«Διώχνει» τους επιχειρηματίες η «ταρίφα» των 30.000 στις αδειοδοτήσεις του Ν.Αιγαίου
«Νάρκη» στο project της ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα βάζουν οι χειρισμοί του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου.
Η απόρριψη προτάσεων από ιδιωτικές εταιρείες για την κατασκευή κάποιων εξ’ αυτών, με δικά τους κεφάλαια και το υπέρογκο κόστος της αδειοδότησης τους, που φθάνει στο 8πλάσιο ή και 10πλάσιο σε σύγκριση με εκείνες σε άλλες περιοχές της χώρας, είναι δυο αιτίες οι οποίες αποθαρρύνουν τους επενδυτές και απειλούν να «τινάξουν στον αέρα» το εγχείρημα.
Τα χρονικά περιθώρια πιέζουν, αφού, οι εταιρείες έχασαν, ήδη, την φετινή σεζόν και πλέον κινδυνεύουν να χάσουν και την επόμενη, με δεδομένο ότι προγραμματίζουν την έναρξη των πτήσεων τους από τον Μάρτιο του 2015. Για να συμβεί αυτό, όμως, θα πρέπει το πανελλαδικό δίκτυο να είναι έγκαιρα έτοιμο, κάτι δύσκολο να επιτευχθεί μετά από τις τελευταίες εξελίξεις.
Έτσι, βέβαια, γίνεται ορατό το ενδεχόμενο να χαθεί οριστικά και το μεγάλο «στοίχημα» των υδροπλάνων για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς αν οι επιχειρηματίες δουν ότι πάει «στράφι» άλλη μια χρονιά, δεν αποκλείεται να κάνουν πίσω και να «γκρεμισθεί» ό,τι έχει «χτισθεί», ως τώρα, με τόσο κόπο και τόσο χρήμα…
ΥΠΕΡΟΓΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
Τα κραυγαλέα παραδείγματα και οι συγκρίσεις με το κόστος αδειοδότησης των υδατοδρομίων σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, αφήνουν εκτεθημένο τον κ.Χατζημάρκο, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς.
Κι αυτό, διότι όταν π.χ. τα υδατοδρόμια στο νησί της Ιου, στα Χανιά ή την Χερσόνησο, όπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα στοιχεία μέσω της «Διαύγειας», χρειάζονται αντίστοιχα τα ποσά των 3.000, 5.000 και 8.500 ευρώ (συν Φ.Π.Α.) για να αδειοδοτηθούν, στο Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες και Δωδεκάνησα) υπάρχει μια υπερπολλαπλάσια «ταρίφα» 30.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.) το καθένα για τα υδατοδρόμια Σύρου, Ρόδου, Λειψών κ.α.
Aλλά και η έναρξη της σχετικής διαδικασίας σε άλλες 11 περιοχές (Σύμη, Άνδρο, Νάξο, Κάλυμνο, Καστελόριζο, Μήλο, Πάρο, Λέρο, Αμοργό, Αστυπάλαια) κ.α.
Με αυτό τον τρόπο, θεωρητικά, δίνεται η δυνατότητα να εισρεύσουν μεγάλα ποσά στα ταμεία της Περιφέρειας, αλλά …μόνο θεωρητικά.
Γιατί, αν οι πρακτικές αυτές δεν «μείνουν» στα πλαίσια της δυσαρέσκειας των επιχειρηματιών και της κριτικής, αλλά «διώξουν», τελικά, τους επενδυτές, θα πάψει, να υπάρχει «αντικείμενο» στο project των υδροπλάνων…
Ο κ.Χατζημάρκος δεν μπορεί να επικαλεσθεί «άγνοια των τιμών της αγοράς», όταν οι αποφάσεις για τις αδειοδοτήσεις που κυμαίνονται σε υποπολλαπλάσιο επίπεδο έναντι αυτών στην Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου, ελήφθησαν σε προγενέστερο χρόνο!
ΜΠΑΤΖΕΤ 120.000 ΕΥΡΩ
Το άλλο επίμαχο σημείο της υπόθεσης, αφορά την κατασκευή των υδατοδρομίων. Πέρα από το κόστος των αδειοδοτήσεων, η Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου απέρριψε τις προτάσεις ιδιωτικών εταιριών (που θα δραστηριοποιηθούν στα υδροπλάνα στην Ελλάδα) να φτιάξουν με δικά τους έξοδα τα υδατοδρόμια, για να τα κατασκευάσει η ίδια είτε με διαγωνισμό είτε με ανάθεση και με μπάτζετ 120.000 ευρώ (με το Φ.Π.Α.) έκαστο, το οποίο, επίσης, δείχνει υπέρογκο.
Από την μια πλευρά, λοιπόν, προσδοκόνται αυξημένα έσοδα από τους αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο. Από την άλλη, θα σπαταληθούν τα χρήματα των φορολογουμένων σε projects που (υπό προϋποθέσεις και μετά από τους απαιτούμενους ελέγχους) θα μπορούσαν να «προσφερθούν» δωρεάν, με βάση τα όσα τουλάχιστον αναφέρθηκαν σε προτάσεις ιδιωτών.
Οι επιχειρηματίες φαίνονται «μουδιασμένοι» και με αυτούς τους χειρισμούς γίνεται λόγος ακόμα και για επιπλέον καθυστερήσεις δύο ετών στο εγχείρημα της έγκαιρης δημιουργίας ενός πλήρους δικτύου υδατοδρομίων.
Ένα άλλο ερώτημα, άλλωστε, έχει να κάνει με τα χρονοδιαγράμματα και την ταχύτητα με την οποία θα μπορέσει να κινηθεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, έναντι των επιχειρηματιών, που θα είχαν άμεσο κίνητρο να «τρέξουν» το project με πιο ταχείς ρυθμούς…