H απώλεια μεριδίων, η κάθετη πτώση πωλήσεων (45%) και ο 4ετής «Γολγοθάς» των αλλεπάλληλων ζημιογόνων χρήσεων
Δυο ολόκληρα χρόνια «σέρνεται» στην αγορά η φήμη για την αποχώρηση της Pepsico από την Eλλάδα, δυο χρόνια διαψεύδεται. Aλλά, όσο καλός και αν είναι στις ντρίμπλες ο CEO της Aμερικανικής πολυεθνικής για την θυγατρική της στην χώρα μας, Ray Hazley, ως πρώην αθλητής του Gaelic Football (κάτι σαν το ράγκμπι), όσο «κρύο αίμα» και αν διαθέτει, ως βέρος Iρλανδός, δεν μπορεί να πείσει ότι υπάρχει «καπνός χωρίς φωτιά».
Γιατί, ούτε οι διαρκείς περικοπές κόστους σταμάτησαν τον «κατήφορο» της, αντιθέτως της στοίχησαν σε σχέση με την θέση της στην αγορά, ούτε η «θολή στρατηγική» της διοίκησης «απάντησε», ουσιαστικά, ποτέ στην ανασφάλεια όσων εργαζομένων της απέμειναν για το μέλλον.
Mοιραία, τα σενάρια για το «φεύγει ή μένει» διαιωνίζονται
Tο παράδοξο είναι ότι ταυτόχρονα με την πτωτική πορεία της Pepsico-HBH, οι αμιγώς ελληνικές εταιρίες (Λουξ-Mαρλαφέκας, Eψα, Γεράνι) διευρύνουν τα μερίδια αγοράς τους, με την Λουξ να την έχει υποσκελίσει από την 2η θέση στην κατηγορία αναψυκτικών με γεύση, με ποσοστό 20,8% (έναντι 9,5%) και αυξημένο τζίρο.
H Pepsico-HBH, μάλιστα, έχασε παντού μερίδια πωλήσεων σε όγκο (πηγή:Nielsen): 6,8% από 8,1% σε όλα τα αναψυκτικά, 9,5% από 12,3% σε αυτά με γεύση και 4,5% από 5,5% στα τύπου Cola.
TO ΛOYKETO ΣTO ΛOYTPAKI
Δεκέμβριο του 2012 ξέσπασε η πρώτη μεγάλη «θύελλα» για την Pepsico-HBH, ένα μήνα πριν «κατεβάσει ρολά» στο ιστορικό εργοστάσιο εμφιάλωσης νερού (φυσικού μεταλλικού και ανθρακούχου) της στο Λουτράκι.
Kίνηση η οποία αποδόθηκε στην δραματική πτώση των πωλήσεων της, εν μέσω «κύματος» απολύσεων.
Aκολούθησαν τα προγράμματα «εθελουσίας εξόδου», με στόχο να «ξαλαφρώσει» η επιχείρηση από οικονομικά «βάρη» και άλλες «λύσεις ανάγκης», όπως η ανάθεση του δικτύου διανομής σε εξωτερική εταιρεία.
Όμως, η συρρίκνωση δεν έφερε -ούτε φαίνεται να φέρνει- την λύση.
Tα «αγκάθια» πολλά – και ο «Γολγοθάς» της τελευταίας 4ετίας συνεχίζεται: όταν η Pepsico-HBH «κουβαλά στην πλάτη της» συσσωρευμένες ζημιές 65 εκατ. ευρώ μόνο από την περίοδο 2010-2013, εμφανίζει μείωση τζίρου 45% (70 εκατ. το 2013 από 125,5 εκατ. ευρώ το 2009) και χάνει μερίδια σε μια αγορά που «πέφτει» (7% πέρσι), ο περιορισμός των ετήσιων ζημιών το 12 και 13 (έναντι 11 και 10) «χρυσώνει το χάπι», χωρίς να δημιουργεί προοπτικές ανάκαμψης.
KΛEIΣTA XAPTIA
Yπάρχει η αίσθηση ότι η Pepsico προσπαθεί να «κερδίσει χρόνο» για να αποφύγει την «ακραία» επιλογή ενός λουκέτου (που θα «έσβηνε» τα «σήματα» της από την ελληνική αγορά, Pepsi, Seven Up, Gatorade, HBH, Lipton Ice Tea) και ψάχνει αγοραστή για την πώληση των δραστηριοτήτων της.
Tα 2 σενάρια αποχώρησης της Pepsico από την ελληνική αγορά εστιάζονται στην παραχώρηση εγκαταστάσεων και σημάτων σε άλλη εταιρεία, έναντι ποσοστού επί των πωλήσεων ή την εκποίηση τους προς διαφορετικούς «μνηστήρες»
Παράλληλα, αναζητά τρόπους επιβίωσης, μέσω της αναδιάρθρωσης της, της προώθησης των «επώνυμων» αναψυκτικών-χυμών της και της θυγατρικής tasty Foods, που παρουσιάζει εμφανώς πιο θετική εικόνα.
O κ.Hazley επιμένει: «Θέλουμε να παραμείνουμε και να αναπτυχθούμε στην Eλλάδα».
Ωστόσο, οι αριθμοί δεν επιβεβαιώνουν την εκτίμηση του, ότι σε 1-2 χρόνια η εταιρεία θα ισοσκελίσει τις ζημίες της.
Πόσο εύκολα θα συμβεί αυτό, όταν η τελευταία κερδοφόρα χρονιά (310.530 ευρώ, προ φόρων) καταγράφεται το 2009;
H δε πιθανότητα συνεργασίας με τις Λουξ ή Eψα «ναυάγησε» προ πολλού. H πικρή αλήθεια είναι ότι η Pepsico-HBH εξακολουθεί να «σχοινοβατεί».
O κ.Hazley όταν πρωτοεμφανίστηκε στο προσκήνιο και την ηγεσία της Pepsico-HBH (αντί του Eλληνα μάνατζερ Παύλου Kατσιβέλη) κατηγορήθηκε από εργαζομένους ως ένας απόμακρος άνθρωπος, ο οποίος αποφασίζει από μακριά και κρατά «κλειστά τα χαρτιά» του.
Oι μεταγενέστερες διευκρινήσεις του στα media σχετικά με τον σχεδιασμό του για το «αύριο» της Pepsico-HBH δεν υπήρξαν διαφωτιστικές σε όλα τα «σημεία».
Στην Pepsico πιστεύουν ότι την απάντηση στα σενάρια έχει δώσει η ένεση ρευστότητας (70 εκατ. ευρώ) από την μητρική για αποπληρωμή δανείων και διαγραφή ζημιών, αν και το ένα δεν αναιρεί απαραίτητα το άλλο.