O Γ. Περιστέρης που έμεινε «εκτός νυμφώνος» από το έργο 42 εκ., χαράσσει νέα στρατηγική
Καταστρώνοντας νέα στρατηγική και πλάνα, αλλά και εξετάζοντας συμπράξεις με νέους συμμάχους «προθερμαίνεται», σύμφωνα με πληροφορίες, ο Γιώργος Περιστέρης για τα επόμενα μεγάλα projects ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών.
Και αυτό γιατί το “crash test” του διαγωνισμού για την πρώτη φάση των Κυκλάδων, ύψους 240 εκατ. δεν αποδείχθηκε επιτυχές.
Η ΤΕΡΝΑ κατέβηκε μεν διεκδικώντας την τρίτη ομάδα έργων, ύψους 42 εκατ. (υποσταθμός Ζεύξης 150 KV στο Λαύριο, υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το ΚΥΤ 400 KV Λαυρίου, καθώς και τους τρεις υποσταθμούς Υποβιβασμού 150 KV/MT σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο), αλλά έμεινε «εκτός νυμφώνος».
Στην ομάδα αυτή, όπου νικητής αναδείχθηκε η Alstom Grid Spa, «συνωστίσθηκαν» οι περισσότεροι μνηστήρες που έφτασαν τους 6 (εκτός της ΤΕΡΝΑ και της Alstom, οι ΜΕΤΚΑ, Siemens, ABB-Αρχικόν Α.Ε. και Chint Electric).
O Περιστέρης είχε στο πλευρό του τον μεγάλο κορεατικό όμιλο Hyosung που δραστηριοποιείται από τα ενεργειακά έργα μέχρι τις κατασκευές και το εμπόριο, αλλά τελικά δεν έκοψε το νήμα.
Με ξένους
Έτσι, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, για τα επόμενα projects διασύνδεσης τα οποία ο επικεφαλής της ΤΕΡΝΑ είναι αποφασισμένος να διεκδικήσει δυναμικά, ήδη προγραμματίζει επαφές και με άλλους ισχυρούς ξένους ομίλους προκειμένου να έχει αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας, καθότι ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός. Δεν αποκλείεται μάλιστα με τον κατάλληλο σύμμαχο να χτυπήσει, πέραν των υποσταθμών και τα τμήματα καλωδίων, που απορροφούν και το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού (στις Κυκλάδες «μοιράστηκαν» περί τα 200 εκατ. τα Ελληνικά Καλώδια του Στασινόπουλου και η ιταλική πολυεθνική Prysmian).
Το συγκεκριμένο ενδιαφέρον του Περιστέρη, για τους «παροικούντες» την Ιερουσαλήμ, είναι γνωστό εδώ και καιρό.
Έτσι και με τη δημόσια τοποθέτησή του για την ανάγκη να προωθηθούν άμεσα τα σχετικά έργα, μπορεί να μην «κόμισε γλαύκας εις Αθήνας», αλλά, όπως έχει ήδη αναδείξει η Deal, αφενός δήλωσε «παρών» στη μεγάλη ευκαιρία που ανοίγεται σε επιχειρηματικό επίπεδο και αφετέρου, με τη βαρύτητα που του προσδίδει ο ρόλος του ως ένας από τους «βαρόνους» του κατασκευαστικού και ενεργειακού σκηνικού, «σπρώχνει» την πολιτική ηγεσία προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης των projects που θεωρούνται «υπερώριμα» τεχνικά και επιβεβλημένα από πλευράς οικονομικής σκοπιμότητας.
Κι αυτό γιατί πέραν της μόνιμης λύσης στο πρόβλημα των διακοπών ρεύματος, μόνο για πέρυσι η δαπάνη καυσίμων για τους πετρελαιοσταθμούς των νησιών ξεπέρασε τα 700εκ. επιβαρύνοντας τις χρεώσεις ΥΚΩ των λογαριασμών της ΔΕΗ.
Άνω του 1 δισ.
Για τον επικεφαλής της ΤΕΡΝΑ η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών αποτελεί το ένα από τα δύο μεγάλα στοιχήματα (παράλληλα με τη «μικρή ΔΕΗ») των επόμενων χρόνων στον ενεργειακό τομέα, καθώς μιλάμε για projects που θα υπερβούν κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ.
Μόνο για την Κρήτη ο προϋπολογισμός θα φτάσει τα 750 εκ., ενώ ήδη σχεδιάζεται η δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων ύψους 160 εκ. που προγραμματίζεται από το 2016 και μετά. Στα δύο αυτά έργα, τα οποία περιλαμβάνονται στο δεκαετές αναπτυξιακό πλάνο του ΑΔΜΗΕ, θα προστεθεί ως ΣΔΙΤ και η διασύνδεση των νησιών του Β. Αιγαίου (Λέσβος, Λήμνος), αλλά και αυτή των Δωδεκανήσων μέσω Ρόδου.
Πέραν αυτών καθ αυτών των projects η στρατηγική σημασία των διασυνδέσεων τόσο για τον Γ. Περιστέρη όσο και για τους άλλους μεγάλους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς (ο ΕΣΑΗ έχει υποστηρίξει την αναγκαιότητα των σχετικών έργων) συναρτάται και με την απόλυτη αξιοποίηση των μονάδων ΑΠΕ –κυρίως ανεμογεννήτριες- που διαθέτουν στο νησιωτικό χώρο και κυρίως στην Κρήτη. Υπενθυμίζεται το κολοσσιαίο σχέδιο της ΤΕΡΝΑ, προϋπολογισμού d 2,46 δισ. ευρώ, για την ανάπτυξη 33 συστοιχιών Αιολικών Σταθμών ισχύος 1.077 MW στην Κρήτη και τη διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω υποθαλασσίου καλωδίου, το οποίο ήταν ενταγμένο στο fast track, αλλά τέθηκε εκτός τον περασμένο Φεβρουάριο.