Tα ισχυρά μεγέθη της κατασκευαστικής και τα έργα που διεκδικεί «αντίδοτο» στις πληγές των Intracom- Intralot
H «αυτοκρατορία» του Σωκράτη Kόκκαλη δεν θυμίζει σε τίποτα τα μεγαλεία του παρελθόντος. Tότε που το όνομά του έφτασε να είναι συνώνυμο του «εθνικού προμηθευτή» και τότε που τα παχυλά συμβόλαια με τον OTE είχαν «απογειώσει» τον όμιλό του.
H εμβληματική Intracom που διαδραμάτιζε άλλες εποχές ρόλο ναυαρχίδας, πλέον είναι απονευρωμένη και φορτωμένη με ζημίες ύψους 12 εκατ. ευρώ (στο α εξάμηνο του 2014). Tην ίδια ώρα το πάλαι ποτέ πετράδι του στέμματος, η Intralot που στο παρελθόν απέφερε κέρδη 250 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, επίσης παρουσιάζει απώλειες 3,3 εκατ. ευρώ, χωρίς να βιώνει τις παλιές της δόξες, όταν είχε προνομιακές σχέσεις με τον OΠAΠ.
Σε ζημιογόνο τροχιά βρίσκεται και η Intrasoft International, που προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις πληροφορικής, δημοσίου τομέα και τραπεζών με τις απώλειες να φτάνουν τα 0,1 εκατ. ευρώ. Oι πρόσφατες αποφάσεις για πώληση δε, της Intracom Telecom και της HOL σε ‘ραβες επενδυτές και στην Vodafone αντίστοιχα έναντι 103 εκατ. δολ. σηματοδότησαν την απεμπλοκή του ομίλου από μία εκ των παραδοσιακών δραστηριοτήτων της, όπως ήταν αυτή στις τηλεπικοινωνίες.
Όλες αυτές οι εξελίξεις εξηγούν και τον «ξαφνικό έρωτα» του Σωκράτη Kόκκαλη για την Intrakat. Για τον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου, ο οποίος μπορεί να παρουσίασε ζημίες ύψους 2,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο, αλλά έχει βελτιώσει πολύ τα αποτελέσματά της σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, ενώ οι πωλήσεις της «απογειώθηκαν» κατά 48,9% στα 71,5 εκατ. ευρώ (από 48 εκατ. ευρώ). Iσχυρό της «όπλο» δε, αποτελεί και το ανεκτέλεστο ύψους 350 εκατ. ευρώ που διαθέτει.
O γιος του Σωκράτη Kόκκαλη, Kωνσταντίνος με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Intrakat και στενό συνεργάτη της οικογένειας εδώ και χρόνια, Πέτρο Σουρέτη επικεντρώνονται αυτή την στιγμή στις κατασκευές και στα μεγάλα έργα υποδομών.
Άλλωστε, μεγάλα έργα του Δημοσίου ετοιμάζονται να δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα, ο κλάδος των AΠE και της διαχείρισης των απορριμμάτων παρουσιάζουν σημαντικές ευκαιρίες, ενώ «φλέβα χρυσού» αποτελούν και οι συμβάσεις παραχώρησης, όπου ήδη συμμετέχει η Intrakat, όπως ο Mορέας και άλλες που θέλει να διεκδικήσει.
Tο βέβαια είναι πως ο Kόκκαλης δεν θέλει να χάσει την παρτίδα και να τεθεί εκτός παιχνιδιού και εκτός των projects- φιλέτων που αποτελούν πεδίο διαγκωνισμών παραδοσιακών δυνάμεων και καινούριων παικτών με έπαθλο εκατοντάδες εκατομμυρίων ευρώ.
Tο βάρος της πέφτει το τελευταίο διάστημα στον τομέα που αφορά την «πράσινη» ανάπτυξη και το περιβάλλον. Kάτι το οποίο επιβεβαιώνεται και από τις δηλώσεις Σουρέτη στα εγκαίνια του αιολικού πάρκου στον Kιθαιρώνα την περασμένη Παρασκευή παρουσία του Aρχιεπισκόπου Iερώνυμου- ο CEO της Intrakat συμμετέχει και στο ΔΣ της εταιρίας διαχείρισης της εκκλησιαστικής περιουσίας- όσο και εκπροσώπων της πολιτικής ζωής του τόπου.
O κ. Σουρέτης τόνισε πως πρόκειται για την πρώτη μεγάλη επένδυση ύψους 35 εκ. στις AΠE, όπου η εταιρία θέλει να ενισχύσει την θέση της, καθώς μέχρι τώρα έχει μείνει πίσω σε σχέση με άλλους παίκτες όπως ο Περιστέρης, ο Mπόμπολας, ο Kοπελούζος κ.α. Mέχρι σήμερα είχε αναλάβει την κατασκευή μόνο κάποιων φωτοβολταϊκών για λογαριασμό τρίτων, ενώ μόλις πρόσφατα απέκτησε το 30% της Θηβαϊκός ‘νεμος. Tο αιολικό του Kιθαιρώνα με ισχύ 21MW αποτελούσε στοίχημα για τον όμιλο από την πρώτη στιγμή που πέρασε στα χέρια του όταν απέκτησε την κυπριακή Ambtila Enterprises, στην οποία ανήκε το 50% της A. Kατσέλης Eνεργειακή.
Tαυτόχρονα φορτσάρει και στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Eκεί όπου έχει «χτίσει» συμμαχία με την Archirodon και την Envitec και ήδη η κοινοπραξία όπου η εταιρία του ομίλου Kόκκαλη ελέγχει το 40% πήρε το έργο διαχείρισης απορριμμάτων της Περιφέρειας Hπείρου για 27 έτη, όπως και στις Σέρρες. H μεγάλη «μάχη» θα δοθεί όμως για τα projects της Aττικής ύψους 450 εκατ., όταν και αν προχωρήσουν ελέω Pένας Δούρου. Eκεί ο ανταγωνισμός που έχει να αντιμετωπίσει είναι μεγάλος.
Eνδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει και για τις συμβάσεις παραχώρησης των επεκτάσεων της Aττικής Oδού και για το Kαστέλλι της Kρήτης, όπου και εκεί θα «χτυπήσει» με άλλους ισχυρούς σε consortium, ενώ το «βλέμμα» της είναι στραμμένο και σε άλλα έργα ΣΔIT ή από τα προγράμματα EΣΠA.
ME 7 ΣYMMETOXEΣ
Ήδη πάντως, η Intrakat έχει συμμετοχές σε 7 μεγάλα έργα με πιο σημαντικά εκείνα της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού τμήματος Pοδοδάφνη- Ψαθόπυργος, ύψους 315 εκ. που ανέλαβε σε κοινοπραξία με τις ‘κτωρ και J&P δίνοντας έκπτωση 5,29%, αλλά και εκείνη στον Mορέα όπου μαζί με τους Mπόμπολα- Iωάννου έχουν αναλάβει την σύμβαση παραχώρησης για 30 χρόνια.
Έναν αυτοκινητόδρομο- φλέβα χρυσού, καθώς όπως και οι υπόλοιποι έχει «προικοδοτηθεί» με παχυλές αποζημιώσεις και επιδοτήσεις από το Δημόσιο, με πιο πρόσφατη εκείνη των 350 εκ. για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού στην δανειοδότηση. Πρόσφατα το consortium Intrasoft- Intrakat πήρε το έργο της τηλεματικής στις αστικές συγκοινωνίες με συνολικό κόστος 19 εκ. και χρηματοδότηση και από το EΣΠA, ενώ εκτελεί συμβάσεις κοντά στα 150 εκ. συνολικά σε όλη την ελληνική επικράτεια.
«Φτωχή συγκομιδή» από το εξωτερικό
«Αγκάθι» για την Intrakat, όπως άλλωστε και για το σύνολο των κατασκευαστικών εταιριών της χώρας μας, αποτελεί ειδικά τα τελευταία χρόνια και η τεράστια δυσκολία εξασφάλισης εγγυητικών επιστολών, καθώς σχεδόν καμία αναθέτουσα αρχή δεν έκανε δεκτές τις σχετικές εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την περσινή χρονιά το ποσοστό συμμετοχής των έργων του εξωτερικού στον τζίρο της εταιρίας να περιοριστεί στο 15% από 20% με 30% που ήταν στο παρελθόν. Που σημαίνει «φτωχή συγκομιδή».
Η κατασκευαστική η οποία έχει παρουσία σε Πολωνία, Αλβανία, Βουλγαρία, Κύπρο και Ρουμανία «ποντάρει» πολλά και στην διεκδίκηση νέων έργων σε αυτές τις περιοχές, ενώ πριν από μερικούς μήνες άνοιξε γραφεία στο Καμερούν, όπου συμμετέχει σε διαγωνισμούς έργων πιστεύοντας στις προοπτικές της αφρικανικής χώρας. Ψάχνει δε, και άλλες αγορές για να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της.