αναμένεται να δημιουργήσει νέες προοπτικές για την περιοχή, προσφέροντας γρήγορες και άμεσες συνδέσεις μέσω υδροπλάνων, αλλά και ενισχύοντας την εικόνα της Αργολίδας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού.
Η Hellenic Seaplanes και το Λιμενικό Ταμείο Ναυπλίου συνεργάζονται στενά για την ταχύτερη δυνατή έναρξη των εργασιών, ώστε τα υδροπλάνα να «πιάσουν λιμάνι» στο Ναύπλιο και να προσφέρουν νέες δυνατότητες για την τοπική κοινωνία. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για διάστημα μιας περίπου 10ετίας τα μόνα πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια στην Ελλάδα ήταν μόλις… τρία, αυτά σε Πάτρα, Παξούς και Κέρκυρα, με συνέπεια να δημιουργούνται συνθήκες… απόγνωσης για επιχειρηματίες και επενδυτές. Τώρα έχουν κατατεθεί φάκελοι για δεκάδες υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία σε όλη την Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι σχετικές ανακοινώσεις για τον συνολικό απολογισμό του δικτύου να αναμένονται με εξαιρετικό ενδιαφέρον…
Νέες επαφές για συνέργειες με κρουαζιέρα και αεροπορικές
Οι συνέργειες με τις αεροπορικές εταιρίες και αυτές της κρουαζιέρας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων για τον κλάδο των υδροπλάνων στην Ελλάδα, με την ελπίδα να μην μπει πάλι «φρένο» στο project από αστάθμητους παράγοντες.
Η υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας για τη Hellenic Seaplanes με τους Νορβηγούς σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής στις βιώσιμες αερομεταφορές, ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας ως κεντρικού κόμβου ανάπτυξης καινοτόμων λύσεων στη Μεσόγειο, σύμφωνα με τη διοίκησή της. Η συνεργασία αυτή όχι μόνο ενισχύει τις προσπάθειες για την αναγέννηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα, τονίζεται επιπλέον, αλλά και επιβεβαιώνει τη δέσμευση των δύο εταιριών για ένα βιώσιμο μέλλον στις αερομεταφορές.
Κατά τα φαινόμενα, σειρά θα πάρουν άμεσα οι νέες συζητήσεις με ομίλους των προαναφερόμενων κλάδων για την από κοινού προσφορά πακέτων σε ξένους τουρίστες αλλά και Ελληνες (π.χ., για περιηγητικές πτήσεις με υδροπλάνο για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, συνδυασμός δρομολογίων με πτήσεις συμβατικών αεροσκαφών κ.λπ.), με φόντο την έναρξη της προσεχούς θερινής τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα. Οπως είχε δηλώσει παλαιότερα ο κ. Χαραλάμπους, στην πλήρη ωρίμανσή του το project των υδροπλάνων στην Ελλάδα θα μπορεί να προσφέρει αξία ακόμα και άνω του 1 δισ. ευρώ στην εγχώρια οικονομία, στηρίζοντας παράλληλα και άλλους κλάδους, όπως το real estate, οι υπηρεσίες υγείας, το εμπόριο κ.ά.
50 χρόνια μετά επιστρέφουν και στην Αθήνα
Τα υδροπλάνα ετοιμάζονται να επιστρέψουν έπειτα από 50 χρόνια και στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην παραλιακή Ριβιέρα της, στον Αλιμο! Οπως ανακοινώθηκε, θα είναι άμεση η έναρξη στην περιοχή των πτήσεων, προσδίδοντας ακόμα έναν «τόνο» στη μεταμόρφωση του παραλιακού μετώπου, φέρνοντας παράλληλα την Αθήνα πιο κοντά στα ελληνικά νησιά.
Ειδικότερα, λήφθηκε η άδεια πτήσεων υδροπλάνων από το ΓΕΝ (Γενικό Επιτελείο Ναυτικού) και τις συναρμόδιες υπηρεσίες για τη θαλάσσια περιοχή του Αλίμου και πλέον ο προορισμός των νοτίων προαστίων θα εξυπηρετεί πτήσεις προς τα νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, των Σποράδων, του Ιονίου, του βορείου Αιγαίου, καθώς και τους παράλιους προορισμούς της Πελοποννήσου. Οπως επισημαίνεται, πρόκειται για την έναρξη μιας νέας εποχής για την αθηναϊκή Ριβιέρα, μετατρέποντας τον Αλιμο σε πύλη προς τη νησιωτική Ελλάδα, αναδεικνύοντας παράλληλα και τη στρατηγική θέση της Αττικής.
«Η Αθηναϊκή Ριβιέρα κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Ο Αλιμος γίνεται ξανά σημείο αναφοράς και σύνδεσης της Αθήνας με τα ελληνικά νησιά, δίνοντας στους πολίτες της Αττικής και στους επισκέπτες μας έναν μοναδικό τρόπο να απολαμβάνουν την ομορφιά της χώρας μας. Τα υδροπλάνα προσθέτουν δυναμική στην περιοχή μας και ενισχύουν το όραμά μας για μια πιο ζωντανή και προσβάσιμη Αθηναϊκή Ριβιέρα» σχολίασε ο δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης, αναφορικά με τη νέα εξέλιξη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 3/1/2024)