«Ναι» στο αίτημα για ελληνική μετοχική συμμετοχή
Με διπλή άρνηση απαντούν στις προτάσεις Λαφαζάνη οι Αζέροι της Socar, αναφορικά με το αίτημα της χώρας μας για μειωμένες τιμές φυσικού αερίου αλλά και την επιβολή τελών διέλευσης του αγωγού από ελληνικού εδάφους.
Ωστόσο δεν φέρουν αντίρρηση στην ελληνική πρόταση για μετοχική συμμετοχή μας στον ΤΑΡ, υπό τον όρο η Ελλάδα να συμμετάσχει μέσω μιας αξιόχρεης εταιρείας και μάλιστα σύντομα, καθώς το ενδιαφέρον και άλλων εταιρειών παραμένει ζεστό.
Αυτή είναι η τελική απάντηση της Socar, διά του Ελχάντ Ναζίροφ, στα ελληνικά αιτήματα που έθεσε ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Μπακού.
Πίσω από αυτή την στάση των Αζέρων πολλοί βλέπουν την δυσαρέσκειά τους για την απόφαση της Κομισιόν να «παγώσει» την έρευνά της για το ζήτημα της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από τη Socar.
«Το ελληνικό αίτημα δεν συνάδει με την διεθνή πρακτική»
«Το ελληνικό αίτημα για μείωση τιμών του αέριου που η Ελλάδα έχει συμφωνήσει να αγοράζει μέσω του TAP δεν συνάδει με τη διεθνή πρακτική», είπε ο Ναζίροφ μιλώντας στο αζέρικο πρακτορείο «azernews».
Όπως εξήγησε, σύμφωνα με το συμβόλαιο που είχαν υπογράψει οι δύο πλευρές (ΔΕΠΑ και Socar του 2013, για τη προμήθεια 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως αζέρικου αερίου μέσω του TAP) η διαπραγμάτευση σχετικά με τις τιμές πώλησης του αερίου μπορεί να γίνει μόνο κατόπιν πολύ απότομων μεταβολών στις διεθνείς τιμές.
«Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συζητηθεί μόνο μετά την έναρξη της προμήθειας φυσικού αερίου, αλλά προς το παρόν η Ελλάδα δεν αγοράζει από εμάς αέριο, επομένως δεν τίθεται και ζήτημα αλλαγής στις τιμές», ανέφερε ο Ναζίροφ.
Αλλά το κυριότερο, όπως είπε ο αξιωματούχος της Socar, είναι πως τυχόν μείωση των τιμών δεν εξαρτάται ούτε από την αζέρικη ούτε από την ελληνική πλευρά, αλλά το αίτημα πρέπει να απευθυνθεί στις εταιρείες που απαρτίζουν την κοινοπραξία του αγωγού (BP με 20%, Socar με 20%, Statoil με 20%, Fluxys με 19%, Enagas με 16%, Axpo με 5%).
Άρνηση και για trasmission fees
Αναφορικά με το δεύτερο αίτημα Λαφαζάνη, να εισπράττει η Ελλάδα ετήσια τέλη για τη διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους (trasmission fees) κάτι που δεν είχε προβλεφθεί στην αρχική συμφωνία, η απάντηση Ναζίροφ ήταν κατηγορηματικά αρνητική, λέγοντας πως «πρόκειται για θέμα που δεν αφορά εμάς αλλά πρέπει η Ελλάδα να το απευθύνει σε επίπεδο ΕΕ».
Στο μοναδικό ελληνικό αίτημα που οι Αζέροι φαίνονται δεκτικοί είναι αυτό της συμμετοχής της ΔΕΠΑ ή του ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας TAP [βλ. σχετικά: Με ποιους συμμαχούν οι Έλληνες για τον TAP].
«Αν η Ελλάδα επιθυμεί να αγοράσει μετοχές, εμείς είμαστε έτοιμοι να πουλήσουμε κάποιο ποσοστό από το δικό μας μερίδιο. Αλλά σε μια τέτοια περίπτωση η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει γρήγορα, και να πληρώσει το τίμημα εγκαίρως. Οι επιθυμίες μας συμπίπτουν, θέλουμε ο αγωγός να γίνει πιο “ελληνικός”. Απαραίτητο πάντως σε μια τέτοια περίπτωση είναι να βρεθεί μια αξιόχρεη εταιρεία, ώστε να μην καθυστερήσει η κατασκευή του αγωγού, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του Νοτίου Διαδρόμου», ανέφερε ο Ναζίροφ.
Εδώ βέβαια προκύπτει και το ερώτημα του κατά πόσο το Ελληνικό Δημόσιο ή η ΔΕΠΑ διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για την αγορά μετοχών της εταιρείας του TAP…