Ένα σύγχρονο διυλιστήριο στην Ελευσίνα
Ενισχύει την παρουσία της ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων, καθώς συγκαταλέγεται πλέον στα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην Ευρώπη, με την λειτουργία του νέου διυλιστηρίου στις εγκαταστάσεις της Ελευσίνας.
Την περίοδο 2008 – 2012 τα Ελληνικά Πετρέλαια ξόδεψαν 1,4 δισ. ευρώ και μετέτρεψαν την απαρχαιωμένη μονάδα της Πετρόλα σε διυλιστήριο παραγωγής ντίζελ αντικαθιστώντας πλήρως την παραγωγή μαζούτ που ήταν μία ζημιογόνος δραστηριότητα.
Η επένδυση αυτή, ενίσχυσαν με 10 εκατ. το βαρέλι τα περιθώρια διύλισης (από -6,3 δολάρια εκτινάχθηκαν στα 4,1 δολάρια), η παραγωγή καλύπτει πλέον την ελλειμματική αγορά του ντίζελ στην Ελλάδα και υποκαθιστά τις εισαγωγές βελτιώνοντας το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, ενώ όπως ισχυρίζονται τα στελέχη του ομίλου βελτιώθηκε και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του ομίλου αφού οι μετρήσεις καταγράφουν μεγάλες μειώσεις σε αποθειωμένο θείο, σωματίδια, υγρά απόβλητα και αζωτοοξείδια.
Από τα 1,4 δισ. ευρώ της επένδυσης, 300 εκατ. ευρώ διατέθηκαν για την περιβαλλοντική βελτίωση και ασφάλεια της μονάδας.
Χθες είδε για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας η πύλη της μονάδας.
«Με το έργο διατηρήθηκαν οι 400 θέσεις εργασίας και δημιουργήθηκαν επιπλέον 165 νέες θέσεις απασχόλησης» επισήμανε ο Γενικός Διευθυντής του ομίλου κ. Νίκος Σκαναδαλής. Ο κ. Διονύσης Ρούτσης, Γενικός Διευθυντής Συγκροτήματος Νότου (διυλιστήριο Ελευσίνας και Ασπροπύργου) ανέφερε ότι ο όμιλος των ΕΛΠΕ αντιπροσωπεύει το 68% της διυλιστικής ικανότητας της Ελλάδος με 340.000 βαρέλια την ημέρα. Από αυτά 100.000 παράγονται στην Ελευσίνα, τα 145.000 βαρέλια στον Ασπρόπυργο και τα 95.000 βαρέλια στη Θεσσαλονίκη.
Ασπρόπυργος και Θεσσαλονίκη παράγουν όλους τους τύπους βενζινης. Ο Ασπρόπυργος αναβαθμίστηκε το 1987 γιατί τότε η αγορά «ζητούσε» βενζίνη, ενώ και το διυλιστήριο στη Θεσσαλονίκη αναβαθμίστηκε το 2011.
Η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια πέρασε τη φάση της «ντιζελοποίησης», όπου το συγκεκριμένο καύσιμο ανέβηκε στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Ο ευρωπαϊκός κλάδος όμως των διυλιστηρίων δεν μπόρεσε να ακολουθήσει αυτή την τάση για αυτό και σήμερα γίνονται εισαγωγές από Ρωσία και Μέση Ανατολή, ενώ αντιθέτως η Ευρώπη εξάγει βενζίνη στις ΗΠΑ.
Μελέτη της Wood Mackenzie για τον κλάδο που επικαλέστηκε ο κ. Βασίλης Τσάιτας, υπεύθυνος σχέσεων του ομίλου με επενδυτές, υποστηρίζει ότι το έλλειμμα σε ντίζελ θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια στην περιοχή, καθώς η ζήτηση παραμένει ισχυρή και οι επενδύσεις σε ανάλογες μονάδες όπως της Ελευσίνας είναι μετρημένες στα δάχτυλα.
Ηδη, ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων με τη νέα μονάδα εκμεταλλεύεται το trend αυτό και υπερδιπλασίασε τις εξαγωγές του από 2.378.000 μετρικούς τόνους το 2011 σε 5.519.000 μετρικούς τόνους το 2013 με το 52% των εξαγωγών να είναι ντίζελ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η μεγαλύτερη αγορά των ΕΛΠΕ, όπου εξάγεται ντίζελ είναι η Τουρκία και γενικά η λεκάνη της Μεσογείου αποτελεί πλέον ζωτικό χώρο για τον ελληνικό όμιλο. Σύμφωνα με τον κ. Σκανδαλή, η μονάδα της Ελευσίνας πληροί όλα τις προδιαγραφές εκπομπής ρύπων και οι αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία έχουν μετριαστεί, αλλά όπως επεσήμανε πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης για αυτό και ο όμιλος βρίσκεται πάντα σε επαφή και συνεργασία με την Περιφέρεια και τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ.
Τα στελέχη των ΕΛΠΕ τονίζουν ότι η επένδυση της Ελευσίνας, λόγω της πολυπλοκότητας (22 κύριες και βοηθητικές μονάδες) αλλά και του κόστος συγκρίνεται με άλλα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα, όπως Αττική Οδός, Ελευθέριος Βενιζέλος, Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, «με τη διαφορά ότι το έργο αυτό έγινε εν μέσω κρίσης», όπως τονίζουν χαρακτηριστικά. Για τη μελλοντική πορεία των εργασιών τα στελέχη της εταιρείας είναι φειδωλά στις εκτιμήσεις τους.
Τα δεδομένα είναι ότι η ελληνική αγορά παρουσιάζει σημάδια σταθεροποίησης, τα περιθώρια διύλισης δεν επηρεάζονται ούτε αρνητικά, ούτε θετικά από την πτώση του αργού αλλά ενδεχομένως η πτώση της τιμής του τελικού προϊόντος να βοηθήσει στην αύξηση της κατανάλωσης, ενώ και η ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ βοηθά τον όμιλο, καθώς εισπράττει σε δολάρια και τα έξοδά του είναι σε ευρώ.
Παράλληλα, από το δεύτερο εξάμηνο του 2014 αναμένεται να καταγραφούν και τα οφέλη από τη μείωση του χρηματοοικονομικου κόστους μετά την έκδοση ομολόγων ύψους 700 εκατ και την αναδιάρθρωση του δανεισμού.