Πολλοί αναγνωρίζουν τη σημασία της, αλλά χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη ενημέρωση για τα οφέλη της
Δεν αποτελεί μόνο μια ηθική υποχρέωση άνευ αντικρίσματος για τις επιχειρήσεις, αλλά έναν «στρατηγικό επιχειρηματικό μοχλό», ικανό να ανεβάσει τους τζίρους. Ο λόγος για την Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Ευθύνη (ESG – Environmental, Social Governance), η οποία, με βάση τα συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας, βελτιώνει τη φήμη των εταιριών που την εφαρμόζουν και ταυτόχρονα δημιουργεί αφοσιωμένους καταναλωτές για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχουν.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την πρόσφατη έρευνα της Action Global Communications, η οποία πραγματοποιήθηκε σε Ελλάδα, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κύπρο και Βουλγαρία, για τις πρακτικές ESG (ή ΕΚΕ), αναδεικνύοντας τον αντίκτυπό που έχουν στη φήμη των brands και στη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού. Τα αποτελέσματα της έρευνας στη χώρα μας αποκαλύπτουν μια αυξανόμενη ευαισθητοποίηση και σημαντικότητα των ESG πρακτικών, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων ηλικιών.
Ωστόσο, παρατηρείται απόκλιση στις αντιλήψεις για τους κινδύνους που ενέχει η παραμέληση του ESG, γεγονός που υποδηλώνει ότι ενώ πολλοί αναγνωρίζουν τη σημασία του χρειάζονται ακόμα μεγαλύτερη εκπαίδευση κι ενημέρωση για τα οφέλη και τον αντίκτυπο του ESG. Συγκεκριμένα, τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι τα εξής:
Η έρευνα ανέδειξε μια αναντιστοιχία στη γνώση για το ESG ανά περιοχή. Στην Ελλάδα το 58% των ερωτηθέντων αναφέρει κάποιο επίπεδο εξοικείωσης, υποδηλώνοντας αυξημένη ευαισθητοποίηση στις έννοιες του ESG, γεγονός που ευνοεί τη μεγαλύτερη εμπλοκή και κατανόηση επί των συγκεκριμένων ζητημάτων.
Η πλειονότητα των ερωτηθέντων τόνισε τη σημασία της προτεραιοποίησης της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευθύνης από τις επιχειρήσεις. Στην Ελλάδα ένα ποσοστό 94% πιστεύει ότι η περιβαλλοντική βιωσιμότητα είναι σημαντική για τις εταιρίες.
Η συντριπτική πλειονότητα (92%) των Ελλήνων πιστεύει ότι οι εταιρίες, πέραν τους κέρδους, πρέπει να συμβάλλουν θετικά και να διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στην επίτευξη της κοινωνικής ευημερίας.
Η διαφάνεια για τις ESG πρακτικές κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική και φαίνεται να επηρεάζει τους καταναλωτές, με το 85% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα να δηλώνει ότι η καλύτερη ενημέρωση για τις ESG πρωτοβουλίες μιας εταιρίας θα επηρέαζε σημαντικά ή εν μέρει τις αποφάσεις τους.
Η έρευνα ανέδειξε την άμεση σύνδεση μεταξύ των πρωτοβουλιών ESG και των αποφάσεων αγοράς των καταναλωτών, δείχνοντας ότι οι πρακτικές ESG δεν είναι μόνο ηθική υποχρέωση, αλλά και στρατηγικός επιχειρηματικός μοχλός. Η βελτιωμένη φήμη (62%) και η αυξημένη αφοσίωση των πελατών (58%) θεωρούνται τα κύρια οφέλη των ESG πρακτικών μεταξύ των ερωτηθέντων στην Ελλάδα.
Ενα σημαντικό ποσοστό των συμμετεχόντων (83%) στην Ελλάδα τονίζει ότι η αγνόηση των ESG πρακτικών θα μπορούσε να βλάψει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και τη φήμη μιας εταιρίας, με μόλις το 17% να διαφωνεί, δείχνοντας ότι η πλειονότητα αναγνωρίζει τη σημασία του ESG και ότι πρόκειται για έναν κεντρικό πυλώνα επιχειρηματικής στρατηγικής.
«Δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά ενισχυτικό των brands»
Ο Κρις Χριστοδούλου, CEO της Action Global Communications, τόνισε ότι τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν πως το ESG έχει εξελιχθεί από κάτι προαιρετικό σε αναπόσπαστο στοιχείο στρατηγικής: «Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι το ESG δεν αποτελεί πλέον πολυτέλεια, αλλά βασικό συστατικό της στρατηγικής κάθε brand. Οι εταιρίες που υιοθετούν ειλικρινά και επικοινωνούν ξεκάθαρα τις δεσμεύσεις τους στο ESG είναι καλύτερα τοποθετημένες στην καρδιά των καταναλωτών και εμπνέουν εμπιστοσύνη και αφοσίωση, βασικά στοιχεία για τη δημιουργία μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες. Αντίθετα, εκείνες που αγνοούν αυτές τις ολοένα αυξανόμενες προσδοκίες κινδυνεύουν να χάσουν τη θέση τους σε μια αγορά που καθοδηγείται από τις αξίες. Η έρευνά μας προσφέρει ζωτικής σημασίας πληροφορίες, που μπορούν να βοηθήσουν τους επαγγελματίες επικοινωνίας και marketing να προσαρμοστούν στο συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο. Ευθυγραμμίζοντας τις στρατηγικές τους με τις προτεραιότητες των καταναλωτών, τα brands μπορούν να ενισχύσουν τη φήμη και την αφοσίωσή τους, και να προωθήσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από υπεύθυνες, διαφανείς πρακτικές».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 31/1/2025)