Δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης (περίπου 1,4 δισ. ευρώ) για τον εκσυγχρονισμό του διυλιστηρίου της Ελευσίνας, ο όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια είναι πλέον σε θέση να αρχίσει να δρέπει γλυκούς καρπούς.
Η παραγωγική μονάδα συνέβαλε στον υπερδιπλασιασμό των εξαγωγών του ομίλου, οι οποίες, από 2.378.000 μετρικούς τόνους το 2011, ανήλθαν σε 5.519.000 μετρικούς τόνους το 2013, με το 52% της ποσότητας αυτής να αντιστοιχεί σε ντίζελ.
Η αναβάθμιση της παραγωγικής μονάδας της Ελευσίνας, εκτός από την ενδυνάμωση των εξαγωγών του ομίλου σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, συνέβαλε καταλυτικά και στην επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από το 20% της συνολικής επένδυσης (περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ), διατέθηκε για επιμέρους μονάδες και έργα που περιορίζουν στο ελάχιστο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διυλιστηρίου.
Αρκεί να σημειωθεί ότι οι εκπομπές αερίων και τα απόβλητα όπως διοξείδιο του θείου, οξείδια του αζώτου, σωματίδια και υγρά έχουν μειωθεί έως και 84%, έναντι αυτών πριν τον εκσυγχρονισμό.
Ο εκσυγχρονισμός του Διυλιστηρίου Ελευσίνας το κατέστησε ένα από τα πλέον σύνθετα και αποδοτικά διυλιστήρια της Ευρώπης, με δυνατότητα παραγωγής υψηλής ποιότητας μεσαίων αποσταγμάτων και μηδενική παραγωγή Μαζούτ. Το κυριότερο πάντως είναι ότι οι παραγωγικές του δυνατότητες, είναι απόλυτα προσαρμοσμένες στη μελλοντική ζήτηση της αγοράς στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Σύμφωνα με τις πλέον έγκυρες αναλύσεις της αγοράς, στις Μεσογειακές χώρες θα αυξάνει η ζήτηση πετρελαίου ντίζελ για αυτοκίνηση, με ρυθμό που δεν θα καλύπτεται από την παραγωγή των νέων μονάδων διύλισης. Έτσι στην περίπτωση που το διυλιστήριο Ελευσίνας δεν εκσυγχρονίζονταν, θα κατέληγε νομοτελειακά σε διακοπή της λειτουργίας του, με απώλεια θέσεων εργασίας, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής του, ήταν μαζούτ, χαμηλής εμπορικής αξίας.
Το πρώτο εξάμηνο 2014, η επίδοση του διυλιστηρίου Ελευσίνας ήταν θετική, παρά το προσωρινό σταμάτημα για απαραίτητες εργασίες συντήρησης και βελτίωσης το Μάρτιο και τον Απρίλιο. Μετά την ασφαλή και επιτυχή ολοκλήρωσή τους, το διυλιστήριο επανήλθε σε πλήρη λειτουργία με υψηλή δυναμικότητα και βελτιωμένες επιδόσεις.
Συγκεκριμένα, το πρώτο εξάμηνο η παραγωγή του Διυλιστηρίου Ελευσίνας έφτασε τους 1,7 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, με το βαθμό απασχόλησης να φτάνει το στο 78%. Το σημαντικό είναι ότι οι κύριες μονάδες μετατροπής, λειτούργησαν σε επίπεδα που προσέγγισαν ή ξεπέρασαν τον αρχικό σχεδιασμό και τις προδιαγραφές τους, οδηγώντας σε καλύτερη απόδοση έναντι των ενδεικτικών περιθωρίων.
Από τα καταγεγραμμένα στοιχεία παρακολούθησης των μονάδων, προκύπτει ότι η Μονάδα Απόσταξης Κενού δυναμικότητας 45.300 βαρελιών την ημέρα (U-31) λειτουργεί στο 110% του σχεδιαστικού ρυθμού τροφοδοσίας. Η Μονάδα Υδρογονοδιάσπασης δυναμικότητας 39.000 βαρελιών την ημέρα (U-34) λειτουργεί στο 120%, ενώ η Μονάδα Παραγωγής Υδρογόνου δυναμικότητας 120.500 κυβικών μέτρων την ημέρα ( U-33) υπερκαλύπτει τις ανάγκες του Διυλιστηρίου λειτουργώντας με την οικονομικότερη τροφοδοσία.
Τέλος η μονάδα Θερμικής Πυρόλυσης (Flexicoking Unit) θεωρείται ως η πιο δύσκολη και πολύπλοκη μονάδα. Η μονάδα αυτή είναι 6η που λειτουργεί παγκοσμίως και η 2η που λειτουργεί στην Ευρώπη. Με δυναμικότητα 20.000 βαρελιών την ημέρα, μετατρέπει σε λευκά προϊόντα, δηλαδή υγραέρια, νάφθα και γκαζόιλ, το υπόλειμμα της μονάδας απόσταξης κενού, που είναι κυρίως πίσσα.
Το στερεό υπόλειμμα της διαδικασίας αυτής που είναι το κώκ, η ίδια μονάδα το μετατρέπει σε καθαρό αέριο καύσιμο, με το οποίο το διυλιστήριο καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών του αναγκών. Η συμβολή του Flexicoking στις περιβαλλοντικές επιδόσεις του διυλιστηρίου Ελευσίνας είναι τεράστια, καθώς διαφορετικά οι ενεργειακές του ανάγκες θα καλύπτονταν με υγρά καύσιμα οπότε θα αυξάνονταν οι συνολικές εκπομπές σε αέρια.