Ο κορεσμός της αγοράς του γιαουρτιού στις ΗΠΑ οδηγεί τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες μακριά από αυτήν: Mετά από την Όλυμπος των αδελφών Σαράντη, «όχι» λέει και η Κρι Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου.
Πέρα από την «στροφή» προς τις ευρωπαϊκές αγορές από τους Έλληνες επιχειρηματίες, Όλυμπος και Κρι Κρι «γυρίζουν την πλάτη» στους Αμερικάνους καταναλωτές, με την πρώτη να «παγώνει» την δημιουργία του εργοστασίου στις ΗΠΑ, όπως έγραψε η “DEAL” (παρότι την προανήγγειλε το 2013) και την δεύτερη να ξεκαθαρίζει δια στόματος Τσινάβου ότι «δεν ενδιαφέρεται για την επέκταση της στην αγορά των ΗΠΑ».
Η στάση της Κρι Κρι αποκτά ιδιαίτερη σημασία, με δεδομένο ότι η Σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία αποκατέστησε την παραγωγή της με την κατασκευή της νέας μονάδας της (κόστους 20 εκατ. ευρώ) και ρίχνει το βάρος της στις αγορές της Γερμανίας, Δανίας, Ολλανδίας, Ιταλίας, Αγγλίας και Ιράκ. Πριν από έναν μήνα η “DEAL” αναφέρθηκε και στις αποκαλυπτικές εκθέσεις οικονομικών αναλυτών, οι οποίοι μιλούν για «εξαφάνιση της ανάπτυξης» στην αγορά του ελληνικού γιαουρτιού στις ΗΠΑ, χωρίς όμως να είναι αυτός ο μοναδικός λόγος που «φρενάρουν» εταιρίες όπως η Όλυμπος και η Κρι Κρι. Εκτός από την ισχυρή παρουσία των ΦΑΓΕ-Chobani και των ντόπιων εταιριών που αυξάνουν κατακόρυφα τον ανταγωνισμό, ο Δημήτρης Σαράντης είχε αποδώσει την απόφαση της Όλυμπος να σταματήσει τις εξαγωγές της στις ΗΠΑ, στον «πόλεμο τιμών», που επέβαλε στην αμερικανική αγορά γιαουρτιού ο Τουρκοαρμένιος Χαμντί Ουλουκάγια. Όταν το στραγγιστό γιαούρτι, που κόστιζε 2 δολάρια το κύπελλο, «έπεσε» στο 1-1,25 δολ., η τιμή αυτή καθιστούσε αυτομάτως ασύμφορες τις εξαγωγές.
Αντίθετα, η ΦΑΓΕ μπορεί να «χτυπήσει» τις τιμές, λόγω της παραγωγικής παρουσίας της στις ΗΠΑ…