Οι σημαντικές λιμενικές υποδομές της χώρας έχουν κινητοποιήσει τους ιδιώτες επενδυτές – πέρα από τα μεγάλα εισηγμένα λιμάνια του ΟΛΠ και του ΟΛΘ- δημιουργώντας ακόμη και επενδυτικές συγκρούσεις όπως η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους, καθώς την τελευταία διετία έχουν ολοκληρωθεί και ωριμάσουν νέες επενδύσεις.
Παρά το μετοχικό θρίλερ, στον ΟΛΘ εκκρεμεί η εκτέλεση σημαντικών επενδύσεων, ύψους 160 εκατ. ευρώ. Σε αυτές περιλαμβάνεται η επέκταση της λιμενικής υποδομής στον 6 προβλήτα ποσού 130 εκατ. ευρώ (ανάδοχος ΜΕΤΚΑ, όμλος Metlen- ΤΕΚΑΛ), ο μηχανικός εξοπλισμός του 6ου προβλήτα 7 εκατ. ευρώ και η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού 23 εκατ. ευρώ.
Ήδη τα λιμάνια σε Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο ανατέθηκαν στον όμιλο Grimaldi (ποσοστό 67%), όπου για το πρώτο πληρώθηκε τίμημα 84,17 εκατ. ευρώ με το ελληνικό δημόσιο να λαμβάνει ετήσιο έσοδο παραχώρησης ίσο με το 3,5% επί των εσόδων του, ενώ για το λιμάνι του Ηρακλείου όπου το τίμημα ανήλθε στα 80 εκατ.ευρώ, το 50% του εσόδου θα υποστηρίξει επενδύσεις στο λιμένα.
Οι επόμενες εξελίξεις
Λίγες μέρες πριν ολοκληρώθηκε και η σύμβαση υπο- παραχώρησης του εμπορικού λιμένα Καβάλας Φίλιππος με οριστικό ανάδοχο πλέον την κοινοπραξία BlackSummit (55%) – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (35%) και ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΕΡΟΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (10%). Το δημόσιο μέσω του πρώην ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει εφάπαξ τίμημα 33,9 εκατ.ευρώ ενώ η κοινοπραξία θα επενδύσει 36 εκατ.ευρώ για την ανάπτυξη και τη συντήρηση του λιμένα.
Νωρίτερα, η κυβέρνηση ακύρωσε βέβαια το διαγωνισμό παραχώρησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, προωθώντας ωστόσο σημαντικές επενδύσεις της τάξης των 70 κατ.ευρώ, που θα χρηματοδοτηθούν από τη εμπορευματοποίση. Σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί επενδύσεις ύψους 20 εκατ.ευρώ από δημόσιες δαπάνες.
Εντός του πρώτου τριμήνου του 2025 αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. Στο διαγωνισμό διεκδικούν το 50%+1 των μετοχών τα εξής σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine-MSC Cruises, Jet Plan Shipping – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries και ΙΝΤΕΡΚΑΤ.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία το Λαύριο έχει δει σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις να δρομολογούνται.
Παράλληλα, εκκρεμεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σχετικά με την προσφυγή της Goldair για τον διαγωνισμό του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, όπου είχε πλειοδοτήσει ο ΟΛΘ με υπερδιπλάσιο τίμημα.