Εν μέσω πολυμέτωπων πιέσεων από τράπεζες – μετόχους, ο Χ. Δαυίδ ψάχνει τρόπους να ενισχύσει το ταμείο της εταιρίας
Το «ραγισμένο» γυαλί της Frigoglass προσπαθεί να κολλήσει ο Χάρης Δαυίδ. Αυτή την περίοδο και μετά από ένα ευρύ πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του δικτύου παραγωγικών μονάδων, εξετάζει και άλλες λύσεις για να πάρει «ανάσες» η κλυδωνιζόμενη από την οικονομική κρίση εισηγμένη εταιρία, μεταξύ των οποίων και το επενδυτικό «φλερτ» που δέχεται για τον κλάδο υαλουργίας.
Και όλα αυτά υπό τις πιέσεις των πιστωτριών τραπεζών, μετόχων, αλλά και του ίδιου του του εαυτού, προκειμένου να μπορέσει να αντιστρέψει την ζημιογόνο τροχιά που έχει χαράξει η Frigoglass και να ενισχύσει τα ταμεία της.
Οι τράπεζες, οι οποίες θέλουν να αποφύγουν ένα «ναυάγιο» αντίστοιχο με εκείνο της Nutriart (πρώην Κατσέλη), σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ζητήσει από τον πρόεδρο της Frigoglass να βρει τρόπο ώστε να αυξηθούν τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας, τα οποία το πρώτο εξάμηνο του έτους μειώθηκαν στα 48 εκατ. ευρώ (από 86,2 εκατ. ευρώ), την ώρα που ο καθαρός τραπεζικός δανεισμός διαμορφώθηκε στα 239,6 εκατ.- δηλ. 5 φορές τα ίδια κεφάλαια.
Στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ των δύο πλευρών φέρεται να έχει πέσει η πρόταση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της τάξεως των 50 εκ. ευρώ περίπου ώστε ο βασικός μέτοχος να στηρίξει τον κλυδωνιζόμενο από την οικονομική κρίση όμιλο.
Οι μέτοχοι με την σειρά τους αισθάνονται «εγκλωβισμένοι» βλέποντας τη μετοχή να έχει υποχωρήσει σχεδόν κατά 60% από τα υψηλά της στα 6,63 ευρώ πέρυσι το Νοέμβριο, ενώ μόνο το τελευταίο τρίμηνο έχει σημειώσει απώλειες που ξεπερνούν το 20% με αποτέλεσμα να έχει επιστρέψει κοντά στις ελάχιστες τιμές του 2012 (2,6 ευρώ) και ζητούν και εκείνοι λύση.
Αλλά και ο ίδιος ο πρόεδρος της Frigoglass έχει θέσει ως προσωπικό του στοίχημα την επάνοδο του ομίλου με το διεθνές χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων στον τομέα επαγγελματικής ψύξης στην κερδοφορία, ακόμη και αν αυτό περνά μέσα και από δύσκολους «δρόμους», όπως την αναστολή λειτουργίας παραγωγικών μονάδων.
Μόνο την τελευταία 5ετία έχει κλείσει 4 εργοστάσια που δεν απέδιδαν τα αναμενόμενα (σε Νορβηγία, Πολωνία, Αμερική και τέλος του χρόνου αναστέλλεται η μονάδα της Τουρκίας) προκειμένου να μπορέσει να μειώσει το λειτουργικό κόστος και να τονώσει τη ρευστότητα, ενώ δεν αποκλείεται η δραστική αναδιάρθρωση του δικτύου του να συνεχιστεί, αν δεν υπάρξει γρήγορη επιστροφή σε θετικό έδαφος.
Μέσα σε αυτήν την κατάσταση τις τελευταίες ημέρες ο γιος του ισχυρού άντρα της Coca Cola 3 E, Γιώργου Δαυίδ εξετάζει και τις προτάσεις που έχει δεχτεί από ενδιαφερόμενους για τον κλάδο της υαλουργίας της Frigoglass, η αξιοποίηση του οποίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε δημιουργία σημαντικής αξίας για την εισηγμένη εταιρία.
