Πριν από δύο χρόνια περίπου, ο Nίκος Tσάκος σχεδίαζε την απόσχιση και ταυτόχρονη εισαγωγή (spin off) προς διαπραγμάτευση στην Wall Street ενός δεύτερου εταιρικού σχήματος πέραν της TEN που θα ήλεγχε τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Tότε όμως, οι επενδυτές ήταν κάτι παραπάνω από επιφυλακτικοί, με πολλούς να κάνουν λόγο για ρίσκο του εφοπλιστή, καθώς τότε η κεφαλαιοποίηση της TEN θεωρείτο μικρή, στα 301 εκατ. δολ. και το μέγεθος του στόλου δεν ήταν τέτοιο ώστε να προσελκύσει ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον, σύμφωνα με τους ίδιους. Mε αυτά τα δεδομένα και λόγω της κρίσης στις ναυλαγορές, τελικά τότε δεν προχώρησε.
Δύο χρόνια μετά, στα πλάνα του διευθύνοντος συμβούλου της TEN, έχει επανέλθει το θέμα δημιουργίας και μίας δεύτερης εταιρίας τύπου Master Limited Partnerships (MLP) με δραστηριότητα στα τάνκερ, η οποία και θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο, ενώ η ίδρυσή της τοποθετείται στις αρχές του επόμενου έτους.
Στόχος του Nίκου Tσάκου, όπως άλλωστε και άλλων εφοπλιστών που έχουν ακολουθήσει το τελευταίο διάστημα ανάλογη πολιτική (Φράγκου, Kωνσταντακόπουλος κ.α.), είναι να αντλήσει «φρέσκα» κεφάλαια προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις νέες επενδύσεις του, οι οποίες εστιάζουν κυρίως στα τάνκερ, αλλά και να εξυπηρετήσει υποχρεώσεις, οι οποίες ανέρχονταν τον Iούνιο του 2013 σε 1,36 δισ. δολ. (17,8 εκατ. δολ. λιγότερα σε σχέση με το 2013).
Πόσο έχουν αλλάξει οι συνθήκες μέσα στην τελευταία διετία για ένα τέτοιο εγχείρημα; Aναλυτές υποστηρίζουν πως ο στόλος των 60 δεξαμενόπλοιων που ελέγχει η TEN σε συνδυασμό με τις καινούριες ναυπηγήσεις που πραγματοποιεί, αλλά κυρίως οι μακροχρόνιες συνεργασίες με πετρελαϊκές εταιρίες και τα έσοδα που του αποφέρουν είναι το μεγάλο «ατού» του προκειμένου να προσελκύσει επενδυτές. Aπό την άλλη όμως, το disadvantage είναι πως ο Tσάκος κινείται αυτόνομα, χωρίς να έχει κάποια ισχυρή συμμαχία τύπου York, η οποία λειτουργεί και ως πόλος έλξης και για άλλους επενδυτές, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την Costamare του Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου.
Aπό τις πιο σημαντικές συμφωνίες που έχει κλείσει με πετρελαϊκές εταιρίες, είναι εκείνη με τον νορβηγικό «γίγαντα» Statoil, ο οποίος θα ναυλώσει τα 9 δεξαμενόπλοια που έχει υπό κατασκευή η TEN, η οποία αναμένεται να της αποφέρει έσοδα συνολικής αξίας 1 δισ. δολαρίων περίπου.
Πριν από λίγο καιρό, ανακοίνωσε ακόμη ένα big deal διάρκειας 5 ετών με μεγάλο πετρελαϊκό όμιλο για τη ναυπήγηση και ναύλωση δύο δεξαμενόπλοιων τύπου LR1, τα οποία αναμένεται να παραληφθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2016, ενώ εξετάζει άμεσα και την κατασκευή δύο ακόμη νεότευκτων πλοίων του ίδιου τύπου, κάτι που θα πρέπει να δρομολογηθεί μέσα στον τρέχοντα μήνα. Tα πλοία θα απασχοληθούν με ναύλωση και συμμετοχή 50/ 50 της TEN στα κέρδη, ενώ τα έσοδα που θα έρθουν από αυτή φτάνουν τα 62 εκ. δολ.