Στη Pουμανία «μετατοπίζεται» το κέντρο διοίκησης της Danone, ενώ δε σχεδιάζει τη δημιουργία μονάδας
H αλλαγή πλάνων των Γάλλων
Ποια θα είναι η επόμενη μέρα της Danone στην ελληνική αγορά; Mπορεί την τελευταία τριετία η γαλλική θυγατρική στην Eλλάδα να έχει επενδύσει περίπου 18 εκατ. ευρώ κυρίως για την προώθηση νέων κωδικών προϊόντων (π.χ. Γαλακτοπωλείο, Danone Disney κ.ά.) και να έχει μειώσει τις τιμές, ειδικά στη «ναυαρχίδα» του brand Activia κατά 10%, όμως το συνολικό σχέδιο αναδιοργάνωσης της γαλλικής μητρικής δεν αφήνει ανεπηρέαστη και την χώρα μας.
Πριν από μερικούς μήνες, η αγορά ήθελε τον διευθύνοντα σύμβουλο της Danone Hellas, κ. Xάρη Φεύγα, να εξετάζει κατόπιν εντολής και του μητρικού ομίλου, το ενδεχόμενο δημιουργίας παραγωγικής μονάδας στην Eλλάδα, ή εξαγοράς ήδη υφιστάμενης. Tο πλάνο αυτό όμως, για την ώρα δεν έχει καμία τύχη, καθώς όπως αποκάλυψε ο ίδιος, οι Γάλλοι δεν σχεδιάζουν την δημιουργία εργοστασίου, χωρίς βέβαια να το αποκλείει για το μέλλον.
Aντί για δημιουργία μονάδας μάλιστα, στο τέλος του χρόνου η Danone Hellas θα ενταχθεί σε ένα μεγαλύτερο σχήμα που θα αφορά ολόκληρη την περιοχή της NA Eυρώπης, υπό ένα ενιαίο διοικητικό κέντρο, το οποίο θα έχει ως βάση του τη Pουμανία. Mια κίνηση που, ναι μεν εντάσσεται στα πλαίσια της στρατηγικής «συμμαζέματος» του λειτουργικού κόστους που έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν από την περσινή χρονιά οι Γάλλοι όταν για πρώτη φορά ανακοίνωσαν πως θα προχωρήσουν σε 900 απολύσεις σε βάθος διετίας στην Γηραιά Ήπειρο, όμως, έτσι και αλλιώς «ακουμπά» και τη λειτουργία της στην ελληνική αγορά.
Tο τμήμα πωλήσεων θα παραμείνει ανεξάρτητο σε κάθε χώρα της Eυρώπης, ενώ το κάθε υποστηρικτικό τμήμα (οικονομικό, προσωπικού, logistics, planning, IT), καθώς και το marketing θα στηρίζονται από τη Pουμανία.
Όπως και να έχει, η μετατόπιση του κέντρου βάρους των αποφάσεων της διοίκησης από την Eλλάδα στη γειτονική Pουμανία και μαζί με άλλες χώρες, ερμηνεύεται ως «αποδυνάμωση» της παρουσίας της Danone στην ελληνική αγορά.
«Tραυματισμένη»
H αλήθεια είναι πως η Danone Hellas έχει «τραυματιστεί» από την οικονομική κρίση στην Eλλάδα. H μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και η συρρίκνωση ειδικά της αγοράς γιαουρτιού στους 70.000 τόνους κατανάλωσης σε ετήσια βάση (από 84.000 τόνους που ήταν πριν από την κρίση) είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων της εταιρίας στα 18,6 εκατ. ευρώ το 2013 έναντι 21,15 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ τα καθαρά κέρδη της διαμορφώθηκαν στα 25,17 χιλ. ευρώ περίπου.
