Η στρατηγική προσέλκυσης νέου πελατειακού κοινού και τα σενάρια πώλησης
Η ING Ελλάδος αλλάζει το όνομά της από τις 5 Απριλίου σε NN Hellas. Τι σηματοδοτεί όμως, αυτή η εξέλιξη για την παρουσία της στην ελληνική αγορά; Πρόκειται για ένα απλό rebranding ή αποτελεί την αφετηρία για μια νέα σελίδα για τη λειτουργία της στη χώρα μας;
Πριν από έξι χρόνια περίπου, ο πολυεθνικός ασφαλιστικός κολοσσός «ακροβατούσε» ανάμεσα στο να αποχωρήσει ή να παραμείνει στην Ελλάδα. Στους ασφαλιστικούς κύκλους «στοιχημάτιζαν» στο ενδεχόμενο της φυγής, καθώς ο μητρικός όμιλος στην πρώτη περίοδο της κρίσης του 2008 είχε βρεθεί στριμωγμένος στα… σχοινιά και πολλοί ήταν εκείνοι που μιλούσαν για επικείμενη κατάρρευση.
Σώθηκε όμως, καθώς το ολλανδικό κράτος του χορήγησε τεράστια οικονομική βοήθεια, της τάξεως των 5 δισ. ευρώ για να μην πέσει στον… γκρεμό. Για αυτή τη χρηματοδοτική στήριξη παρόλ’ αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε θέσει τότε αυστηρές προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων ήταν, αφενός ο διαχωρισμός των ασφαλιστικών από τις υπόλοιπες τραπεζικές, χρηματοοικονομικές και επενδυτικές δραστηριότητες του ομίλου και αφετέρου η σταδιακή απεξάρτησή του από το ασφαλιστικό σκέλος.
Μάλιστα, το πλάνο περιελάμβανε πώληση περιουσιακών στοιχείων και δημοσίων εγγραφών (IPOs), ώστε με τις εισροές κεφαλαίων προς τη μαμά εταιρία να εξοφληθεί το χρέος προς το ολλανδικό δημόσιο.
Σε πολλές περιπτώσεις πώλησης συμμετοχών σε όλον τον κόσμο, η ING διατήρησε μικρά ποσοστά ώστε να υπάρχει η δυνατότητα διατήρησης του ονόματος για σημαντικά χρονικά διαστήματα και να μη δημιουργηθεί αναστάτωση στους πελάτες και στην κάθε τοπική ασφαλιστική αγορά, μέχρι να εδραιωθεί το διάδοχο σχήμα. Την περίοδο εκείνη ήταν που και στην ελληνική αγορά κυκλοφορούσαν σενάρια επικείμενης πώλησης. Μέχρι σήμερα αυτά δεν είχαν γίνει πραγματικότητα.
Μάλιστα, η ING, όχι μόνο έμεινε τελικά στη χώρα μας, παρά τα εξ αντιθέτου σενάρια που κυκλοφόρησαν το 2009 και το 2013, αλλά και εφάρμοσε από το τέλος του 2011 και μετά μία «επιθετική» πολιτική ανάπτυξης, καταφέρνοντας να «χτίσει» ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο πελατών, αλλά και αποσπώντας σημαντικά μερίδια αγοράς, κοντά στο 8% συνολικά, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία.
Τώρα προχωρά στην κίνηση του rebranding. Γιατί τη δεδομένη χρονική στιγμή; Στην ουσία, η ασφαλιστική εταιρία ακολουθεί την παγκόσμια στρατηγική μετονομασίας του ομίλου NN, η οποία ξεκίνησε την προηγούμενη χρονιά μετά τον διαχωρισμό του τραπεζικού και ασφαλιστικού τομέα του ομίλου.
Η αυτόνομη εταιρία με την επωνυμία NN Group προέκυψε μέσω IPO, επιτυγχάνοντας άνοδο ύψους περί του 83% στα ετήσια καθαρά αποτελέσματα σε σύγκριση με το 2013, αγγίζοντας τα 588 εκατ. ευρώ.
