Αποφασίζει για την αίτηση ανάκλησης της ΣΕΠ ΑΕ
Στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου Συνεδρίου επί της αίτησης ανάκλησης που είχε υποβάλλει η ΣΕΠ ΑΕ, θυγατρική του κινεζικού ομίλου Cosco, βρίσκονται τα βλέμματα όλων, μετά και το εμπόδιο που προέκυψε με την επένδυση της Lamda Development στο Ελληνικό.
Η ΣΕΠ ΑΕ είχε υποβάλει αίτηση ανάκλησης για την αρχική αρνητική γνώμη επί της συμφωνίας φιλικού διακανονισμού με τον ΟΛΠ. Τα στελέχη της ΣΕΠ παρουσίασαν τις θέσεις τους την Τετάρτη με βάση τον φάκελο που είχαν υποβάλλει από την Δευτέρα ώστε να απαντήσουν στις αιτιάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου με βάση τις οποίες απέρριπτε τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού.
Η απόφαση αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς τις τελευταίες ημέρες έχει φουντώσει η συζήτηση για το ρόλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και τον τρόπο κατάρτισης συμβάσεων από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και άλλους κρατικούς φορείς.
Είναι η δεύτερη φορά που το Ε.Σ. απορρίπτει τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού καθώς την πρώτη φορά είχε υπάρξει αρνητική απόφαση για τυπικούς λόγους. Κύκλοι που παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν πως τυπικοί είναι οι λόγοι και σ’ αυτή την περίπτωση. Ωστόσο από την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τους Κινέζους εξαρτάται και η πρόοδος του διαγωνισμού πώλησης του 67% του ΟΛΠ που βρίσκεται σε εξέλιξη, με πέντε ομίλους (μεταξύ των οποίων και η Cosco) να έχουν περάσει στην τελική φάση. Αρχικά προβλέπονταν πως οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβάλλονταν εντός των προσεχών εβδομάδων, αλλά τώρα δίνεται αγώνας ώστε να κατατεθούν μέχρι τέλος του έτους.
Ποιοι έμειναν εκτός 2ης φάσης
Εκτός της δεύτερης φάσης έμεινε μόνο ένας όμιλος, η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Cartesian Group η οποία λέγεται πως θα συμμαχήσει με την Ports America Group Holdings που πέρασε στο τελικό στάδιο. Οι αμερικανοί (αν τελικά υποβάλλουν δεσμευτική προσφορά) θα μονομαχήσουν με την APM Terminals B.V. (του ναυτιλιακού κολοσσού Maersk), την COSCO (Hong Kong) Group Limited, την International Container Terminal Services (Φιλιππίνες) και την Utilico Emerging Markets Limited από τη Νέα Ζηλανδία.
Βαρβιτσιώτης: Νέα επένδυση της Cosco 230 εκατ. ευρώ
Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και η διοίκηση του ΟΛΠ υπό τον Γιώργο Ανωμερίτη επαναλαμβάνουν συνεχώς πως μέσω του φιλικού διακανονισμού η Cosco θα προχωρήσει σε νέα επένδυση 230 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, τονίζουν πως αφού το ποσοστό εσόδων του ΟΛΠ επί των συνολικών εσόδων της θυγατρικής της Cosco (της ΣΕΠ ΑΕ που διαχειρίζεται στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων), που διαμορφώνεται σε 24,5% από το 2017, παραμένει σταθερό, τότε η αύξηση των κινήσεων κοντέινερ από 3,7 εκατ. TEU σε 6,2 TEU σημαίνει σχεδόν διπλασιασμό των εσόδων του οργανισμού.
Με βάση την αναθεωρημένη συμφωνία με τους Κινέζους, ο Προβλήτας Πετρελαιοειδών χρηματοδοτείται και κατασκευάζεται από τη ΣΕΠ Α.Ε., αλλά παραμένει υπό την εκμετάλλευση του ΟΛΠ. Με την αναβάθμιση του προβλήτα ΙΙΙ και το νέο εξοπλισμό, το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί πλέον να υποδέχεται πλοία μεταφοράς κοντέινερ νέας τεχνολογίας (15.000 – 18.000 TEU), τα οποία τώρα δεν μπορούν να εξυπηρετούνται στις Προβλήτες του ΟΛΠ και της ΣΕΠ Α.Ε.
Η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε εκφράσει επιφυλάξεις για τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού με βάση εισηγήσεις συμβούλων της. Οι επιφυλάξεις δεν εισακούστηκαν από την κυβέρνηση, η οποία είχε συμφωνήσει επίπεδο πρωθυπουργού την προώθηση της νέας συμφωνίας με τους Κινέζους.