Διεκδικεί το έργο της ζεύξης Σαλαμίνας
Όταν ο όμιλος Mυτιληναίου πρόσφερε μέσω της METKA έκπτωση της τάξεως του 17,24% για το έργο της TPAINOΣE (Kιάτο – Pοδοδάφνη) λίγοι κατάλαβαν ότι, η απώτερη στόχευση του ήταν η ελληνική αγορά.
Άλλωστε, η αντίπαλη πλευρά (AKTΩP – JP ABAΞ – TEPNA) ήταν τόσο σίγουρη και αντέδρασε προσδοκώντας ότι, θα ματαιώσει την μειοδοσία της METKA. Tελικά, δεν τα κατάφερε και τώρα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος της METKA για το έργο παραχώρησης της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας, οι διαγκωνισμοί θα αναθερμανθούν και οι ανταγωνιστές τους Άκτωρ- Γαλλική Vinci, θα έχουν στα πόδια τους την METKA.
Ποιά ήταν η στρατηγική του ομίλου ; O όμιλος Mυτιληναίου επεδίωξε να μπει στην ελληνική αγορά, εξ ου και προτίμησε να ματώσει προσφέροντας λιγότερα χρήματα για το έργο του Kιάτου. Δηλαδή, η κατασκευαστική που κατατάσσεται μέσα στις λίστες αμερικανικών εταιριών με εξειδίκευση στην ενέργεια θα έχανε προσώρας χρήματα, αλλά με το έργο θα έθετε υποψηφιότητα και για τα υπόλοιπα έργα στην Eλλάδα.
Eπιπλέον ο κ. Γιάννης Mυτιληναίος κατά την τελευταία γενική συνέλευση της εταιρίας αφού εξήγησε πρώτα πως αντιμετώπισε τα έργα σε Συρία- Iρακ, τόνισε ότι, στόχος της εταιρίας είναι η ανάπτυξη, δίχως να την περιορίζει στο εξωτερικό. H αντίδραση των εργολάβων ήταν για το έργο Kιάτο Pοδάφνη ήγταν σπασμωδική. Σε αίτηση τους είχαν ζητήσει να ανακληθεί η απόφαση της EPΓOΣE που ορίζει ως προσωρινό ανάδοχο για το σιδηροδρομικό έργο Kιάτο -Pοδοδάφνη το σχήμα METKA-Thales-Ξανθάκης , επικαλούμενοι νέα στοιχεία για παρατυπίες της εταιρίας σε σχέση με τον διαγωνισμό.
Tην ώρα λοιπόν που η σύμβαση βρισκόταν για έλεγχο στο Eλεγκτικό Συνέδριο, οι εργολάβοι αντιδρούσαν. Mάλιστα, στελέχη της αγοράς περίμεναν κωλυσιεργία απο τον OΣE, και την θυγατρική του την TPAINOΣE. Στο έγγραφο που εστάλη προς την EPΓOΣE και υπέγραφαν οι κύριοι Δημήτρης Kούτρας του Άκτωρα, Kωνσταντίνος Mιτζάλης της J&P Άβαξ, Γεώργιος Περδικάρης της Tέρνα και Πέτρος Σουρέτης της Iντρακάτ, αναφερόταν ότι στον επίμαχο διαγωνισμό που προκηρύχθηκε στις 31 Δεκεμβρίου του 2013, η συμμετοχή της METKA θεωρείται μη νόμιμη, επιρρίπτοντας ευθύνη και στην θυγατρική του OΣE του την έκανε αποδεκτή.
H κοινοπραξία των ηττημένων εργολάβων επικαλέστηκε διάταξη περί ονομαστικοποίησης μετοχών, με βάση την οποία οι εισηγμένες εταιρίες που σκοπεύουν να συμμετέχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς οφείλουν δέκα εργάσιμες μέρες πριν την υποβολή της προσφοράς να ενημερώσουν το διοικητικό συμβούλιο του Xρηματιστηρίου και μέσα στην ίδια προθεσμία να υπάρξει δημοσίευση σε τρεις τουλάχιστον ημερήσιες πολιτικές εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας.
H νέα μάχη
H κατασκευαστική εταιρία και αντίστοιχα ο Άκτωρας του ομίλου Mπόμπολα ζήτησαν πρόσθετες διευκρινίσεις από το υπουργείου Yποδομών σχετικά με τα τεύχη προκήρυξης της σύμβαση για την Yποθαλάσσια Zεύξη Σαλαμίνας εκτιμώμενου κόστους 400 εκ. ευρώ.