ΚΡΟΥΣΕΙΣ
Κρούσεις φέρεται να έχει δεχτεί από μεγάλους ξένους ομίλους, οι οποίοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είτε για κοινοπραξίες, είτε για συμμετοχές μειοψηφίας ή ακόμη και για την πλήρη εξαγορά του συγκεκριμένου «κομματιού».
Αν και κανείς δεν γνωρίζει πώς θα καταλήξουν οι εν λόγω επαφές και συνομιλίες, σίγουρα ένα τέτοιο deal θα αποτελούσε σημαντική «ανάσα» για τα ταμεία της Frigoglass, με την προϋπόθεση ότι και το τίμημα θα ήταν ελκυστικό.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον κλάδο της υαλουργίας είναι έντονο λόγω της ηγετικής θέσης που κατέχει η ελληνική εταιρία ως παραγωγός γυάλινων φιαλών στις αγορές της Δυτικής Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, περιοχές που αποτελούν πεδίο σημαντικών επενδύσεων των κορυφαίων διεθνών εταιριών αναψυκτικών και ποτών.
Αλλά και επειδή ο εν λόγω τομέας είναι εκείνος που δείχνει «αντοχές» μέσα στην γενικότερη περιδίνηση του ομίλου του Χάρη Δαυίδ, κάτι το οποίο αποτυπώθηκε και στα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου για το τρέχον έτος με τις καθαρές πωλήσεις να σημειώνουν αύξηση της τάξεως του 5,7% και να διαμορφώνονται στα 69,1 εκατ. ευρώ παρά τις επιπτώσεις των δυσμενών συναλλαγματικών ισοτιμιών. Μία αύξηση η οποία προέρχεται και από τις αυξητικές τάσεις που παρουσιάζει η αγορά ζυθοποιίας της Νιγηρίας.
Αυτή την στιγμή οι φάκελοι και οι προτάσεις που έχει στα χέρια της η διοίκηση της Frigoglass έχουν περάσει προς αξιολόγηση στην Citigroup Global Markets Ltd, στην οποία έχει ανατεθεί ο ρόλος του αποκλειστικού οικονομικού συμβούλου στην όλη διαδικασία και αναμένονται τα σχετικά συμπεράσματα και οι εισηγήσεις ώστε να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για το αν θα προχωρήσει και με ποια μορφή μία ενδεχόμενη συμφωνία.
ΟΥΚΡΑΝΙΑ, ΡΩΣΙΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ, ΑΦΡΙΚΗ
Οι 4 αγορές- αδύναμοι κρίκοι για τον όμιλο
Η μεγάλη «αιμορραγία» στις πωλήσεις της Frigoglass προέρχεται κυρίως από τον τομέα της επαγγελματικής ψύξης, η οποία σημειώνει κάμψη της τάξεως του 21%. Οι δυσμενείς συνθήκες στις αγορές της Ουκρανίας, της Τουρκίας και της Αφρικής, καθώς και η προσωρινή διακοπή λειτουργίας του εργοστασίου στην Ινδία, όπου εκδηλώθηκε πυρκαγιά επηρέασαν τα μεγέθη της.
Όμως, και για το δεύτερο εξάμηνο του έτους τα «σημάδια» ανάκαμψης των αναδυόμενων αγορών δεν φαίνονται για την ώρα θετικά, ενώ η διοίκηση διατηρεί σημαντικές επιφυλάξεις για τις προοπτικές της Ρωσίας. Στα σχέδιά της πάντως, εκτός από την αναδιάρθρωση του δικτύου των παραγωγικών μονάδων της είναι και η εμπορική κυκλοφορία μίας νέας σειράς επαγγελματικών ψυγείων από το 2015 που θέτει νέα standards για την προβολή και τοποθέτηση των προϊόντων στα ψυγεία, ενώ μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταφοράς της παραγωγής από την Τουρκία στη Ρουμανία ως το τέλος του χρόνου αναμένεται μείωση κόστους περίπου 7 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.