Στην εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015 που κατατέθηκε στη Βουλή δεν παρατηρούνται σημαντικές μεταβολές συγκριτικά με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού του Οκτωβρίου, τονίζει ο Β. Κορκίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο «ο νέος Προϋπολογισμός διέπεται από συγκρατημένη αισιοδοξία που απορρέει από την «ορατή πλέον σταθεροποίηση των οικονομικών της χώρας, μετά από μακροχρόνια ύφεση της οικονομίας». Μεγάλη σημασία πλέον δίνεται στις προσπάθειες για τη «σταδιακή ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των πολιτών, τη συνέχιση της υλοποίησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, την ενίσχυση των θεσμών του κράτους, την αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα, την περαιτέρω προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και τη βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος». Ως εκ τούτου, δεν αναμένονται ουσιαστικές αλλαγές στην εφαρμοζόμενη περιοριστική δημοσιονομική πολιτική που ακολουθείται σήμερα. Το πολυσυζητημένο δημοσιονομικό κενό που προϋπολογίζει το ΥΠΟΙΚ, θα είναι μηδαμινό και θα ανέλθει σε 0,1% του ΑΕΠ ή 225 εκατ. ευρώ, εκτίμηση που έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την αντίστοιχη της τρόικας η οποία προβλέπει ότι θα ξεπερνάει τα 2 δισ.
Παρά τη σταθεροποίηση των βασικών οικονομικών μεγεθών που περιγράφονται στην Εισηγητική Έκθεση, δεν φαίνεται να έχει ληφθεί υπόψη μια σειρά παραμέτρων και προκλήσεων. Ειδικότερα, σοβαρό προβληματισμό έχουν προκαλέσει επισημάνσεις όπως η έλλειψη της ρευστότητας στην αγορά, η οποία παραμένει ουσιαστικής σημασίας πρόκληση, παρά την επιτυχή ολοκλήρωση των stress tests. Είναι επίσης αλήθεια πως το πρωτογενές πλεόνασμα έχει εν πολλοίς στηριχθεί στην υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση καθώς δεν υλοποιήθηκε η πρόθεση της κυβέρνησης για μείωση των φορολογικών συντελεστών. Οι όποιες φορολογικές ελαφρύνσεις είναι δυσανάλογα μικρές των υπέρμετρων επιβαρύνσεων της τελευταίας τετραετίας και της συρρίκνωσης του πραγματικού εισοδήματος και προϊόντος.
Η διατήρηση της εξαιρετικά υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης σε περίοδο αβεβαιότητας και οικονομικής στενότητας επιβεβαιώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να επιτύχει υψηλότερα έσοδα το κρίσιμο 2015, σε μία περίοδο μάλιστα, όπου τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε ΔΟΥ, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες έχουν εκτιναχθεί σε 71,5 δις, 20 δις και 80 δις ευρώ αντίστοιχα. Ο Προϋπολογισμός για το 2015 δεν απολαμβάνει την έγκριση της τρόικας, η οποία μάλιστα έχει εκφράσει ανοικτά και προκλητικά τις διαφωνίες της. Η τηλεδιάσκεψη την προηγούμενη της δημοσιοποίησης της Έκθεσης του Προϋπολογισμού δεν κατέστη δυνατό να αμβλύνει αυτές τις διαφορές. Ως εκ τούτου, η εξέλιξη αυτή συμβάλλει στη διόγκωση της αβεβαιότητας σε μία περίοδο όπου αφενός η σταθερότητα αποτελεί πρωταρχικό στόχο και αφετέρου η ελληνική οικονομία φαίνεται να είναι έτοιμη να αλλάξει σελίδα, αφού έχει ήδη καταβάλλει βαρύτατο κοινωνικό και οικονομικό κόστος.
Συμπερασματικά, ο προϋπολογισμός του 2015 δεν εμπεριέχει νέα δημοσιονομικά μέτρα, ενώ προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ ή 5,65 δις ευρώ, επιστροφή στην ανάπτυξη της τάξης του 2,9% και μείωση της ανεργίας στο 22,6%, αλλά δεν συμπεριλαμβάνει τις αναμενόμενες μειώσεις στους φορολογικούς συντελεστές επιχειρήσεων και ιδιωτών. Ας σεβαστεί επιτέλους η τρόικα το Σύνταγμα μας και ας δεχθεί οτι το μεγαλύτερο βάρος του κρατικού προυπολογισμού, βασίζεται για άλλη μια χρονιά, στους Ελληνες φορολογούμενους», υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης.