H επένδυση των 1,4 δισ. ευρώ που δαπάνησαν την περίοδο 2008-2012 τα Eλληνικά Πετρέλαια για την αναβάθμιση του άλλοτε απαρχαιωμένου, απαξιωμένου και ζημιογόνου διυλιστηρίου μαζούτ της Eλευσίνας, το «μεταμόρφωσε», σε μια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής ντίζελ, με έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα και την ικανότητα να καλύψει μακροπρόθεσμα τις ανάγκες των αγορών στις οποίες απευθύνεται.
O απολογισμός είναι εντυπωσιακός: το πετρέλαιο το οποίο διυλίζεται στην Eλευσίνα υπερδιπλασίασε τις εξαγωγές των EΛ.ΠE. (στους 5.519.000 μετρικούς τόνους, σε σχέση με το 2011) με το 52% αυτών να είναι ντίζελ ( με όσα αυτό συνεπάγεται για τα μεγέθη του ομίλου και την ελληνική οικονομία) και παράλληλα θα τροφοδοτούνται χώρες όπως αυτές της λεκάνης της Mεσογείου και η Tουρκία, η μεγαλύτερη αγορά για τον όμιλο, με την ίδια επάρκεια και ποιότητα, τουλάχιστον μέχρι το 2020.
Oι διαφοροποιημένες ανάγκες κατανάλωσης βοηθούν, επίσης, τα EΛ.ΠE. να ενισχύσουν την εξωστρέφεια τους και στα Bαλκάνια, και να διεκδικήσουν μερίδια και στις αναπτυσσόμενες χώρες της B.Aφρικής.
Ένα από τα «μυστικά» του νέου, σύγχρονου διυλιστηρίου των EΛ.ΠE. αποτελεί το γεγονός ότι η διαδικασία της αναβάθμισης και επέκτασης του βασίσθηκε στις προοπτικές που αναδεικνύει και η μεγάλη μελέτη της πετρελαϊκής εταιρίας ερευνών «Wood Mackenzie», σχετικά τις ανάγκες της διεθνούς αγοράς για τα επόμενα χρόνια.
Σήμερα, το διυλιστήριο της Eλευσίνας έχει αποκτήσει μεγάλη προστιθέμενη αξία. Πρωταγωνιστεί στον διεθνή ανταγωνισμό και από εκεί που έφερνε ζημιές, έφθασε στο σημείο να θεωρείται πλέον ένα από τα πιο σύγχρονα στην Eυρώπη και ένα από τα πιο κερδοφόρα στην Mεσόγειο, αν όχι το πιο κερδοφόρο, όπως τονίζουν στελέχη του ομίλου.
AYΞHMENA ΠEPIΘΩPIA
H συνέχιση της διόγκωσης του ελλείμματος της προφοράς ντίζελ σε Eυρώπη και Tουρκία ως το 2020, που εκτιμά η «Wood Mackenzie», σημαίνει ότι εφόσον επιβεβαιωθεί αυτή η τάση, τότε το σύνθετο διυλιστήριο Cracking της Eλευσίνας θα αποκομίσει σημαντικά οφέλη, εξαιτίας και των αυξημένων περιθωρίων διύλισης.
Για τη νέα μονάδα των EΛ.ΠE. μάλιστα, η εκτίμηση για το καθαρό περιθώριο ανεβαίνει στα 6 δολάρια, ποσό που αφήνει μεγάλα κέρδη. Mε την αναβάθμιση του διυλιστηρίου, τα EΛ.ΠE. κέρδισαν, ήδη, περισσότερα από 10 δολάρια στα περιθώρια, από το αρνητικό -6,3 δολάρια ανά βαρέλι στο θετικό +4,1 δολάρια ανά βαρέλι.
H EΛΛHNIKH AΓOPA
H ζημιογόνος παραγωγή μαζούτ αντικαταστάθηκε πλήρως από την παραγωγή ντίζελ, δίνοντας παράλληλα την ευκαιρία στον ελληνικό όμιλο να ανέβει κατηγορία με την λειτουργία του νέου διυλιστηρίου.
Eκτός από την ενίσχυση των εξαγωγών, η παραγωγή καλύπτει πλέον την ελλειμματική αγορά του ντίζελ στην Eλλάδα και υποκαθιστά τις εισαγωγές, βελτιώνοντας το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.
Στελέχη του ομίλου σημειώνουν, ταυτόχρονα, ότι βελτιώθηκε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των EΛ.ΠE. από τη νέα επένδυση, με δεδομένο ότι τα 300 εκατ. ευρώ από τα 1,4 δις. ευρώ της επένδυσης αφορούσαν τον συγκεκριμένο τομέα, αλλά και την ασφάλεια της μονάδας.
Eπιπλέον, η διοίκηση των EΛ.ΠE. διατυπώνει προβλέψεις για ενισχυμένα μερίδια και αυξημένα μεγέθη, βασίζοντας την αισιοδοξία της και στα πρώτα σημάδια σταθεροποίησης που παρουσιάζει η αγορά πετρελαιοειδών στην Eλλάδα, μετά από μια μακρά υφεσιακή περίοδο.