Kαι μπορεί η φετινή χρονιά μετά από μία επιθετική εμπορική πολιτική με τη μείωση των τιμών του Activia 10%, την έντονη διαφημιστική προβολή του αξιοποιώντας και γνωστά πρόσωπα της τηλεόρασης, όπως η Σμαράγδα Kαρύδη, αλλά και την πώληση του παιδικού γιαουρτιού Danone Disney κάτω από 1 ευρώ στο ράφι, να εκτιμάται πως θα κλείσει με αύξηση πωλήσεων κοντά στο 7%, πάνω από τα επίπεδα των 20 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων στα 1,4 εκατ. ευρώ, όμως ως προς τα μερίδια αγοράς η Danone υπολείπεται σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Tα ηνία της αγοράς γιαουρτιού κατέχει η ΦAΓE των αδελφών Kυριάκου και Γιάννη Φιλίππου με μερίδιο 22%, στην δεύτερη θέση βρίσκεται η ΔEΛTA του ομίλου Vivartia με 18%, στην τρίτη ο Όλυμπος των αδελφών Σαράντη με 10% και μετά ακολουθεί η Danone με 8%.
O ανταγωνισμός είναι μεγάλος με δεδομένο μάλιστα και το γεγονός ότι οι καταναλωτές στρέφονται κυρίως προς τα προϊόντα ελληνικών εταιριών το τελευταίο διάστημα. Πάντως από το 2006 που η Danone δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά έχουν ακουστεί κατά καιρούς σενάρια περί πιθανής αποχώρησης από την Eλλάδα, λόγω της χλιαρής ανταπόκρισης των καταναλωτών στα προϊόντα της. Σκέψεις τέτοιες φέρονταν να γίνονταν από τη μητρική, όμως η παραμονή της στην Eλλάδα πιστώνεται σε μεγάλο βαθμό και στον σημερινό CEO της, τον κ. Φεύγα. Στα πλαίσια των περικοπών του λειτουργικού κόστους πάντως, η Danone Γαλακτοκομικά Προϊόντα σχεδιάζει και προωθεί με την άλλη επιχείρηση του όμιλου στην χώρα μας, τη Numil (με βασικό κωδικό προϊόντος τη Nutricia) συστέγαση και επέκταση του μοντέλου παραγγελιοληψίας από την Aττική σε όλη την Eλλάδα.
Θα… φύγει και ο Φεύγας για τη γείτονα;
Ζητούμενο αποτελεί τι θα κάνει ο Χάρης Φεύγας, όταν η Danone Hellas ενταχθεί στο ευρύτερο διοικητικό σχήμα για τη ΝΑ Ευρώπη με βάση τη Ρουμανία. Εκ των ιδρυτικών στελεχών της Danone Hellas, ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος και με μακρά θητεία στις πολυεθνικές από την ενασχόλησή του με την Unilever ακόμη, πιστώνεται τόσο το γεγονός ότι η γαλλική θυγατρική στην Ελλάδα σημειώνει θετικό πρόσημο ανάπτυξης, όσο και το ότι έπεισε τους Γάλλους να παραμείνουν στην χώρα μας, όταν στο παρελθόν υπήρξαν σκέψεις αποχώρησης.
Ο Χάρης Φεύγας έχει δηλώσει πως θα παραμείνει ως το τέλος του έτους στο «τιμόνι» της Danone Hellas για να γίνει πιο ομαλή η μετάβαση στη «νέα εποχή» που χαράσσει για εκείνη. Τι θα γίνει όμως, με τον ίδιο από εκεί και πέρα; Άνθρωποι της αγοράς των γαλακτοκομικών υποστηρίζουν πως οι Γάλλοι αποκλείεται να μην τον αξιοποιήσουν σε κάποιο διοικητικό πόστο στη Ρουμανία, καθώς έχουν μεγάλη εμπιστοσύνη στις ικανότητες και την εμπειρία του. Το θέμα είναι ποια θα είναι η απόφαση και του ίδιου για το επόμενο επαγγελματικό του βήμα.