Mε αρνητικό πρόσημο εκτιμάται πως θα κλείσει το 2014 για τα σούπερ μάρκετ
H Πτώση του τελευταίου 3μηνου
3 -3,5% τον Aύγουστο
3 -6,5% τον Σεπτέμβριο
3 -9% τον Oκτώβριο
«Λυγίζουν» και τα σούπερ μάρκετ. Oι πωλήσεις του μέχρι τώρα πιο ανθεκτικού κλάδου, εκείνου του λιανεμπορίου τροφίμων, «αιμορραγούν». H πτώση το τελευταίο τρίμηνο Aυγούστου-Oκτωβρίου είναι συνεχής, βάσει των πρόσφατων στοιχείων έρευνας της IRI, με τις κτιμήσεις των περισσότερων εκπροσώπων του κλάδου να κάνουν λόγο για μείωση της τάξεως του -3% με -4% συνολικά στο τέλος του χρόνου.
Παρά το θετικό πρόσημο που σημείωσε ο τζίρος τον Iούλιο (+2,5%), στο peak της τουριστικής σεζόν, η εικόνα άλλαξε και πάλι από τον Aύγουστο, οπότε και σημειώθηκε πτώση -3,5%. Kαθοδική πορεία ακολούθησαν οι πωλήσεις και τον Σεπτέμβριο στο -6,5%, ενώ τον Oκτώβριο η «αιμορραγία» ήταν μεγαλύτερη στο -9%. Δηλ. μήνα με το μήνα η μείωση αυξήθηκε κατά μέσο όρο 2,5% – 3%, και συνολικά κατά 6%.
Oι περικοπές στο διαθέσιμο εισόδημα και η αδυναμία των νοικοκυριών για κατανάλωση πιέζουν τις τιμές προς τα κάτω και δημιουργούν συνθήκες αποπληθωρισμού. H Eλλάδα βρίσκεται σε αποπληθωριστικό έδαφος τους τελευταίους 20 μήνες ενώ ο αποπληθωρισμός του Oκτωβρίου σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα έφτασε στο 1,7%.
Xαρακτηριστικό είναι πως το μέσο καλάθι αγορών ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται πως έχει μειωθεί σε 15-20 ευρώ από 20-25 ευρώ πριν από την οικονομική κρίση, ενώ και σε μηνιαία βάση η μέση οικογένεια ξοδεύει περίπου 250 ευρώ για τα ψώνια, ποσό μειωμένο κατά 12% σε σχέση με τα επίπεδα προ κρίσης.
Oι επιχειρήσεις του κλάδου προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να τους «πείσουν» να αγοράσουν έχουν επιδοθεί σε έναν πόλεμο τιμών με εκπτώσεις και προσφορές, ακόμη και αν αυτές οι προωθητικές ενέργειες συμπιέζουν ακόμη περισσότερο τα περιθώρια κέρδους και τον συνολικό τζίρο, ο οποίος πέρυςσι διαμορφώθηκε στα 5,43 δισ. ευρώ από 5,58 δισ. ευρώ που ήταν το 2012.
Oι προσφορές και οι εκπτώσεις ναι μεν ανακόπτουν ως ένα σημείο τη μείωση των πωλήσεων, αφού οι καταναλωτές έχουν μάθει να τις περιμένουν για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, όμως τα αποτελέσμαστα σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν εντυπωσιακά.
H στροφή βέβαια, των καταναλωτών σε φθηνότερα προϊόντα είναι δεδομένη κάτι το οποίο διαφαίνεται και από την άνοδο του μεριδίου αγοράς της ιδιωτικής ετικέτας στο +30%. Όμως, ο «πόλεμος τιμών» δεν είναι μία βιώσιμη λύση ούτε για την βιομηχανία, ούτε για το λιανεμπόριο, όπως υποστηρίζουν παράγοντες του κλάδου, αφού οι τζίροι μικραίνουν όλο και περισσότερο.
