Στην… εντατική για 1 δισ. ευρώ
Με ρυθμό «σταμάτα ξεκίνα» κινείται η κατασκευή των οδικών αξόνων στην Ελλάδα για περισσότερα από έξι χρόνια, με το Υπουργείο Υποδομών να αναζητώ πλέον έξοδο διαφυγής μέσω πόρων του νέου ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Οι πέντε βασικοί οδικοί άξονες της χώρας ξεκίνησαν το 2007 μέσω συμβάσεων παραχώρησης οι οποίες αναμορφώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2013 προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες που είχαν σταματήσει από τα τέλη του 2010.
Παρά τις συνεχείς ανακοινώσεις του υπουργείου Υποδομών για άμεση δημοπράτηση του τμήματος Πάτρα – Πύργος που εξαιρέθηκε από τη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, για να δημοπρατηθεί το έργο, προϋπολογισμού περί τα 340 εκατ. ευρώ, πρέπει πρώτα να ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κάτι που δεν έχει συμβεί μέχρι σήμερα και στο νέο ΕΣΠΑ. Πρόκειται για τμήμα μήκους 75 χιλιομέτρων που έχει κατασκευαστεί κατά περίπου 25% από την κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού, αλλά έμεινε στη μέση λόγω σειρά προβλημάτων.
Το οδικό τμήμα πρόκειται να κατασκευαστεί σε νέα χάραξη η οποία ξεκινά από το τέλος της ευρείας παράκαμψης Πατρών και φτάνει μέχρι την είσοδο του Πύργου. Θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (και λωρίδα έκτακτης ανάγκης), παράπλευρους δρόμους, αλλά και δύο σταθμούς διοδίων. Ο πρώτος θα λειτουργήσει στην περιοχή Τσουκαλέικα και ο δεύτερος στα Χανάκια Πύργου, ενώ θα κατασκευαστούν και δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
Δύσκολα θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2016, όπως έχει υποστηρίξει η ηγεσία του υπουργείο, το τμήμα Καλό Νερό (Κυπαρισσίας) – Τσακώνα καθώς βρίσκεται σε αρχικό στάδιο προετοιμασίας. Το οδικό τμήμα είναι μήκους 30 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού περί τα 130 εκατ. ευρώ. Θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο, αλλά με βάση μελέτες που θα εκπονηθούν από την Ολυμπία Οδό. Μικρές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας θα υπάρξουν στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό για το οποίο υπήρξε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία απαγορεύονταν η διαπλάτυνση του δρόμου.
Με διαφορετικό μοντέλο θα προχωρήσουν τα δύο τμήματα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας που εξαιρέθηκε, σ’ αυτή τη φάση, από τη σύμβαση παραχώρησης. Η συμφωνία με την κοινοπραξία υπό την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει πως τα τμήματα θα κατασκευαστούν από τον ίδιο όμιλο.
Πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης είχε υποστηρίξει πως πρώτα θα ξεκινήσει το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα, συνολικού μήκους 32,5 χιλιομέτρων, αφού εξασφαλιστούν τα σχετικά κονδύλια.
Μεγαλύτερες δυσκολίες αντιμετωπίζει το δεύτερο τμήμα, από Ανισόπεδο Κόμβο Γρεβενών μέχρι την Εγνατία Οδό. Η συμφωνία επανεκκίνησης των έργων στους οδικούς άξονες προβλέπει πως η κοινοπραξία υπό την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα συντάξει τις τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες της προτεινόμενης νέας χάραξης μέχρι το τέλος του 2014. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σε συνεργασία με το Υπουργείο καθώς το συγκεκριμένο τμήμα διέρχεται από περιοχή της καφέ αρκούδας και έχουν υπάρξει παρεμβάσεις φορέων της περιοχής για περιβαλλοντικά ζητήματα.