Μετά το… 10ετές «θρίλερ» της Blue City, η Ελλάκτωρ διεκδικεί την συμμετοχή της σε σιδηροδρομικό project
Μια 5ετία περίπου μετά από τις αναταράξεις οι οποίες έφεραν, τελικά, την αναστολή του «φαραωνικού» project της Blue City, η συμμετοχή στο οποίο θα της απέφερε έσοδα 1,9 δισ. δολαρίων, η Ελλάκτωρ «επιστρέφει» στο Ομάν. Το νέο (πάλι μεγάλο, αλλά και ταυτόχρονα δύσκολο) «στοίχημα» για τον όμιλο Μπόμπολα στο Σουλτανάτο, αποτελεί η διεκδίκηση της κατασκευής του πρώτου τμήματος του σχεδιαζόμενου εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, μήκους 2.244 χλμ., συνολικού προϋπολογισμού 15 δισ. ευρώ (ή 17,1 δισ. δολ.).
Ένα νέο mega project ικανό να «φέρει» στα ταμεία της εισηγμένης ένα ανάλογο ποσό, αν κι εφόσον αυτή και ο «σύμμαχος» της, κερδίσουν τον διαγωνισμό. Θα πετύχει, όμως, η μεγάλη ελληνική κατασκευαστική, αυτό που δεν κατάφερε την πρώτη φορά;
Η πρώτη αποτυχία του ομίλου στο Ομάν δημιουργεί εγκρατείς προβλέψεις, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ήδη διαπιστώνεται ένας αυξημένος ανταγωνισμός. Η Ακτωρ – σε κοινοπραξία με τον γαλλικό όμιλο Vinci- ετοιμάζεται να δώσει μια «μάχη» η οποία δεν φαίνεται εύκολη, αφού, απέναντι τους θα βρεθούν 15 διεθνή σχήματα, από Κίνα, Γερμανία, Νότια Κορέα, Μέση Ανατολή, Αυστραλία και Ευρώπη. Αυτή την περίοδο, η θυγατρική της Ελλάκτωρ και οι Γάλλοι, έχοντας περάσει στο στάδιο της προεπιλογής, ετοιμάζονται για την υποβολή των οικονομικών τους προτάσεων με προθεσμία μέχρι την 1η Μαρτίου και ο μήνας θεωρείται καθοριστικός για τις εξελίξεις.
Άκτωρ και Vinci διεκδικούν το πρώτο τμήμα του δικτύου, μήκους 207 χιλιομέτρων, από την πόλη Σοχάρ – γενέτειρα του Σεβάχ Θαλασσινού, κατά την μυθολογία- ως το Μπουραϊμι του Ομάν.
Το χρονικό του «ναυαγίου»
Η προηγούμενη εμπειρία του ομίλου στο Ομάν δεν φέρνει ευχάριστες αναμνήσεις, γιατί εξελίχθηκε σε «θρίλερ». Ένα 10ετές «θρίλερ», αν υπολογίσει κανείς ότι μέχρι και πριν από λίγο καιρό το project εμφανιζόταν «υπό εκτέλεση».
Το έργο της Blue City προαναγγέλθηκε το 2006, με συνολικό μπάτζετ 20 δις. δολ., εκ των οποίων το 1/10 περίπου θα «καρπωνόταν» η Ελλάκτωρ, για την κατασκευή μιας ολόκληρης πόλης – σε ένα θέρετρο για πλουσίους, στην πρώτη από τις δέκα του φάσεις.
Η οικογένεια Μπόμπολα προσπάθησε να αξιοποιήσει τις καλές προσβάσεις του τότε «συμμάχου» της στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, της μεγαλύτερης τεχνικής τουρκικής εταιρείας ΕΝΚΑ της ισχυρής οικογένειας του Σινάν Τάρα.
Ιούνιο του 2010, όταν τα «σύννεφα» πύκνωναν επικίνδυνα επάνω από την Blue City, η Ελλάκτωρ διαβεβαίωνε ότι το project δεν κινδυνεύει. Η πόλη έμεινε στα… μπετά και τα σίδερα που τοποθετήθηκαν στις οικοδομές σκουριάζουν από τότε.
Το «ναυάγιο» αποδόθηκε στην «φούσκα» των ακινήτων που έσκασε στο Ομάν και προκάλεσε ανυπέρβλητα προβλήματα στο καθεστώς χρηματοδότησης των έργων.
Πριν από 15 μήνες, μάλιστα, η Ελλάκτωρ επανέκτησε τις συνδεδεμένες με το project της Blue City εγγυητικές επιστολές ύψους 200 εκατ. ευρώ…
Ένα δεύτερο «θρίλερ» εξελίσσεται για τον όμιλο Μπόμπολα σε ελληνικό έδαφος. Αφορά τις διαφορές της θυγατρικής Reds με τον Δήμο Παλλήνης και –εμμέσως- το project της δημιουργίας ενός δεύτερου υπαίθριου mall –μετά το γειτονικό Smart Park- στο Κτήμα Καμπά, για το οποίο η εταιρία αναζητά επενδυτή- «σύμμαχο».
Η πρόθεση της Reds προκαλεί τις αντιδράσεις της δημοτικής αρχής, σε σχέση με τα ανταποδοτικά οφέλη, την χρήση των χώρων και την προστασία του περιβάλλοντος. Η υπόθεση λαμβάνει, ωστόσο, άλλη τροπή, λόγω της δικαστικής απόφασης η οποία υποχρεώνει τον Δήμο Παλλήνης να καταβάλει ποσό αποζημίωσης 4 εκατ. ευρώ στην Reds για απαλλοτριωθείσα έκταση στην ίδια περιοχή.
Ο Δήμος δηλώνει ότι αδυνατεί να πληρώσει τα 4 εκατ. και καλεί την Reds σε διαπραγματεύσεις. Η εισηγμένη λέει ότι περιμένει το ποσό για να το χρησιμοποιήσει για την μείωση του δανεισμού της και ενδιαφέρον έχει το αν οι δυο πλευρές θα καθίσουν στο τραπέζι και αν στην συζήτηση τους θα συνδυάσουν τα δυο θέματα…