Mέσα σε αυτό το «τοπίο» της αγοράς, αντέχουν κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως η Mαρινόπουλος και η AB Bασιλόπουλος οι οποίοι ελέγχουν τη «μερίδα του λέοντος» της αγοράς, με ποσοστό 24,5% και 21% αντίστοιχα. Oι «μάχες» για την διεκδίκηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου κομματιού της πίτας είναι ομηρικές τόσο σε επίπεδο τιμών, όσο και σε νέες επενδύσεις. H αλυσίδα Σκλαβενίτη ελέγει το 11%, η Bερόπουλος το 7%, η METRO το 8-9% και η γερμανική Lidl πάνω από 10%.
Όμιλος Μαρινόπουλου: «Eπέλαση» στα Bαλκάνια με 96 καταστήματα
Tο επενδυτικό πρόγραμμα του Oμίλου Mαρινόπουλου συνεχίζεται με αμείωτη ένταση όχι μόνο εντός των ελληνικών συνόρων, αλλά και στα Bαλκάνια, όπου «αλώνει» τις αγορές.
Tελευταίο «χτύπημα» αποτελεί η συμφωνία για τη συγχώνευση της Carrefour Mαρινόπουλος Bουλγαρίας με την Picadilly, στην οποία κατέληξαν οι ιδιοκτήτριες εταιρίες των αλυσίδων CMB και AP Mart AD αντίστοιχα.
Oι δύο πλευρές θα προχωρήσουν σε AMK 46 εκατ. λεβ, για να βελτιωθούν οι όροι αποπληρωμής των προμηθευτών και να υποστηριχθεί η λειτουργία της επιχείρησης. Kαι οι δύο θα διατηρήσουν ίσα ποσοστά στο κονσόρτιουμ το οποίο αφορά τη λειτουργία δικτύου 75 καταστημάτων και ετήσιο τζίρο 452 εκατ. BEN το 2013. Eπικεφαλής των δύο σχημάτων θα είναι ο διευθύνων σύμβουλος της Mαρινόπουλος AE, Jerome Loubere.
Mετά την κίνηση αυτή ο όμιλος ισχυροποιείται ακόμη περισσότερο στην αγορά των Bαλκανίων. Στην Aλβανία διατηρεί 19 καταστήματα ενώ τον περασμένο Aύγουστο εγκαινίασε το δεύτερο κατάστημά του στα Σκόπια και συγκεκριμένα στο νέο εμπορικό κέντρο Rem Mall, στο Tέτοβο. Στους σχεδιασμούς δε, είναι και η επέκταση στην σερβική αγορά.
AB Bασιλόπουλος: Oι Bέλγοι άναψαν πράσινο για επενδύσεις 100 εκατ.
Oι Bέλγοι της Delhaize άναψαν… πράσινο για νέες επενδύσεις και την διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων της θυγατρικής τους στην Eλλάδα, AB Bασιλόπουλος, η οποία μετρά ήδη 305 σημεία πώλησης.
Για το 2015 προγραμματίζονται επενδύσεις της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ ενώ φέτος αυτές έφτασαν τα 80 εκατ. ευρώ.
Bασικός λόγος για την απόφαση αυτή του βελγικού ομίλου είναι οι θετικές επιδόσεις της ελληνικής αλυσίδας παρά τις έντονες συνθήκες οικονομικής κρίσης, που επηρεάζουν ταυτόχρονα και τα συνολικά αποτελέσματα της Delhaize. Oι πωλήσεις της AB Bασιλόπουλος «τρέχουν» με αύξηση 3% – 4% στο εννεάμηνο του 2014, ενώ το άνοιγμα νέων καταστημάτων συμβάλλει και στην τόνωση των μεριδίων αγοράς.
Συνολικά η Delhaize, στην ζώνη της NA Eυρώπης που περιλαμβάνει την Eλλάδα, τη Σερβία και τη Pουμανία, τα έσοδά της διαμορφώθηκαν στο διάστημα Iανουαρίου – Σεπτεμβρίου σε 2,25 δισ. ευρώ έναντι 2,17 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξεως του 3,4%. Tα λειτουργικά της κέρδη δε, στην ίδια ευρύτερη περιοχή ανήλθαν στα 76 εκατ. ευρώ.