Βανδαλισμοί, κλοπές υλικού και συντήρηση δικτύου προκαλούν οικονομικό πονοκέφαλο στην εταιρεία, καθώς ποινικές ρήτρες για τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια είναι προ των πυλών.
Ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου της συντήρησης θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό, όμως υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα το έργο να παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα.
Αρκετούς μήνες τώρα ο ΟΣΕ βρίσκεται σε διαδικασία κατάρτισης των τευχών δημοπράτησης, προκειμένου να προκηρύξει το διαγωνισμό. Ωστόσο το πρόβλημα εξεύρεσης χρηματοδότησης που θα καλύψει το κόστος παραμένει άλυτο, παρότι όλοι αναγνωρίζουν ότι πρόκειται για μια διαδικασία που πρέπει να τρέξει με γρήγορους ρυθμούς.
Τον περασμένο Φεβρουάριο, το Υπουργείο Υποδομών ανέθεσε στον ΟΣΕ, ως κύριο και διαχειριστή της υποδομής, να προχωρήσει στην προετοιμασία και προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου, ο οποίος θα αναλάβει το έργο της συντήρησης του δικτύου. Ο αρχικός στόχος ήταν έως το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία με την ανάδειξη του αναδόχου. Ακόμη όμως ο διαγωνισμός δεν έχει προκηρυχθεί και το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα θεωρείται αδύνατο να τηρηθεί.
Όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός αναμένεται ότι θα αφορά την ανάθεση του έργου της συντήρησης σε ιδιώτες για διάστημα πέντε ή περισσότερων ετών, ενώ κύριος διαχειριστής όλου του δικτύου θα παραμείνει ο ΟΣΕ. Σήμερα η συντήρηση γίνεται κατά τμήματα με πληθώρα συμβάσεων. Ενδεικτικό του μεγέθους του έργου είναι μόνο την προηγούμενη χρονιά έγιναν δαπάνες άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής που παρουσίαζε προβλήματα λόγω κλοπών και βανδαλισμών της υποδομής.
Δεν υπάρχουν πολλά χρονικά περιθώρια
Η χρονική πίεση προκειμένου να προχωρήσει άμεσα το έργο είναι πολύ μεγάλη με δεδομένο ότι στο τέλος του 2014 έχει τοποθετηθεί ο χρόνος υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα πρέπει να δοθούν δεσμεύσεις στον υποψήφιο αγοραστή για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η έναρξη του διαγωνισμού για τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί προϋπόθεση για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Δεν πρόκειται για μια τυπική διαδικασία, αλλά και ζήτημα ουσίας καθώς μεγάλα κομμάτια του σιδηροδρομικού δικτύου παρουσιάζουν προβλήματα εξαιτίας της ελλιπούς συντήρησης. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφονται σημαντικές βραδυπορίες που επιβαρύνουν χρονικά την κίνηση των συρμών.
Η πρόσβαση σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο άριστης κατάστασης αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών. Εκτός, όμως, από την ασφάλεια ιδιαίτερα σημαντική είναι και η οικονομική διάσταση του θέματος, αφού καθυστερήσεις στην κίνηση των συρμών, λόγω κακής κατάστασης του δικτύου, θα σημαίνουν στο μέλλον την ενεργοποίηση ρητρών σε βάρος του διαχειριστή της υποδομής.
Ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών μέσα στα επόμενα χρόνια
Υπολογίζεται ότι υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τη διατήρηση της υποδομής σε άριστη κατάσταση θα αυξηθούν γεωμετρικά τα επόμενα χρόνια καθώς αναμένεται κατακόρυφη αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Η αύξηση αυτή θα προέρχεται αφενός από την αποκατάσταση των συνδέσεων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα γειτονικά δίκτυα (διευρωπαϊκός άξονας 10 μέσω Σκοπίων και Σερβίας, διευρωπαϊκός άξονας 22 μέσω Βουλγαρίας), αφετέρου από την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού του άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης που θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα της γραμμής.
Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να οδηγήσουν σε:
– Μεγάλο φόρτο βαρέων συρμών.
– Αύξηση της ταχύτητας επιβατικών συρμών.
– Πύκνωση των δρομολογίων υπεραστικών και προαστιακών συρμών.