Πώς «ερμηνεύτηκε» η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον φιλικό διακανονισμό του Λιμένος Πειραιώς με τους Κινέζους επενδυτές
Σύμφωνα με την άποψη των υπευθύνων του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), η εμπλοκή στον φιλικό διακανονισμό μεταξύ του οργανισμού και της κινεζικής Cosco οφείλεται στην μετάφραση, από την διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), του κειμένου της απόφασης που εξέδωσε το ΣΤ’ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ).
Ως εκ τούτου, το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε την αναβολή της συνέλευσης που είχε προγραμματιστεί για την Τρίτη, προκειμένου να αλλάξει το κείμενο της σύμβασης του φιλικού διακανονισμού.
Στο κείμενο της σύμβασης είχαν προστεθεί, από τη διοίκηση του ΟΛΠ, , δύο όροι που δεν ικανοποιούσαν τους Κινέζους. Ο ΟΛΠ βέβαια επικαλέστηκε την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι δεν υφίστανται όροι και ότι η διοίκηση Ανωμερίτη τους πρόσθεσε χωρίς να καταλάβει επ’ ακριβώς το σκεπτικό του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Από την πλευρά της, η ηγεσία του ΟΛΠ θεωρούσε μέχρι πρότινος πως οι δύο όροι περιγράφονται σαφέστατα στην εν λόγω απόφαση.
Η άποψη της πλευράς Ανωμερίτη
Σύμφωνα με την θεώρηση του κ. Ανωμερίτη, στην απόφαση του ΣΤ’ Τμήματος, με την οποία ανακαλείται η αρνητική απόφαση του Ζ’ Κλιμακίου του ΕΣ για τον φιλικό διακανονισμό, περιλαμβάνονται δύο όροι:
Πρώτον, να τελειώσει η περίοδος αναστολής του εγγυημένου τιμήματος που πρέπει να καταβάλει η Cosco (με βάση την αρχική σύμβαση) το 2021, όταν θα τεθεί σε λειτουργία το δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ στον Πειραιά.
Δεύτερον, να καταβάλει η Cosco ενοίκιο (σταθερό αντάλλαγμα) και για το δυτικό τμήμα, όποτε αυτό ολοκληρωθεί. Υπενθυμίζεται πως οι Κινέζοι θα κληθούν να καταβάλουν ενοίκιο και για το ανατολικό τμήμα το οποίο βρίσκεται επί χρόνια «σε δοκιμαστική λειτουργία».
Επιμένει το ΤΑΙΠΕΔ
Στο ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν πως οι όροι δεν διατυπώνονται όπως ακριβώς τους μετέφρασαν στον ΟΛΠ και θεωρούν πως έχει ήδη βρεθεί φόρμουλα, ώστε να ξεπεραστεί το ζήτημα του ενοικίου για το δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ.
Προβλέπουν επίσης πως, μέχρι τις 25 Νοεμβρίου, οπότε έχει προγραμματιστεί η επαναληπτική γενική συνέλευση του ΟΛΠ, θα έχει ξεπεραστεί και το εμπόδιο με το εγγυημένο αντάλλαγμα.
Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
«Με τη νόμιμη, κατά τα ανωτέρω, παραχώρηση της κατασκευής και εκμετάλλευσης της δυτικής πλευράς του Προβλήτα ΙΙΙ συνδέεται εν μέρει και η αναστολή καταβολής του εγγυημένου ανταλλάγματος, εφόσον αφενός η πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων ύψους 230.000.000 ευρώ εκ μέρους της Σ.Ε.Π. Α.Ε. κατά το διάστημα κατασκευής της δυτικής πλευράς του Προβλήτα ΙΙΙ, δικαιολογεί την παράλληλη αναστολή κατά το διάστημα αυτό του εγγυημένου ανταλλάγματος, εάν και εφόσον ανακύψει περίπτωση καταβολής του, αφετέρου η λήξη της αναστολής αυτής συνδέεται, σε κάθε περίπτωση, με τη θέση σε παραγωγική λειτουργία της δυτικής πλευράς του Προβλήτα ΙΙΙ – εντός επτά (7) ετών από την ημερομηνία έναρξης κατασκευής του Δυτικού Τμήματος του Προβλήτα ΙΙΙ οπότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του συνόλου των εργασιών εγκατάστασης του μηχανολογικού εξοπλισμού διά του οποίου θα εξασφαλίζεται η δυνατότητα εκμετάλλευσης και λειτουργίας του Ν. ΣΕΜΠΟ (άρθρο 12.3 Β του σχεδίου συμβάσεως) – η υπέρβαση της οποίας επισύρει ποινικές ρήτρες σύμφωνα με το άρθρο 21.3 γ του ελεγχόμενου σχεδίου συμβάσεως σε βάρος της Σ.Ε.Π. Α.Ε.
VII. Εν όψει των ανωτέρω, κατ’ εσφαλμένη κρίση το Κλιμάκιο έκρινε με την προσβαλλόμενη πράξη του ότι κωλύεται η υπογραφή της ελεγχόμενης συμβάσεως.
Άλλωστε, εν όψει του ότι οι όροι 4.4 4.5 της αρχικής σύμβασης που προβλέπουν την καταβολή σταθερών ανταλλαγμάτων Ι και ΙΙ συνδέονται με την υφιστάμενη έκταση της παραχωρούμενης έκτασης, ορθώς το Κλιμάκιο έκρινε ότι θα πρέπει να προστεθεί σχετικός όρος στο ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης που θα επεκτείνει την εφαρμογή των παραπάνω όρων και επί της δυτικής πλευράς του Προβλήτα ΙΙΙ. Τέλος, το Τμήμα κρίνει ότι, υπό τις ως άνω περιστάσεις, η σύναψη της συμπληρωματικής αυτής συμβάσεως δεν εγείρει ζήτημα κρατικής ενίσχυσης (βλ. και το από 30.6.2014 έγγραφο του Γενικού Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς και Υπηρεσιών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή).
Για τους λόγους αυτούς
Δέχεται την αίτηση ανάκλησης.
Ανακαλεί την 191/2014 πράξη του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της δεύτερης τροποποιητικής σύμβασης μεταξύ του ΟΛΠ Α.Ε. και της ΣΕΠ Α.Ε. σύμφωνα με το σκεπτικό».