Ο «δρόμος» για την επιβίωση του ομίλου Mamidoil- JetOil περνά και από την Κρήτη.
Εκεί, όπου η οικογένεια Μαμιδάκη εδώ και μια δεκαετία προσπαθεί να κατασκευάσει εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής καυσίμων στην Σούδα, αλλά τα επενδυτικά της σχέδια έχουν «βαλτώσει» εξαιτίας της γραφειοκρατίας και των αντιδράσεων τοπικών φορέων, οι οποίοι πολλές φορές προσέφυγαν στο ΣτΕ για να ακυρώσουν την επένδυση.
Ο όμιλος, ακολουθώντας τη «νομοτελειακή πορεία» της αγοράς καυσίμων συνολικά, η οποία έχει υποστεί καθίζηση 40% την τελευταία τριετία, έχει βρεθεί σε «κλοιό» ζημιών και χρεών. Το 2013, οι ζημίες εκτινάχθηκαν στα 11,6 εκατ. ευρώ από 3,3 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ το σύνολο των υποχρεώσεών του ανήλθε στα 323,5 εκατ. εκ των οποίων 179,3 εκατ. οι βραχυπρόθεσμές.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Κυριάκος Μαμιδάκης, αλλά και ο ανιψιός του και διευθύνων σύμβουλος, Αλέξανδρος δίνουν έναν καθημερινό αγώνα. Βρίσκονται σε διαρκείς επαφές με προμηθευτές και με τράπεζες.
Προχωρούν σε συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών έχοντας «παγώσει» όποια νέα σχέδια επέκτασης του δικτύου πρατηρίων (μάλιστα έχουν «ξεφορτωθεί» και ορισμένα που δεν απέδιδαν τα προσδοκώμενα), μειώνουν τις πιστώσεις και τους χρόνους πληρωμών στην βιομηχανία και όπου υπάρχει η δυνατότητα ζητούν την εξόφληση σε μετρητά.
Ταυτόχρονα δεν εγκαταλείπουν το «στοιχειωμένο» project της Σούδας στο οποίο ποντάρουν πολλά για την ανάκαμψη. Και αυτό επειδή θα τους έδινε την δυνατότητα να αξιοποιήσουν το γεγονός των αυξημένων αναγκών σε ενέργεια που έχει η Κρήτη, ενώ θα «απαντούσαν» και στον έντονο ανταγωνισμό άλλων εταιριών δυναμικά.
Οι ελπίδες αναπτερώθηκαν με την έγκριση που δόθηκε από το ΥΠΑΝ για την ένταξη της επένδυσης, ύψους 14 εκατ. στις διατάξεις του Επενδυτικού Νόμου. Όμως, ακόμη ο δρόμος είναι μακρύς σχετικά με το να καμφθούν όλες οι αντιδράσεις εκείνων των φορέων που εξακολουθούν να εναντιώνονται στο project, όπως είναι αρκετά στελέχη του Δήμου Χανίων.
Ο Μαμιδάκης ποντάρει στην κρατική ενίσχυση των 4,2 εκ. η οποία εγκρίθηκε και που φιλοδοξεί να του δοθεί για την υλοποίηση της επένδυσης, ενώ τα υπόλοιπα 10 εκατ. ευρώ θα τα χρηματοδοτήσει με ίδια κεφάλαια, αλλά και με τη στήριξη των τραπεζών, όπως όλα δείχνουν.
Ένα σημαντικό «όπλο» στα χέρια του για την ανάκαμψη, πέρα από τις επενδύσεις στην Κρήτη είναι και οι εξαγωγές. Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο Οκτώβριο η εταιρία συμπεριλήφθη στη λίστα με τις 500 μεγαλύτερες εξαγωγικές επιχειρήσεις σε διεθνές επίπεδο, καταλαμβάνοντας την 19η θέση, ενώ η εξωστρέφεια λειτουργεί και ως αντίδοτο στις εγχώριες απώλειες.
Επιχειρηματικοί κύκλοι πάντως, τονίζουν πως ίσως το ρουν της ιστορίας της Mamidoil- JetOil να ήταν διαφορετικό, αν οι Κρητικοί επιχειρηματίες είχαν ενδώσει πριν από καιρό στο φλερτ ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Παλαιότερα ήταν ανένδοτοι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Μετά την κρίση, ωστόσο, οι Μαμιδάκηδες έγιναν πιο διαλλακτικοί στο ενδεχόμενο εισόδου στρατηγικού επενδυτή, που πιθανότατα θα αποτελούσε λύση και στις όποιες οικονομικές «αρρυθμίες» του ομίλου.
Όμως, οι συνθήκες άλλαξαν. Πριν από έναν χρόνο εμφανίστηκε ενδιαφερόμενος. Ισχυρός ξένος όμιλος με δραστηριότητα στα Βαλκάνια που ήθελε να «βάλει πόδι» και στην ελληνική αγορά με «όχημα» την Jet Oil.
Οι δύο πλευρές κάθισαν στο τραπέζι των συζητήσεων, έγινε μάλιστα ο σχετικός έλεγχος στο δίκτυο και τους αποθηκευτικούς χώρους, συντάχθηκε η έκθεση των αποτιμητών και ενώ όλα έδειχναν πως θα προκύψει «γάμος», τελικά προέκυψε διάλυση του διαφαινόμενου αρραβώνα.
Αιτία αφενός η οικονομική κατάσταση που επικρατεί στο retail και αφετέρου το ότι τα οικονομικά της επιχείρησης δεν ήταν όπως τα περίμεναν οι αγοραστές.