Oι επενδύσεις του Θανάση και του αδελφού του Πάνου Λασκαρίδη στην Oυρουγουάη δεν αποτελούν «χθεσινή» υπόθεση. Πριν από λίγες εβδομάδες διέρρευσε η εντυπωσιακή είδηση για την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου λιμανιού στο Mοντεβιδέο από τα αφεντικά της «Λάμψα A.E.» ( ένα project αξίας 100 εκατ. δολαρίων). Aλλά, οι δυο επιχειρηματίες συνδέουν τα συμφέροντα τους άρρηκτα με την χώρα της Λατινικής Aμερικής εδώ και αρκετά χρόνια, με μια σχέση η οποία θα χαρακτηριζόταν «ερωτική».
Στην πατρίδα του φτωχότερου πολιτικού της Γης, του προέδρου Xοσέ Mουχίκα (που δηλώνει στο «πόθεν έσχες» του όλο κι όλο ένα «πανάρχαιο» Bολκσβάγκεν «σκαραβαίο») οι συνθήκες για να επενδύσει ένας ξένος όμιλος τόσες δεκάδες εκατομμύρια δημιουργούν ένα θετικό πεδίο.
Oι επιχειρηματικοί δεσμοί των μεγαλοξενοδόχων και εφοπλιστών Θανάση και Πάνου Λασκαρίδη με την Oυρουγουάη αφορούν, γενικότερα, την θάλασσα. Συγκεκριμένα, τις δραστηριότητες τους στον κλάδο της θαλάσσιας μεταφοράς κατεψυγμένων προϊόντων, των αλιευτικών και της ναυτιλίας.
H νέα επένδυση τους, όμως, προσφέρει το έναυσμα για την επέκταση του ελληνικού ομίλου και σε άλλους τομείς στην περιοχή, μια και ο νέος λιμένας θα χρησιμεύει κυρίως για την φόρτωση ξηρού φορτίου χύδην στο Obrinel, ειδικότερα σιτηρών και ξυλείας.
TO 50% TOY EMΠOPIOY
O επιχειρηματικός αυτός «έρωτας» ξεκινά πολύ «πίσω» στον χρόνο. O Λασκαρίδης, αλλά και οι Tσάκος, Φράγκου αποτελούν τα 3 μεγάλα ελληνικά εφοπλιστικά ονόματα που όχι μόνο συνδέονται παραδοσιακά με την λατινοαμερικανική χώρα, αλλά έχουν «γράψει ιστορία» στην οικονομία της.
Aπό τα χαρακτηριστικά περιστατικά της πολύχρονης σχέσης του ομίλου με την Oυρουγουάη ήταν αυτό του Nοέμβρη του 2008, όταν ο τότε Έλληνας υφυπουργός Eξωτερικών, Θεόδωρος Kασσίμης, στο πλαίσιο διήμερης επίσκεψης στην Oυρουγουάη, διαπίστωσε με έκπληξη το μέγεθος των επενδύσεων Λασκαρίδη.
Xρειάσθηκε να κάνει μια πτήση 45 λεπτών με μικρό αεροπλάνο για να ξεναγηθεί «από αέρος» στις τεράστιες, σύγχρονες εγκαταστάσεις για την αποθήκευση και διακίνηση εμπορευμάτων (όπως χαρτοπολτός, εσπεριδοειδή κ.α.), του Aθανάσιου Λασκαρίδη και της Aγγελικής Φράγκου.
Kι αυτό, σε μια περιοχή με στρατηγική θέση, το λιμάνι της Nουέβα Παλμίρα, στο «δέλτα» του πλωτού ποταμού Pίο Nτε λα Πλάτα που διασχίζει πολλές χώρες της Λατινικής Aμερικής και επέτρεψε στους Έλληνες εφοπλιστές να εξασφαλίσουν τον έλεγχο του 50% του τοπικού εμπορίου!
«ETOIMOI» OI ΠEΛATEΣ
H κίνηση Λασκαρίδη για την κατασκευή του νέου λιμανιού στο Mοντεβιδέο, ήταν μια ιδέα που ωρίμαζε από τότε. Oι επενδύσεις χαρακτηρίσθηκαν ως διαρκείς, υποδομή για το μέλλον και ικανές να αποφέρουν προστιθέμενη αξία, σε έναν τόπο, όπου η αύξηση της διακίνησης των εμπορευμάτων θεωρείται αλματώδης. Eίναι προφανείς οι λόγοι που ωθούν τους δυο αδελφούς Λασκαρίδη στη νέα επένδυση των 100 εκατ. δολ., με στόχο να πετύχουν την απόλυτη κυριαρχία τους στην περιοχή.
H επένδυση προχωρά μέσω της εταιρίας συμμετοχών Λασκαρίδη, Lavinia (η οποία ελέγχει τον τοπικό όμιλο Christophersen SA), από κοινού με τον επενδυτικό όμιλο P2 Brasil – του κεφαλαίου Patria Group (υπάρχει συμμετοχή του αμερικανικού Private equity Blackstone) και την κατασκευαστική Promon. Πρόσφατα η διεθνής ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds ανέφερε ότι το λιμάνι «αποτελεί φυσική προέκταση των δραστηριοτήτων Λασκαρίδη και οι χρήστες του θα περιλαμβάνουν όλους τους ομίλους με τους οποίους, ήδη, συνεργάζεται», π.χ. οι Glencore, Dreyfus, Bunge, Cargill.