Η απόφαση για αλλαγή ονόματος και στην Ελλάδα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που αφορά το σύνολο των θυγατρικών του ολλανδικού ομίλου- με εξαίρεση τις δραστηριότητες στην Ισπανία και την Πολωνία.
Άνθρωποι της ασφαλιστικής αγοράς υποστηρίζουν πως ίσως η συγκεκριμένη κίνηση να προεξοφλεί μία ενδεχόμενη πώληση της ελληνικής θυγατρικής ή την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στο μέλλον.
Κάτι το οποίο συνάδει με τους αρχικούς σχεδιασμούς και τα πλάνα του μητρικού ομίλου, προκειμένου να εξασφαλίσει αφενός έσοδα και αφετέρου να τηρήσει τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει προς το ολλανδικό δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μια τέτοια κίνηση θα ανακάτευε την «τράπουλα» στην ασφαλιστική αγορά.
Πηγές από την ING Ελλάδος πάντως, τονίζουν ότι το rebranding είναι μία κίνηση στα πλαίσια της γενικότερης αναδιάρθρωσης του ολλανδικού ομίλου που στοχεύει στην προσέλκυση ενός νέου, πελατειακού κοινού μέσα από μια στρατηγική με πιο μοντέρνα χαρακτηριστικά που εφαρμόζεται σε διεθνές επίπεδο πλέον.
Όπως τόνισε και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου NN, Λαρντ Φριζ, «η μετονομασία συνενώνει την πλούσια ολλανδική κληρονομιά μας, που αγγίζει τα 170 έτη, με τα πρότυπα μιας σύγχρονης και πολυεθνικής εταιρίας».
Σε απόλυτη αρμονία έτσι, με την διεθνή στρατηγική βρίσκεται και η ING Ελλάδος, της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος Luis Miguel Gomez διαβεβαίωσε πως η αλλαγή δε θα επηρεάσει σε τίποτα τις σχέσεις της εταιρίας με τους πελάτες της.
Αντιθέτως, θα συμβάλλει στο «να βρεθούμε ακόμη πιο κοντά στον άνθρωπο που μας επιλέγει» τόνισε χαρακτηριστικά ο ίδιος. Δεν είναι τυχαίο πως το κεντρικό σύνθημα που έχει υιοθετήσει ο ολλανδικός όμιλος NN είναι το «you matter», που σημαίνει πως ο πελάτης έχει σημασία και βρίσκεται στο επίκεντρο.
Μετονοάστηκε σε 3Κ Investment Partners
Γυρίζει «σελίδα» και η ING ΑΕΔΑΚ
Σε αλλαγή επωνυμίας προχώρησε και η ING ΑΕΔΑΚ τέσσερις μήνες μετά την εξαγορά των μετοχών της από την 3Κ Επενδυτική ΑΕ, η οποία ανήκει στην ομάδα Ελλήνων επενδυτών υπό τους Γεώργιο Κουφόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΕΔΑΚ και τους επιχειρηματίες Τάκη Κανελλόπουλο της ΤΙΤΑΝ και Γιάννη Καματάκη της MLS.
Στην ουσία δηλ. ολοκληρώνεται έτσι και τυπικά η συναλλαγή και ξεκινά η νέα «σελίδα» για την εταιρία, η οποία πλέον θα ονομάζεται 3 Κ Investment Partners.
Η εταιρία συνεχίζει να αντιπροσωπεύει την ING IM στην Ελλάδα και στην Κύπρο σε σχέση με τους ΟΣΕΚΑ της ING IM με έδρα στο Λουξεμβούργο, ενώ εξακολουθεί να διαχειρίζεται και τα τρία ελληνικά Αμοιβαία Κεφάλαια και να εξυπηρετεί το δίκτυο πωλήσεων και τους πελάτες της ING Ασφαλιστικής Εταιρείας Ζωής στην Ελλάδα.
Με εξαίρεση την αλλαγή των μετόχων, δεν υπάρχει καμία άλλη αλλαγή στη λειτουργία της εταιρίας, η οποία στοχεύει στην επίτευξη ελκυστικών αποδόσεων και στην παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας στους πελάτες της.