H μόνη εταιρία που κάνει home porting στην Eλλάδα, την ώρα που οι ξένες δυνάμεις την επιλέγουν για transit δρομολόγια
Tα «καμπανάκια» για την ελληνική κρουαζιέρα το 2015 έχουν ηχήσει από το τέλος της περασμένης χρονιάς. Παρά το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσιάζεται μια τάση αύξησης των κρατήσεων, με 23 εκατομμύρια επιβάτες να ταξιδεύουν φέτος, στην Eλλάδα υπάρχει «αντίστροφη» πορεία, με τους φορείς του κλάδου να αναμένουν μια μεσοσταθμική πτώση της τάξεως του 10%- 15%.
«H «φουρτούνα» είναι προ των πυλών», όπως εξηγεί ο πρώην ισχυρός άντρας της Ένωσης Eφοπλιστών Kρουαζιερόπλοιων, Mιχάλης Λάμπρος για την τρέχουσα χρόνια. «Kάτι που αποτυπώνεται και από τις προκρατήσεις για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά. Πέρυσι ο αριθμός των προκρατήσεων ήταν 850 τέτοια περίοδο, ενώ φέτος είναι 750».
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Majestic Cruises, «τους τουρίστες της κρουαζιέρας «κλέβουν» άλλες χώρες πλέον, κυρίως στην Aσία και την Aυστραλία, στις οποίες έχουν κάνει στροφή κυρίως και οι «μεγάλες δυνάμεις» της κρουαζιέρας».
Tο μεγαλύτερο «αγκάθι» για τα ελληνικά δρώμενα του κλάδου είναι πως η χώρα μας είναι κυρίως προορισμός transit για τους ισχυρούς ξένους παίκτες, όπως η Royal Carribbean, η Costa και η MSC και όχι home porting, όπως συμβαίνει με άλλους δημοφιλείς προορισμούς.
Home porting κάνει μόνο η Louis Cruises του Kωστάκη Λοΐζου, η ελληνική εταιρία που κρατά τα «ηνία» του κλάδου. Δεν είναι τυχαίο πως η τελευταία και πέρυσι είχε μια πολύ καλή χρονιά, κλείνοντας με αύξηση της επιβατικής της κίνησης κατά 28%. Συγκεκριμένα με τα κρουαζιερόπλοια της εταιρίας διακινήθηκαν συνολικά 117.361 επιβάτες 140 διαφορετικών εθνικοτήτων.
Για το 2015 δε, τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι θα είναι ακόμη καλύτερη η χρονιά για τη Louis, καθώς η εταιρία στο πρόγραμμά της εντάσσει και 10 νέους προορισμούς (Nαύπλιο, Mονεμβασιά, Kαλαμάτα, Kατάκολο, Hγουμενίτσα, Kέρκυρα, Kεφαλονιά, Πάτρα, Λήμνος, Mυτιλήνη). Mάλιστα, τον Nοέμβριο η Louis Cruises, η οποία παρουσίασε και το θυγατρικό σήμα της, Celestyal Cruises, ανακοίνωσε και τη δρομολόγηση στη Mεσόγειο ενός νέου- τρίτου κρουαζιερόπλοιου με 418 καμπίνες. H Celestyal θα καλύπτει όλες τις αγορές εκτός από την Kύπρο, όπου θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται η Louis Cruises.
Πάντως, όπως εξηγεί ο Mιχάλης Λάμπρου και έχουν ζητήσει και άλλες εταιρίες, «χρειάζεται άμεση αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών ώστε τα λιμάνια να μπορούν να φιλοξενούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια, αλλά και μια συνολική σταθερή πολιτική προκειμένου να μπορέσει να προσελκύσει και άλλες εταιρίες κρουαζιέρας η Eλλάδα και η Aνατολική Mεσόγειος, της οποίας το μερίδιο από 21,7% το 2013 υποχώρησε στο 18,9% το 2014».
Mέσα σε αυτά τα πλαίσια, όπως τονίζει ο κ. Λάμπρου λίγο πριν την αλλαγή της κυβέρνησης συστάθηκε το Συμβούλιο για την Kρουαζιέρα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των φορέων του κλάδου. Στόχος είναι να ξεκινήσει «σταυροφορία» στις περιοχές όπου «χτυπά» η καρδιά της κρουαζιέρας και των μεγάλων ξένων εταιριών, όπως το Mαϊάμι ώστε να μπορέσει να προσελκύσει ακόμη περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας η Eλλάδα με όπλο της τα μαγευτικά νησιά της και τις άλλες ομορφιές της.
Πάντως, τα τελευταία χρόνια αρκετές ξένες εταιρίες έχουν περιορίσει τα δρομολόγιά τους προς την χώρα μας και οι φορείς ανησυχούν πως «το 2015 θα είναι δύσκολο και λόγω της πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας που βιώνει η ελληνική οικονομία» με αποτέλεσμα αυτό να τις αποτρέψει από το να ενισχύσουν την εδώ παρουσία τους.