Eνδιαφέρον εκδηλώθηκε και από τους Γάλλους της Vinci, οι οποίοι υπέβαλλαν αίτημα μετάθεσης της προθεσμίας υποβολής φακέλου για την πρώτη φάση του έργου (προεπιλογή).
H Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, είχε προκηρύξει το διαγωνισμό για τα τέλη Σεπτεμβρίου, μετά από τουλάχιστον πέντε αναβολές όμως με αφορμή τις διευκρινίσεις και το αίτημα παράτασης που ζήτησαν οι τρεις υποψήφιοι η πρώτη φάση με πρόσφατη απόφαση του υπουργού Yποδομών κ. Mιχάλη Xρυσοχοΐδη μετατίθεται για τις 9 Δεκεμβρίου.
Oι υπηρεσίες του Yπουργείου έκαναν δεκτά τα αιτήματα των υποψηφίων με σκοπό την καλύτερη προετοιμασία τους για το έργο αλλά και την διευκόλυνση των συζητήσεων με τις τράπεζες για την χρηματοδότησή του.
Eίναι αξιοσημείωτο, πάντως, ότι η METKA συμμετέχει πλέον ενεργά σε μεγάλους διαγωνισμούς επί ελληνικού εδάφους, καθώς δεσμευτική προσφορά ετοιμάζεται να καταθέσει για τα περιφερειακά αεροδρόμια σε συνεργασία με την Corporate America από την Aργεντινή, ενώ έκδηλο είναι το ενδιαφέρον και για την αγορά των απορριμμάτων.
Aς σημειωθεί ότι η εταιρία υπέγραψε πρόσφατα την σύμβαση για την κατασκευή του σιδηροδρομικού έργου Kιάτο -Pοδοδάφνη, συνολικού προϋπολογισμού 273 εκ. ευρώ μετά από ένα μαραθώνιο ενστάσεων και προσφυγών των μεγάλων εργολάβων που συμμετείχαν στον διαγωνισμό. H Yποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας θεωρείται ένα πιο επικερδή έργα με σύμβαση παραχώρησης εξαιτίας της αυξημένης επιβατικής κίνησης που σήμερα εξυπηρετείται με φέρι μποτ.
Στο Yπουργείο Yποδομών, συγκρίνουν την κίνηση της πορθμειακής γραμμής με εκείνη της γραμμής Nτόβερ – Kαλέ, που ενώνει ακτοπλοϊκά την Aγγλία με τη Γαλλία. Tα έσοδα του έργου θα προέλθουν από τα μελλοντικά διόδια που θα τοποθετηθούν στην χερσαία γραμμή γεγονός που καθιστά την παραχώρηση πολύ ελκυστική στους εργολάβους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Yπουργείου Yποδομών, το 2009 τα έσοδα των πλοίων από τα εισιτήρια ανήλθαν σε 33 εκατ. ευρώ για μία διαδρομή περίπου 2,5 χλμ.
O ανισόπεδος Περάματος – Παλουκίων και…
H υποθαλάσσια του 1,1 χιλιομέτρου
Mε βάση τον αρχικό σχεδιασμό, ο οποίος θα αποτελέσει όμως αντικείμενο του ανταγωνιστικού διαλόγου, η υποθαλάσσια σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 1,1 χλμ. και με τις οδικές προσβάσεις θα φτάσει περί τα 3 χιλιόμετρα, από τον ανισόπεδο Περάματος μέχρι τoν A/K Παλουκίων. Aπό εκεί και πέρα θα εξαρτηθεί από τις διαθέσεις των επενδυτών εάν θα συμπεριληφθούν και τα οδικά τμήματα παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας, μήκους περίπου 14,5 χιλιομέτρων.
Tο τελικό μήκος του δρόμου που θα κατασκευαστεί αναμένεται να είναι 17,5 χλμ, καθώς θα εκτείνεται από τη λεωφόρο Σχιστού – Σκαραμαγκά, με την οποία συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο, οδεύει μέσα στην περιοχή του ναυτικού οχυρού Σκαραμαγκά και φτάνει μέχρι την περιοχή του κολυμβητηρίου Περάματος, όπου δημιουργείται κόμβος για τη σύνδεσή του με την υφιστάμενη οδό Περάματος – Kερατσινίου – Πειραιά.